9/11 in filmele americane, sau cum au schimbat cinematografia cele mai grave atentate teroriste din epoca moderna
La 22 de ani de la unul dintre cele mai dramatice atacuri teroriste ale epocii moderne, 9/11 – atentatele de la World Trade Center din New York, America inca isi mai oblojeste ranile.
In locul turnurilor s-a construit un memorial, singura biserica ramasa in picioare langa cele doua turnuri are o colectie impresionanta de amintiri din acele momente (inclusiv scrisori ale copiilor pentru pompierii salvatori sau pentru alti copii care si-au pierdut parintii in timpul atentatelor), iar ultimele stiri vorbesc despre cercetari care arata o incidenta mare de imbolnaviri cu cancer pentru cei care au fost expusi la norul toxic rezultat din incendiul din acele zile.
Un eveniment cu un incredibil impact emotional si social, care a atins intreaga planeta, nu avea cum sa nu aiba ecouri si in cultura urbana, implicit in cinematografie.
Unul dintre cele mai emotionante si mai cunoscute filme despre 9/11 este “Extrem de tare si incredibil de aproape”, ecranizarea cartii lui Jonathan Safran Foer despre micutul Oscar caruia i-a murit tatal in timpul atentatelor.
Cu o distributie care ii include pe Max von Sydow, Sandra Bullock, Tom Hanks sau Viola Davis, in regia unuia dintre cei mai prestigiosi regizori de teatru si film din Marea Britanie – Stephen Daldry, pelicula a avut doua nominalizari la Oscar (cel mai bun film si cel mai bun actor in rol secundar – von Sydow ).
In America filmul a avut critici foarte dure, nu atat pentru constructia narativa sau pentru jocul actorilor, cat pentru ideea ca au exploatat tragedia din 9/11 pentru o audienta comerciala, intr-o forma mult mai melodramatica si mai superficiala decat ceea ce au simtit americanii in acele zile.
Spre deosebire de carte, filmul aduce o nota in plus copilului care e in rolul principal – are o forma speciala de autism – iar asta i-a infuriat si mai tare pe americani.
Nicolas Cage si Michael Pena s-au intalnit si au lucrat alaturi de doi pompieri supravietuitori 9/11
In zona filmelor “mai serioase” desi tot fictionalizate, nu documentare, filmul lui Oliver Stone, “World Trade Center” lansat in 2006 a fost mai apreciat de public. Filmul e bazat pe personaje reale din grupul de pompieri care au lucrat la salvarea vietilor celor care munceau in WTC si e un omagiu al eroismului si sacrificiilor pe care le-au facut toate echipele care au lucrat la salvarea vietilor in acele zile.
In rolurile principale Nicolas Cage si Michael Pena, interpretinadu-i pe pompierii John McLoughlin si Will Jimeno care au si colaborat la realizarea scenariului si apar cateva clipe intr-o secventa finala, ca extras in film.
Americanilor le-a placut mai mult acest film, iar oficialitatile au rasuflat usurate ca Oliver Stone – care e cunoscut pentru interesul lui de a dezvalui ce e in spatele unor conspiratii din cultura politica (“Platoon”, “Nascut pe 4 iulie”, “Nixon”, “JFK”) – a ramas doar la povestea pompierilor care au fost la randul lor salvati dintre daramaturi.
Senatul american a cerut sa stie de unde au avut informatii clasificate scenaristii filmului “Zero Dark Thirty”
Unul dintre putinele filme care au impacat si gusturile amercanilor de rand dar si pe cele ale criticilor a fost facut de o femeie. “Zero Dark Thirty” (2012) in regia lui Kathryn Bigelow urmareste in detaliu cursa pentru omorarea lui Osama Bin Laden.
Filmul spune povestea unei agente CIA specializata in interpretarea datelor care l-a localizat pe Osama bin Laden, Maya – interpretata de Jessica Chastain si a avut 5 nominalizari la Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film, cea mai buna actrita si cel mai bun scenariu.
Pelicula e la limita dintre fictiune si realitate pentru ca CIA a controlat indeaproape partea de informatii din interiorul anchetei reale si a precizat ca Maya e un personaj fictiv, dar contine cateva inregistrari (sunet) reale cu informatori care au ajutat la localizarea lui Obama Bin Laden.
De altfel, senatul american i-a chemat la un raport pe producatorii filmului pentru a afla cum au aflat unele informatii clasificate.
Poate cel mai usurel dintre filmele la tema, „Reign Over Me” i-a emotionat cel mai mult pe americani
Unul dintre cele mai emotionante filme post 9/11 este „Reign Over Me” lansat in 2007. Filmul spune povestea unui barbat care la 5 ani de la atentate nu se impaca inca cu moartea sotiei si a fiicei sale.
Adam Sandler e eroul principal, iar pentru spectatori alaturarea lui, care e mai degraba un actor de comedie, cu un subiect atat de dramatic si de emotionant a fost o mare surpriza. Suta la suta fictiune, povestea i-a emotionat pe americani care au nevoie de supape artistice ca sa mai descarce din durerea acumulata prin pierderile uriase din acel moment.
La nivel international, filmul nu a avut la fel de mare succes desi avea o distributie foarte buna; langa Sandler apar Don Cheadle, Jada Pinkett Smith, Liv Tyler, Donald Sutherland.
„Homeland”, „25th Hour” sau „Fringe” seriale care n-ar fi exitat fara atacurile din 9/11
In zona serialelor de televiziune, „Homeland” e una dintre productiile care se ocupa de lumea araba post 9/11 si lupta continua a autoritatilor de inteligence americane pentru a anticipa si anihila alte atentate, iar „25th Hour” isi centreaza primul sezon in zona World Trade Center post 9/11.
In „Fringe”, drama SF care vorbeste despre o lume paralela, atacul din 9/11 e reprezentat ca fiind la Casa Alba, nu la WTC.
Si in teatrul american au aparut spectacole care vorbesc in detaliu despre cate o secventa din tragicele momente de atunci. In 2011 a avut premiera spectacolul Elevator, depre un grup de corporatisti care raman blocati intr-unul din lifurile din turnurile gemene. Sase ani mai tarziu, Charlie Sheen, Gina Gershon si Whoopi Goldberg interpretau o versiune de cinema a acestui spectacol intr-un film care se numea 9/11.
Sunt desigur foarte multe documentare care au incercat sa surprinda o parte din istoria momentului, iar ele continua sa fie facute si pentru un public care nu a trait evenimentele.
Ieri HBO a anuntat premiera unui documentar pentru copiii din clasele primare, cu un pompier povestitor, pentru a intelege si ei importanta si impactul 9/11 asupra istoriei Americii de dinainte de a se fi nascut.