Codul de bune maniere al actorilor americani via Actors’ Equity Association
Nu stim daca la noi, in teatre sau via UNITER, exista un cod de conduita al actorului, dar in America, Actors’ Equity Association – sindicatul care are in grija aproape 50.000 actori si regizori de teatru – are un asemenea cod al manierelor pentru actori.
Poate va suna ciudat ca sunt mentionate regulile de mai jos, dar ele sunt rezultatul experientei lucrului cu actorii, departe de ochii spectatorilor.
Si da, si ei sunt oameni, deci fac lucruri lumesti care ii pot deranja pe altii, asa ca sunt setate reguli care sa ajute la buna colaborare a echipei.
- Nu intarzia la repetitii sau la spectacole. Vino la teatru cu o ora inainte ca sa fii sigur ca ai verificat tot ce ai nevoie si sa fie timp pentru orice retus necesar.
- Odata ce teatru este deschis, ramai in spatele scenei, in culise. Nu e loc sa socializezi cu audienta, ai alte lucruri de facut care sa te tina ocupat.
- Nu vorbi niciodata in timp ce vorbeste regizorul.
- Nu-ti rata intrarile. Chiar daca nu-ti amintesti replicile, intra pe scena ca sa le dai un context colegilor actori sa vorbeasca in continuare si sa te ajute sa-ti amintesti ce ai de spus.
- Cand parasesti scena, te evapori. Mergi cat mai fara zgomot in culise, pe colidorul de acces. Nu vorbi nici macar in soapta in culise. Fara zgomote din cabine.
- Fara telefoane mobile, in special in culise. Pune telefonul in cabina, pe silent, si lasa mesajele pentru dupa repetitii sau dupa terminarea spectacolului.
- Accepta cu gratie toate observatiile regizorului. Nu te certa cu regizorul in fata distributiei si, daca nu intelegi observatia sau nu esti de acord cu ceea ce spune regizorul, solicita o discutie one to one.
- Nu face observatii altor actori despre cum sa-si interpreteze rolul si nu accepta observatii de la alti actori. E mai util sa spui “Multumesc, dar va trebui sa primesc aceasta informatie via regizor”. Singurii membri ai productiei ale caror indicatii le vei lua in calcul sunt ale regizorului si ale directorului tehnic. Criticile constructive sunt incurajate intre actori, dar informatiile despre aspecte ale productiei trebuie sa vina doar de la regizor.
- Nu adauga sau scoate ceva din costumul de pe scena. E treaba designerului de costum sa imbrace personajele, nu a ta. Daca ai sugestii spune-le responsabilului cu costumele sau regizorului.
- Nu te aseza sa privesti show-ul din culise. Daca vrei sa vezi show-ul ia-ti un dvd sau cumpara bilet. Culisele trebuie sa fie libere pentru ceea ce au actorii si tehnicienii de facut.
- Daca nu esti pe scena, fii respectuos cu cei care sunt in spectacol: nu sta in calea celor care se ocupa de schimbarile de costume, stai aproape de monitoare ca sa stii cand iti vine randul.
- Pastreaza cabina curata si bine organizata. Nu e nimic mai terifiant decat sa pierzi o parte dintr-un costum in haosul din cabina, cu doar cateva momente inainte de a intra in scena. Fara mancare in cabina.
- Repetitiile tehnice pot fi foarte obositoare. Asteapta cu rabdare in timp ce responsabilii cu tehnica de scena si luminile isi iau reperele pentru ceea ce au de facut. Fii respectuos si arata-ti disponibilitatea sa repeti momentele de la o scena la alta pentru tot ce au nevoie in realizarea muncii lor.
- Fii atent la managerul de scena. El este cel care iti da informatiile cele mai importante in timpul spectacolului. Cand incepe sa anunte minutele tale pana la intrari, raspunde politicos in cod, asa incat sa stie ca ai inteles exact timingul ( “15 min pana la incepere”/ “Multumesc, 15 min”)
- Nu atinge niciodata recuzita altcuiva. Daca vezi elemente de recuzita care crezi ca sunt intr-un loc gresit, anunta managerul de scena.
- Verifica-ti recuzita inainte de ridicarea cortinei.
- Recuzita nu iti apartine tie, ci teatrului. Ai grija de ea si asigura-te ca o returnezi la locul de depozitare dupa ce ai folosit-o. Nu poti lua recuzita sa repeti cu ea acasa, vorbeste cu regizorul sau managerul de scena sa poti repeta in teatru, daca ai nevoie de repetitii cu recuzita.
- Daca nu e un show de improvizatie, invata-ti textul. Autorul a scris replicile cu un scop anume asa ca nu interveni pe text fara sa-ti spuna regizorul. Iti poti scrie propria piesa daca vrei altceva.
- Daca regizorul te cheama la o anumita ora la repetitii, fii punctual. E posibil sa nu intelegi de ce are nevoie regizorul de tine mai devreme de spectacol sau inaintea altor actori, dar respecta-i regulile si nu intarzia.
- Da intotdeauna tot ce-i mai bun. Fie ca joci la matineu cu un teatru plin de copii sau la ora 8 seara in fata celor mai importanti critici, spectatorii au platit pentru spectacol si trebuie sa vada cea mai buna versiune din tot ce e posibil. Nu exista scuze.
- Fii intotdeauna respectuos cu toti cei cu care lucrezi – partea administrativa a teatrului, echipa, regizorii, designerii, colegii actori si… propria persoana.