Catalina Mustata, Alexandru Potocean si Mihai Smarandache intr-un spectacol despre un elev care vrea sa schimbe mentalitati, de vazut de Ziua Nationala
Cazul elevului Mugur Calinescu de la Liceul “A.T. Laurian” din Botosani a stat la baza spectacolului documentat de Gianina Carbunariu cand s-a hotarat sa il monteze la Teatrului Odeon. Acesta a avut premiera in 2013 si se poate vedea si in stagiunea curenta.
“Tipografic majuscul” este o lectie adevarata de istorie prea putin cunoscuta
Mugur Calinescu avea doar 17 ani si era elev cand in septembrie 1981, a alertat organele de Securitate timp de o luna pentru ca a scris pe ziduri si panouri inscriptii auzite la Europa Libera menite sa provoace in oameni o reactie fata de incalcarea flagranta a drepturilor, a libertatii de expresie, a sindicatelor libere asemenatoare celor din Polonia si fata de situatia dezastruoasa a economiei a Romaniei din acea perioada. Dupa ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate.
Un spectacol – documentar despre realitatea Romaniei din perioada comunismului care depaseste granitile dintre teatru, cinema si fictiune
Gianina Carbunariu creeaza un spectacol in care reconstituie interogatorii si declaratii intr-o maniera avangardista. Este realizat cu patru personaje care devin din povestitori securisti, si invers, sau ii infatiseaza pe parintii baiatului de 17 ani. Un al cincilea personaj este insusi Mugur, care apare ca in noptile in care incerca sa se faca nevazut pentru a-si putea face inscriptiile pe ziduri si panouri.
Intr-un decor minimalist, semnat de Andrei Dinu, in care sunt cateva scaune, doua microfoane cu stativ si doua camere de filmat (manevrate de personaje in timp real si care proiecteza imagini pe un split-screen care ocupa tot spatele scenei) care sunt din cand in cand indreptate spre spectator. Acestia sunt, pe de o parte, in lumina reflectoarelor asemenea unui interogatoriu al politiei, pe de alta parte isi vad imaginea pe ecranul din fata lor.
Spectacolul prezinta trei opera artistice: jocul propriu-zis, proiectiile derulate in timp real in acord total cu replicile de pe scena si combinatia dintre scena si proiectii. Imbinarea tuturor transmite un mesaj clar spectatorului si produce o animare a simturilor si perceptia acestuia, in acelasi timp, intr-o coregrafie reusita.
Un reality show, fara pic de emotie, cu tema politica reda textul intr-o forma informala
Regizoarea si-a ales cu grija actorii si i-a indrumat excelent in realizarea spectacolului cu un subiect greu de exprimat. Procesele verbale, stenogramele convorbirilor telefonice, rapoartele de urmarie din povestea elevului care scria “Libertate” pe ziduri au fost transformate de aceasta in text dramatic, cu potential scenic real.
Catalina Mustata joaca extrem de credibil rolul mamei. Alexandru Potocean si Mihai Smarandache sunt cei doi anchetatori, insa pe parcursul reprezentatiei acestia devin pe rand prietenii elevului sau diversi secretari si directori ai comitetelor de tot felul.
Gabriel Rauta interpreteaza mai multe personaje, pe care le diferentiaza subtil, iar Silvian Valcu este Mugur, baiatul naiv si inconstient, care se ascunde sub o gluga neagra si care vrea sa schimbe mentalitatile oamenilor. Ritmul actiunilor este atent dozat pe tot parcursul reprezentatiei, iar parcursul personajelor este redat fin.
Spectacolul este o coproductie dramAcum si Festivalul International de Teatru de la Nitra, Slovacia, in parteneriat cu Teatrul Odeon si face parte din proiectul european „Vieti paralele – Secolul 20 vazut prin ochii Politiei Secrete”.
Spectacolul se poate vedea in data de 1 decembrie, Sala Studio
“Tipografic majuscul” de Gianina Carbunariu
Regia: Gianina Carbunariu
Distributia: Catalina Mustata, Alexandru Potocean, Gabriel Rauta, Mihai Smarandache, Silvian Valcu
Durata: 1h 25 min (fara pauza)
Bilete: aici