Manecile supradimensionate si alte 5 tendinte pentru toamna 2020 de la Saptamana Modei de la Milano.
Februarie a fost luna in care au fost prezentate tendintele pentru toamna-iarna 2020 in cadrul Saptamanilor Modei desfasurate in New York, Londra, Milano si Paris. Colectiile celor mai influente case de moda italiene din lume au fost marcate de miscarile sociale din ultimii ani. Moda nu mai este doar despre a crea o fantezie ci despre a transmite un mesaj despre purtator.
Transformarea stilistica din ultimii ani are la baza miscarile feministe care au fost declansate de la fenomenul #metoo incoace. La fel ca in anii ’80 cand erau la moda umerii uriasi, aceasta influenta vine din nevoia femeilor de a-si face simtita prezenta, de a ocupa cat mai mult spatiu in jur si de a tine oamenii la o distanta rezonabila.
Pentru 2020, umerii raman exagerat de mari dar atentia se muta pe maneci bufante supradimensionate, volane interminabile si franjuri care ocupa spatiu, cu fiecare pas facut intr-o incapere.
Hainele supradimensionate sunt un raspuns al lumii modei la sutele de ani in care femeile au fost sexualizate la extrem si au purtat tinute considerate „traditional feminine”: talia cat mai mica, sanii cat mai ridicati, umerii expusi si rochii mulate. Desi s-a pastrat tendinta androgina din anii trecuti iar linia dintre masculin si feminin ramane in continuare neclara in numeroase colectii, designerii au gasit un mod de a prezenta feminitatea intr-o noua lumina.
Purtea gecilor supradimensionate sau a manecilor elefantine duce la disparitia faimoasei siluete in forma de clepsidra. Se creeaza o iluzie optica prin care celelalte zone ale corpului par mai mici. Astfel, manecile uriase pot ascunde anumite nesigurante legate de corpurile femeilor si distrag atentia de la zone care nu se doresc a fi scoase in evidenta.
Majoritatea tendintelor pentru toamna-iarna 2020 pastreaza atentia pe „statement” – fiecare tinuta este un mod de te afirma si de a te impune puternic. De la umeri exagerati la franjuri voluminosi, costume din catifea rafinata sau tinute complete din piele naturala.
Sustenabilitatea nu a ajuns in Milano iar casele de moda cu traditie se incapataneaza sa nu renunte la blanuri.
Majoritatea caselor de moda de lux italiene au evoluat sub forma unor afaceri de familie in care mestesugul si traditia au fost transmise din generatie in generatie. Mandria italienilor pentru munca depusa de-a lungul zecilor de ani nu tine cont de incalzirea globala. Si nici de avertismentele transmise de ONU pentru masurile care trebuie luate pentru a proteja mediul inconjurator, atat natura cat si animalele.
O multime de designeri foarte cunoscuti au prezentat colectii care au inclus blanuri naturale. In urmatorii ani, acestea vor fi replicate in milioane de exemplare si vandute in toata lumea.
Manecile bufante au preluat controlul colectiilor pentru toamna-iarna. Tendinta regasita in magazine in ultimii 3 ani a devenit simbolul principal al anului 2020.
Daca in anii trecuti punctul de atractie al tinutelor era impartit intre talie, coapse, umeri cazuti si maneci romantice, finalul anului 2020 este marcat in mod special de maneci bufante de dimensiuni supranaturale si greu de manevrat.
Inspiratia principala vine din portretele a doua femei celebre in istorie care au fost folosite ca exemple de precursoare ale feminismului. Tendinta a inceput cu portretul lui Marie Antoinette in care este imbracata in camasa de corp transparenta pe care o purta, de obicei, pe sub rochie. A continuat cu tablourile Reginei Elizabeta I care incerca sa se impuna in fata supusilor si a intregii Europe atat prin actiuni dar si prin stilul vestimentar.
Inspiratia caselor de moda italiene s-a mutat din tablourile Renascentiste si portretele Elizabetane in mediul animal, cu precadere in zona maritima. La Fendi, manecile au fost create sub forma corpului unui calamar. La Max Mara seamana cu anemone de mare. La Bottega Veneta sunt precum aripile unei pisici de mare sau ale unui liliac.
Franjurii de orice dimensiuni creeaza miscari hipnotice sau jucause si ofera senzatia de plutire. Au aparut in numeroase colectii inspirate de flapper girls din anii ’20 si perioada disco din anii ’80.
Colectiile din toamna viitoare includ atat franjuri subtiri de tipul spaghetti care acopera rochiile bej sau alb-negru cat si variatiuni medii si foarte mari ale acestora in nuante viu-colorate: roz, galben, verde-praz si rosu.
Majoritatea tinutelor in care designerii au folosit franjuri au fost rochii aurii, disco, inspirate din anii ’80 sau fuste transparente care expun picioarele care reamintesc de anii ’20. Acestea au mixate cu sacouri masculine sau cardigane pe corp care sa le puna in contrastul potrivit de femininitate si masculinitate.
Prada si Jil Sander au creat versiuni de franjuri alb-negru in care alternanta se transforma in diferite nuante de gri in timpul miscarii. Bottega Veneta a propus o serie de fuste neon in timp ce Hugo Boss a lansat o versiune in culoarea florilor de liliac.
Tinutele din piele din cap pana in picioare sunt aproape perfecte pentru noul sezon de toamna tarzie care a inlocuit iarna. Sunt usor de purtat cu cizme lungi de piele si ofera o senzatie de mister.
Tinutele din piele au aparut din ce in ce mai des in ultimii ani iar pentru finalul lui 2020 s-au instalat in majoritatea colectiilor de lux.
Mestesugarii italieni care lucreaza in piele sunt printre cei mai renumiti din lume. Pentru sezonul urmator, au avut ocazia sa isi arate maestria prin constructia unor paltoane, rochii, pantaloni si siluete greu de imaginat pentru un material atat de rigid. Au reusit sa creeze linii feminine prin accentuarea taliei si imprimarea structurii corsetului direct in piele.
La Fendi, Marni, Salvatore Ferragamo, Tod’s sau Prada au aparut jachete, paltoane si rochii de piele in toate nuantele pamantii specifice toamnei: aramiu, maro, masliniu, visiniu si negru.
La capatul opus al tendintelor care vorbesc despre afirmare si atragerea atentiei este categoria de haine in culori neutre, majoritatea bej sau camel, in nuantele pielii.
O alta tendinta inceputa in anii trecuti si continuata in 2020 este cea a culorilor neutre, in special a hainelor de culoare bej, camel si nude.
Din punct de vedere al senzatiei oferite, culoarea bej ajuta la relaxare si la trecerea neobservata printre oameni. Fiind o nuanta cat mai apropiata de pielea caucaziana, purtarea ei aduce unitate, apropiere si omogenitate.
Tinutele in nuante „ton sur ton” ajuta la ascunderea anumitor imperfectiuni deoarece liniile corpului devin neclare in marea de culoare. Purtarea tonurilor neutre de bej sau camel fara a folosi curele pentru a accentua talia, ajuta la alungirea siluetei si crearea unei iluzii de fluiditate, corpul pare ca pluteste.
Peste 20 de colectii prezentate in Milano Fashion Week au inclus nuante de bej in tinute. De la Etro la Fendi, Jil Sander, Salvatore Ferragamo, Sportmax si Bottega Veneta, nuantele neutre au dominat atat costumele formate din pantaloni / fusta si sacou dar si categoriile de tricotaje sau paltoane.
Catifeaua colorata a fost folosita atat ca un accent decadent in tinute din alte materiale dar si pentru rochii sau costume in nuante puternice, care redau luxul si eleganta.
Tendintele din ultimii 10 ani prin care hainele de lux semanau cu haine foarte ieftine si cat mai normale, normcore, nu au adus vanzarile sperate de casele de moda din Italia.
Publicul lor este educat sa consume produse de lux care afiseaza statutul social si economic al purtatorului. Astfel, designerii au revenit la materialele premium: pielea naturala, blana si catifeaua de matase.
In prezentarile din Saptamana Modei au predominat costumele si rochiile de catifea neagra dar si in culorile profunde si bogate ale bijuteriilor pretioase: cristale, smaralde, rubine si safire, de la Giorgio Armani care a creat o intreaga sectiune dedicata catifelei din matase pana la Marni, Etro sau Sportmax care au mixat materialul elegant cu alte texturi: voal, matase sau piele intoarsa.