16 artisti romani expun sculpturi cinetice, instalatii de arta si arta pop-baroca la Galeria Sector 1 din Bucuresti
Expozitia „Sensul Sculpturii” a calatorit de la Kunsthalle Bega din Timisoara pana la Galeria Sector 1 din zona de Nord a Bucurestiului. Poate fi vizitata in perioada 4 martie – 20 aprilie 2021 si include lucrarile a 16 artisti romani.
Criticii de arta care au vazut expozitia in toamna trecuta cand a fost instalata in Timisoara au numit-o una dintre cele mai bune selectii ale anului 2020. O parte din lucrarile expuse in toamna vor putea fi vazute la Bucuresti, expozitia nu este o repetitie ci mai degraba un dialog care adauga noi instalatii si sculpturi.
Experienta curatorului Liviana Dan de peste 35 de ani in zona artei contemporane s-a tradus intr-o selectie multisenzoriala unica in care fiecare obiect se afla la limita dintre sculptura cinetica si instalatie.
Publicul poate interactiona cu o parte din obiectele expuse si intervine, fara sa-si dea seama, intr-o expozitie puternic ancorata in fragilitatea vietii planetei.
Dupa ce a studiat Istoria Artei la Bucuresti, Viena si Praga, Liviana Dan s-a remarcat ca unul dintre cei mai apreciati curatori, critici si istorici de arta din ultimii 30 de ani. A detinut postura de curator al departamentului de arta contemporana la Muzeul Brukenthal din Sibiu si a creat expozitii dedicate lui Albrecht Durer si artei pop-baroce.
Artistii expusi in cadrul selectiei „Sensul Sculpturii” sunt Apor – Nimbert Ambrus, Dona Arnakis, Rudolf Bone, Teodor Graur, Oláh Gyárfás, Roxana Ionescu, Adi Matei, Alex Mirutziu, Vlad Nanca, Mihai Olos, Andrei Pitut, Bogdan Rata, Patricia Teodorescu, Ion Toderascu, Napoleon Tiron si Casandra Vidrighin.
Parcursul expozitional incepe cu intrarea printr-o poarta de fier creata de Vlad Nanca care ar putea fi o statie de curatare si de filtrare pentru a lasa preconceptiile in afara halei care gazduieste Galeria Sector 1.
Pe masura ce expozitia se dezvaluie prin sculpturile metalice ale lui Alex Mirutziu din seria „Continui sau abandonezi”, tabloul tactil al lui Olah Gyarfas si „Studiu dupa R.H.”, creatia lui Bogdan Rata inspirata de parcursul sau pedagogic. Fiecare lucrare isi revendica spatiul si creeaza un moment dramatic, de impact, fie ca este vorba despre proiectiile video ale Roxanei Ionescu sau nava spatiala a lui Adi Matei care pare ca a aterizat langa padurea de conifere a Casandrei Vidrighin.
Expozitia este o evadare dintr-un cotidian dominat de discutii de pandemie intr-un cotidian in care viata si fragilitatea planetei primesc dimensiuni politice.
Printre lucrarile memorabile se numara cele sase productii artistice ale lui Olah Gyarfas, unul dintre primii designeri romani ale carui creatii cu tema retro-futurista au fost purtate de artisti internationali precum Roisin Murphy.
Dupa ce a fondat Rozalb de Mura, Gyarfas a devenit director de creatie al brandului Patzaikin unde lucreaza cu materiale organice inspirate de zona Deltei Dunarii si de ecosistemul acvatic care i-a definit cariera lui Ivan Patzaichin, fost-sportiv premiat cu 7 medalii la Jocurile Olimpice.
Hainele pe care le-a creat in ultimii ani functioneaza mai mult ca o membrana care protejeaza corpul si il pune in contact cu mediul inconjurator, imprumutand din calitatile si culorile lui.
Lucrarile din expozitia de la Galeria Sector 1 sunt usor de recunoscut prin trasaturile tactile si minutiozitatea unor forme aparent brute.
Se remarca si seria lui Mihai Olos expuse pe un raft din plexiglass, deasupra expozitiei. Lucrarile au fost create din anii ’70 pana in 2007.
Decedat in 2015 la varsta de 75 de ani, Mihai Olos a fost unul dintre cei mai proeminenti artisti romani din generatia anilor ’60 printr-un limbaj vizual puternic anocrata in principiile locului natal, Maramures. A fost unul dintre primii artisti autohtoni care a participat la Trienala de la Milano (1968) si la Documenta in 1977, organizata la Free International University, fondata de Joseph Beuys de care l-a legat o prietenie indelungata.
In „Sensul Sculpturii’, pot fi vazute creatii abstracte de mici dimensiuni realizate sub forma unor module care devin monumentale cand sunt privite in contextul expozitiei.
Ion Toderascu, absolvent al Facultatii de Arte si Design Timisoara, a creat o sculptura in forma de broccoli care reda interesul lui pentru relatia dintre arta, alimente, obiecte si consumerim.
Broccoli-ul lui Toderascu completeaza coltul cu natura moarta alaturi de acuarelele pe hartie realizate de Teodor Graur, veteran in lumea artei, cu participari la Bienala de la Venetia, Istanbul si Sao Paolo dar si la Galeria Nicodim din Los Angeles (2018) si Art Safari (2016). Cunoscut pentru lucrari de tip performance, fotografie, sculptura si instalatie, Teodor Graur expune picturi cu mere, pere, cirese negre, vinete, banane si un pepene.
Aflandu-ne in contextul pandemic, Galeria Sector 1 poate fi vizitata in conditii de siguranta, fiind permisa prezenta a maximum 50 de persoane simultan, cu respectarea regulilor de distantare.
Mai jos puteti descoperi alte expozitii deschise in Bucuresti in luna martie.