10.000 de scrisori despre speranta din intreaga lume au devenit instalatie de arta in Berlin
Instalatia “I Hope…”, in traducere “eu sper …”, a fost creata de artista de origine japoneza Chiharu Shiota ca un spatiu care sa ne aduca aminte de timpurile pe care le traim si sa ne inspire sa credem din nou. “Speranta” este un cuvant cu care toti am devenit mai familiarizati – cel putin in ultimul an.
Expozitia a avut loc la König Galerie din Berlin si a cuprins 10.000 de scrisori care i-au fost trimise de la oameni din intreaga lume, impartasind sperantele lor pentru viitor. Intreaga corespondenta a fost apoi interconectata de fire suspendate in aer.
“In timpul acestei pandemii COVID-19, este dificil sa ne gandim la speranta, dar imaginatia viitorului este foarte importanta pentru fiintele umane”, spune Shiota pentru My Modern Met. „”Daca nu ai inspiratie, nu exista viitor. Le-am dat oamenilor hartie rosie, astfel incat sa-si poata scrie sperantele pentru viitor si apoi sa pot umple galeria cu aceasta speranta”, a mai explicat artista.
Expozitia a cuprins fire care atarnau in naosul Bisericii Sf. Agnes, o fosta biserica care este acum spatiul expozitional pentru Galeria König. “Am crezut ca acest loc este bun pentru speranta”, explica Shiota. “In mod normal, oamenii se roaga pentru viitorul lor in biserica si acest loc aduce multe sperante”, adauga artista.
Desi expozitia in sine nu a fost deschisa publicului din cauza restrictiilor cauzate de pandemie, acest lucru nu a impiedicat oamenii sa interactioneze cu ea.
Muzicienii, dansatorii si alti artisti au fost invitati sa vina si sa se expuna prin arta lor in instalatia goala, iar prezentarile lor au fost transmise online pentru a permite spectatorilor sa participe si sa se conecteze virtual.
Ideea de fire suspendate printre care publicul se poate plimba nu este o instalatie noua in portofoliul artistei japoneze. O lucrare similara a fost prezentata si la cea de-a 56-a editie a Bienalei de Arta de la Venetia, unde artista a expus in pavilionul dedicat Japoniei.
Vizitatorii Bienalei de Arta de la Venetia din 2015 care intrau in pavilionul japonez descopereau o intindere de fire rosii, imersiva, care umplea tavanul si peretii cladirii, avand de asemenea si peste 50.000 de chei atarnate de un nor intretesut tot de fire si doua barci sub care intreaga instalatie era amplasata.
La momentul respectiv, instalatia urmarea sa exploreze notiunea de memorie, folosind zeci de mii de chei colectate de la oameni din intreaga lume in realizarea ei. “Cheile sunt lucruri familiare si foarte valoroase care protejeaza oameni si spatii importante din viata noastra. Ne inspira, de asemenea, sa deschidem usa explicatiilor”, mentiona artista la deschiderea pavilionului.