Cei mai mari artisti din lume au creat 20 de postere pentru Jocurile Olimpice si Paralimpice de la Tokyo 2020
19 dintre cei mai influenti artisti din lume au creat postere pentru promovarea Jocurilor Olimpice de la Tokyo 2020. 12 vizualuri au fost gandite pentru Jocurile de Vara si 8 pentru Paralimpice.
Traditia pentru posterele Jocurilor Olimpice a inceput in anul 1912 cand evenimentul a avut loc in Stockholm, Suedia.
Lista artistilor care au lucrat pentru Olimpiada din acest an este dominata de japonezi, iar influenta acestora este vizibila in reprezentarile grafice inspirate de stilul manga si de caligrafia traditionala a tarii.
Posterele sunt mai conceptuale decat in anii precedenti si nu includ referintele tipice la Jocurile Olimpice: medalii, flacara olimpica sau cele cinci inele din logo. Vizualurile au fost alese de un comitet format din artisti japonezi: jurnalisti, critici de arta, designeri, arhitecti si editori si vor fi expuse pana pe 16 februarie la Muzeul de Arta Contemporana din Tokyo.
Jocurile Olimpice de Vara se vor desfasura in Tokyo incepand cu 24 iulie, fiind urmate de Jocurile Paralimpice incepand cu 25 august 2020.
Castigator al premiului Turner in 1998, cel mai prestigios trofeu acordat unui artist britanic, Chris Ofili a creat in 2012 un poster pentru Jocurile Olimpice de Vara din Londra. Pentru acest an a revenit cu o reprezentare dinamica a doua forme plutitoare care se contopesc. Acestea reamintesc de elefantii care i-au definit opera pictorului – este cunoscut pentru faptul ca in tablourile sale amesteca rasina, margele, sclipici, vopsea in ulei si excremente de elefant.
Fotografa olandeza Viviane Sassen a creat colajul „Ludus” din imagini cu acrobati aflati in miscare. Cunoscuta pentru fotografia de moda si campaniile realizate pentru Louis Vuitton sau Stella McCartney, Sassen a primit trofeul echivalent Premiului Turner in Olanda: Prix de Rome in 2007.
Artistul japonez Asao Tokolo a creat atat logo-ul oficial al Jocurilor cat si un poster care continua directia vizuala geometrica a acestuia. Conceptul folosit este „tsunageru” care inseamna conexiune. Cele trei feluri diferite de dreptunghiuri reprezinta diversitatea Olimpiadei.
Logo-ul Jocurilor din 2020 include o referinta la „ichimatsu moyo”, un motiv japonez din carouri care a devenit popular in perioada Edo, intre 1603 si 1868. Nuanta de albastru-indigo simbolizeaza eleganta si sofisticare in traditia japoneza.
Nascut in Senegal in anii ’40, ilustratorul Philippe Weisbecker a creat o reprezentare grafica a Stadionului National din Tokyo care a fost refacut pentru Olimpiada. La baza este acelasi stadion in care s-au desfasurat Jocurile Olimpice din 1964 avand capacitatea de 68.000 de locuri. Weisbecker este unul dintre cei mai apreciati artisti in Asia, vizualurile sale fiind folosite pentru campaniile Panasonic si Shiseido.
Naoki Urasawa a desenat posterul „Now it’s your turn!” – „E randul tau!” care arata ca o pagina dintr-o revista manga cu un sportiv care se pregateste sa intre pe teren. Fiind premiat de zeci de ori cu cele mai prestigioase trofee culturale din Japonia, Urasawa este considerat o comoara nationala. Stilul sau a schimbat istoria manga in tara natala si a ajutat la raspandirea acestuia in lumea Europa si SUA.
Directia manga a fost abordata si de Hirokiko Araki care a folosit stilul colorat in pasteluri pentru posterul „The Sky above the Great Wave off the Coast of Kanagawa” – „Cerul deasupra Marelui Val de pe Coasta Kanagawa”. Printre altele, Araki este responsabil pentru seria manga „Aventurile bizare ale lui Jojo” vanduta in Japonia intr-o 100 de milioane de exemplare din 1987 pana in prezent.
Fiind un fan al fotografiei realiste, Takashi Homma a creat posterul „Tokyo Children” – „Copii din Tokyo” in care un copil pozeaza pe un fundal colorat intr-un parc de distractii. Pasionat de peisaje urbane, fotograful japonez a devenit cunoscut in anii ’90 cand a lucrat cu revista I-D din New York.
Desi include o multime de forme abstracte multicolore, cel mai usor de recunoscut poster pentru Olimpiada a fost creat de Goo Choki Par pentru Jocurile Paralimpice. Goo Choki Par este o echipa de designeri din Tokyo care au lucrat campanii internationale pentru Red Bull si designerul Issey Myake.
Unul dintre cele mai dinamice postere de la JO 2020 a fost creat de Tomoko Konoike, artista cunoscuta in toata lumea pentru tablourile suprarealiste care urmeaza tehnica Nihonga a stilului de pictura traditional japonez.
Cel mai optimist poster din selectie este „Higher than the Rainbow” si a fost gandit de fotografa si regizoarea Mika Ninagawa. Incepand cu anii ’90, artista a colorat muzeele din intreaga lume cu vizualurile sale cu flori si pesti.