Skip to content

Teatrul de Opereta “Ion Dacian” aduce in premiera in Romania musical-ul “Kiss Me, Kate!”. Cum e construit un musical – regula de aur

Musicalul “Kiss Me, Kate!” se poate vedea anul acesta pe scena Teatrului de Opereta “Ion Dacian” din Bucuresti. Muzica apartine lui Cole Porter, un cunoscut compozitor si textier american ale carui partituri au avut un succes in filme si pe Broadway, iar libretul poarta semnatura lui Sam si Bella Spewack.

Avanpremiera a avut loc in luna decembrie 2019, iar prima reprezentatie din 2020 va fi in 18 ianuarie.

Unicitatea libretului consta in paralela dintre un cuplu de vedete si rolurile pe care acesta le interpreteaza in comedia lui Shakespeare

Inspirat din comedia “Imblanzirea Scorpiei” spectacolul dezvaluie viata din spatele cortinei, pune in prim plan schimbul acid de cuvinte dintre cei doi protagonisti candva casatoriti – Fred Graham (Catalin Petrescu) si Lilli Vanessi (Amelia Antoniu) – care interpreteaza o pereche de gangsteri, Petruchio si Katherine – care au ajuns sa incaseze o datorie la jocurile de noroc ale lui Bill Calhoun (Florin Butnaru).

Ipostazele comice in care acestia sunt pusi si scenele preluate din comedia maestrului de la Stratford-upon-Avon nu fac altceva decat sa arate ca personajele sunt aproape identice in comportament si atitudini si, mai ales, ca trec prin situatii similare.

Kelli O’Hara a fost nominalizata la Tony Awards 2019 pentru rolul din montarea musical-ului la Opera din Gratz, Austria

In ianuarie 2019 o noua productie a vazut lumina rampei la Opera din Gratz, Austria. Iar in primavara, un revival a avut loc pe Broadway avand-o ca protagonista in rolul principal pe celebra Kelli O’Hara. Aceasta a fost nominalizata la Tony Awards 2019 (premiul Antoinette Perry Award pentru excelenta in Teatrul Broadway).

”Kiss Me, Kate!”este unul dintre spectacolele in care performanta scenica este ceruta la cotele cele mai inalte, in dans, cant si in actorie, atat solistilor cat si ansamblurilor

Libretul s-a vazut prima data pe Broadway in 1948 si i-a avut ca protagonisit pe Alfred Drake si Patricia Morison. In anul 1949 a castigat primul premiu Tony Award pentru cel mai bun musical. O prima ecranizare a fost realizata in 1953, iar varianta pentru televiziune a fost produsa de Hallmark Hall of Fame in 1958 cu aceiasi, Alfred Drakke si patricia Morison in rolurile principale.

In 1964, BBC Two realizeaza o alta varianta de productie TV, cu Robert Goulet si Carol Lawrence.

In 2003, este realizata de catre Performance Company o alta versiune pentru televiziune care i-a avut in rolurile principale pe Brent Barrett si Rachel York.

De la “My Fair Lady”, “Oklahoma”, “West Side Story” si “Fantoma de la Opera” la “Kiss me, Kate!”, in care artistii isi pot demonstra talentul scenic


Faimosul tenor Ion Dacian, al carui nume este purtat cu cinste de teatru, a montat “My Fair Lady” de Frederick Loewe, la putin timp dupa premiera mondiala din 1956. Apoi, in anii ”70 a fost pus in scena “Oklahoma” de Richard Rodgers. Au urmat mai tarziu ”Hello, Dolly!” de Jerry Herman, doua productii diferite de ”West Side Story” de Leonard Bernstein, iar in ultimii ani printre altele, de celebra montare cu ”Romeo si Julieta” de Gerard Presgurvic, ”Rebecca” de Sylvester Levay sau titlul care a batut toate recordurile in intreaga lume, ”Fantoma de la Opera”, a cunoscutului Andrew Lloyd Webber.
Cazul lui “Kiss me, Kate!” este unul cu totul special pentru ca acesa face parte din cele cateva titluri care au avut un succes enorm, de la premiera mondiala, din 1948, pana in zilele noaste, in America si in diferite colturi ale lumii.

“Kiss me, Kate!” respecta “regula de aur” a musical-ului cu o strictete desavarsita, in care numerele muzicale sunt antrenante si alterneaza cu scenele de actorie

Comedia are, intotdeauna, ca antipod, tragedia. De aceea scenele tensionate nu lipsesc niciodata. Iar ca un echilibru, romantismul isi face prezenta si rezolva tot. Prima parte este intotdeauna mai lunga decat partea a doua. Spectacolul se termina cu un “happy end” aproape invariabil. De la inceput pana la sfarsit, totul curge cu o energie si o tensiune atat de inalta, incat spectatorul nici nu simte cand se termina spectacolul. Verva si buna dispozitie sunt la ele acasa.

Elementul de comedie este permanent prezent prin comicul de situatii actoricesti, conduse cu precizie. Imaginea scenica este menita sa relaxeze si sa conduca spectatorul departe de grijile cotidiene. Se spune ca musical-ul a luat nastere ca o “reteta” de salvare a poporului american de la criza din anii ‘20.

Comedia este prezenta permanent prin comicul de situatie, iar imaginea scenica este deosebita  

Compozitorii vremurilor (Christoph Willibard Gluck, Claudio Monteverdi, Richard Wagner) au cautat sa obtina o imbinare a tuturor artelor care compun spectacolul. Astfel, musical-ul continua o muzica aparent facila refacuta pe influentele muzicii afro-amero-indiene, in special a celor de jazz, deseori puternic ritmata. Ea este linia care marcheaza duete de dragoste de o suavitate rar intalnita si de un romantism languros sau dansuri dracesti care cu greu lasa spectatorii sa nu sara din fotoliile lor.

Spectacolul se poate vedea in data de 18 ianuarie, ora 18.00

Regia: Catalin I. Arbore

Distributia: Catalin Petrescu, Alexandru Onea, Daniela Bucsan, Marius Meragiu, Amelia Antoniu, Oana Rusu, Alois Dobos, Adrian Nour, Florin Budnaru, Orest Pîslariu, Valentino Tiron, Cristian Caraman, Victor Bucur, Andrei Plesca, Octavian Stefanescu, Alexandru Vasile, Razvan Rusu, George Matei, Victor Bunea, Carmen Angheloiu, Mihaita Radu

Durata: 3h 30min (2 pauze)

Bilete: aici

Citește în continuare