Cele mai bine vandute tablouri ale lui Adrian Ghenie si povestile din spatele lucrarilor celui mai cunoscut pictor roman contemporan.
Lucrarile lui Adrian Ghenie sunt adesea de dimensiuni uriase si ocupa in intregime suprafata unui perete. Stilul sau inspirat de cei mari pictori din ultimii 100 de ani a fascinat galeristi, muzeografi, critici si colectionari de arta din intreaga lume.
Artistul nascut in Baia Mare in 1977 a devenit unul dintre cei mai bine cotati artisti contemporani, a stabilit un nou record de vanzari pentru pictorii romani si a creat un interes urias al pietei de arta vestice catre creatiile autohtone.
Ghenie a studiat la Universitatea de Arte si Design din Cluj Napoca unde a fondat Galeria Plan B (impreuna cu Mihai Pop, coleg de facultate) pentru a-si promova creatiile. Acestea includ folosirea instrumentelor si metodelor neconventionale prin texturile adaugate cu cutite, spatule si creioane. In prezent, artistul este stabilit in Berlin.
Cel mai des, langa descrierile lucrarilor lui Adrian Ghenie se afla numele lui Ceausescu si influenta pe care a avut-o regimul opresiv sub care si-a petrecut primii 12 ani de viata.
Picturile includ numeroase referinte la liderii comunisti, nazisti si figurile autoritare care au devenit fantome in tabloul „Boogeyman” vandut cu 5,7 milioane de euro.
Dictaturile comuniste au functionat prin distorsionarea si exagerarea faptelor istorice, iar Ghenie a folosit pictura ca un mod de investigatie pentru a face diferenta intre povestea oficiala si perspectiva personala.
Tablourile lui au fost comparate cu cele ale lui Francis Bacon prin senzatia de disconfort si tensiune pe care o creeaza, pe langa tehnica similara. In practica, artistul abordeaza felul in care cele mai tulburate evenimente din secolul al XX-lea se infiltreaza, impacteaza si bantuie prezentul.
Inspiratia pictorului roman a gravitat deseori in jurul figurilor artistice si politice, de la Van Gogh sau Marcel Duchamp pana la Hitler, Dr. Josef Mengele, Lenin, Stalin si Nicolae Ceausescu. I-a dedicat numeroase tablouri lui Charles Darwin, teoriile acestuia fiind folosite ca teme pentru cele mai apreciate opere ale sale.
Lucrarile lui Adrian Ghenie au fost expuse in cele mai mari muzee de arta contemporana din Europa si America iar in 2015 a facut parte Pavilionul Romaniei la Bienala de la Venetia prin „Darwin’s Room”.
A avut expozitii de autor la MNAC in Bucuresti, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Ghent, Muzeul de Arta Contemporana din Denver, Centrul de Arta Contemporana din Malaga, Spania.
Recent, a avut o expozitie personala in Muzeul Hermitage, al doilea cel mai mare muzeu al lumii.
Muzeul de Arta Contemporana din Los Angeles si Muzeul de Arta Moderna din San Francisco i-au inclus tablourile in colectiile permanente care vor fi expuse.
Va invitam sa descoperiti cele mai bine vandute tablouri ale lui Adrian Ghenie si povestile acestora.
„Nickelodeon” a plecat de la estimari de 1,1 milioane de euro si a ajuns la 8 milioane de euro.
Creata in 2008, „Nickelodeon” a fost piesa centrala a primei expozitii solo a lui Ghenie in Marea Britanie, in 2009. A fost expusa la Tate Liverpool, la Bienala de la Liverpool in 2008 si la MNAC in Bucuresti intre 2009 si 2010.
Pe 6 octombrie 2016, in cadrul licitatiei de arta contemporana de la Christie’s a fost stabilit recordul de 8 milioane de euro pentru cea mai scumpa lucrare a unui artist roman contemporan.
Generatia mea stie cum era viata inaintea internetului. Si cand ne trezim dimineata, inca mai auzim ecourile lumii de dinainte. Si apoi iti dai seama ca lumea isi schimba textura, isi schimba pielea. Sunt foarte sensibil la acest aspect. Lumea incepe sa aiba textura unei suprafete usor de curatat. Nu mai are pori. Toate obiectele din jur sunt din ce in ce mai stralucitoare.
Adrian Ghenie in 2015
„Boogeyman” a fost vandut pe 5 octombrie 2018 cu 5,7 milioane euro. Estimarile inaintea licitatiei se incadrau intre 2,3 si 3,5 milioane de euro.
„Boogeyman” a fost creat in 2010 si expus cateva luni mai tarziu in Galeria Nolan Judin din Berlin in cadrul seriei „The Visitation”. Tema expozitiei a constat in vizitele mistice regasite in arta de-a lungul timpului, de la referinte biblice pana la spiritele opresive ale copilariei comuniste – „Omul negru”.
Tabloul este o scena din studioul lui Ghenie, cu el in centrul atentiei, asezat intr-un fotoliu cu spatele catre privitor. O a doua figura enigmatica sta in picioare, imbracata intr-un costum de culoare inchisa si creeaza o senzatie de disconfort.
Inspiratia a fost povestea „The Temptation of Saint Anthony”, calatoria Sfantului Antonie cel Mare prin desertul egiptean, tema regasita si la Dali, Ernst, Michelangelo sau Schongauer.
Lucrez la fiecare tablou cu o inclinatie aproape clasica in trei pasi: compozitie, reprezentare alegorica si aplicarea luminii. Pe de alta parte, nu ma abtin sa recurg la tot felul de idiomuri, cum ar fi principiul suprarealist de asociere sau experimentele abstracte care acopera textura si suprafata.”
Adrian Ghenie in Flash Art, decembrie 2009
5 milioane de euro pentru „Inmormantarea lui Duchamp I” in licitatia din martie 2019. Estimarile erau intre 2,8 si 4 milioane de euro.
„Duchamp’s Funeral I” din 2009 a fost expusa in Galeria Haunch of Venison din Londra si Muzeul Stedelik din Ghent, Belgia inainte de a fi vanduta in licitatia Sotheby’s cu 5 milioane de euro. Este considerata de experti ca fiind una dintre cele mai extraordinare lucrari ale pictorului roman.
Tabloul este un tribut adus curentului Dada si lui Marcel Duchamp, parintele post-modernismului care a avut un impact urias asupra carierei lui Ghenie.
Desi artistul francez proclama „moartea picturii” in 1959, pictura ca fenomen pe cale de extinctie, Ghenie a folosit mostenirea lasata de Duchamp pentru a demonstra contrariul.
Starea in care se afla pictura in prezent m-a determinat sa aleg acest subiect. Exista aceasta dezbatere constanta despre „moartea picturii” care poate fi un stimul intelectual dar cred ca este si anacronic. Exista o multime de dovezi care arata ca pictura nu este pe moarte. Si totusi, am vrut sa ma intorc la contextul istoric in care aceasta problema a fost expusa pentru prima data. Ma uit la momentele cheie si la personalitati din avantgarda precum Duchamp dintr-o perspectiva inversata. Desi recunosc efectele eliberatoare create de explozia avantgardei de care am beneficiat si eu, nu pot sa nu observ felul in care o parte din ideile lor au fost impuse cu atata forta incat au devenit aproape canonice. Pur si simplu, vreau sa pun la indoiala aceasta stare a lucrurilor. Si simt ca am dreptul sa vad idolii precum Duchamp sau Dada intr-o alta lumina.”
Adrian Ghenie in Flash Art, decembrie 2009
Prima aparitia a lui Charles Darwin in opera lui Ghenie a adus 3,8 milioane de euro in licitatia Sotheby’s din martie 2017. Estimarile erau intre 2,3 si 3,5 milioane de euro.
Pictat in 2011, „Self-Potrait as Charles Darwin” a deschis un nou capitol in opera lui Adrian Ghenie. Artistul s-a transformat in parintele biologiei moderne purtand o masca cu chipul lui Darwin, prinsa cu elastic de cap.
Tabloul este definitoriu pentru stilul devenit usor de recunoscut al lui Ghenie. Influenta tehnicii de creatie a lui Francis Bacon este mai puternica in aceasta lucrare, pictorul a inclus aluzii artistice, istorice, stiintifice dar si subiectivismul caracteristic unui autoportret.
Seria inspirata de Darwin a fost urmata de lucrarile „Self Potrait as Charles Darwin 3” in 2012 si „The Death of Charles Darwin” din 2013. Acestea au facut parte din prima expozitie a lui Ghenie la Galeria Pace din New York dar si din Pavilionul Romaniei de la Bienala de la Venetia din 2015.
Proiectul de la Bienala a fost intitulat „Darwin’s Room”, „Camera lui Darwin” si a explorat impactul revolutionar al lui Charles Darwin. Ghenie a inclus atat descoperirile stiintifice care au deschis noi capitole in domeniul biologiei dar si teoriiile lui Darwin legate de selectia naturala: „numai cei puternici vor supravietui”.
Ghenie apare in postura unui filozof care mediteaza la marile probleme care au macinat progresul uman din ultimul secol.
Darwin a avut o serie de probleme care l-au facut complet disfunctional. A avut si o problema cu pielea, era afectat din cap pana in picioare de o eczema groaznica. Din acest motiv, deseori era complet bandajat, era ca o rana deschisa uriasa. Timp de 7-8 luni in fiecare an nu putea sa munceasca pentru ca nu se simtea bine. Iesea din casa numai cand trebuie sa isi prezinte rezultatele cercetarilor
Adrian Ghenie la Pavilionul Romaniei de la Venetia in 2015
„The Bridge” a fost adjudecat pentru 3,6 milioane de euro. Inainte de vanzare, estimarile minime erau de trei ori mai mici: intre 1,3 si 2,2 milioane de euro.
Semnat de Ghenie in 2015, tabloul cu 2,4 metri lungime si 2 metri latime a fost expus la Galeria Nicodim din Los Angeles pana la vanzarea acestuia in licitatia Christie’s din noiembrie 2016.
„The Bridge” a fost inspirat de „Le Pont de L’Europe” (1876) al impresionistului francez Gustave Caillebotte si „The Scream” al expresionistului suedez Edvard Munch (1910). Aceste idei au fost remixate prin filtrul figurativ al lui Francis Bacon si cel abstract al lui Gerhard Richter.
Ghenie a aplicat viziunea proprie asupra acestor idei, stiluri si concepte si a transformat „Podul” intr-un element de fascinatie pentru criticii din intreaga lume. Intregul peisaj pare ca aluneca prin efectul abstract provocat de urmele verdigris patinate peste imagine.
Nu poti sa inventezi un tablou de la zero, lucrezi cu o intreaga traditie. Limbajul pictural al secolului al XX-lea, de la colajele lui Kurt Schwitters la picaturile lui Jackson Pollock, imi ofera numeroase posibilitati pe care le pot folosi pentru a crea o pictura figurativa care transcede istoria. Incerc sa creez genul de tablou care ar putea conserva traditia si istoria mediului din care este inspirat dar iti ofera o pauza de la pictura secolului trecut. Nu conteaza daca reusesc sa creez acest stil, ideea e ca incerc sa descopar resursele posibile ale picturii ca mediu de exprimare, sa incerc sa obtin acea imagine, nu neaparat socanta dar complet noua.
Adrian Ghenie la Bienala de la Venetia, 2015
Prima surpriza a lui Ghenie pe piata licitatiilor de arta a fost vanzarea unui tablou estimat intre 470.000 si 700.000 de euro la suma de 3,6 milioane de euro.
Van Gogh are un loc special in opera lui Ghenie. La varsta de 6 ani, artistul a descoperit o poza cu tabloul „Sunflowers” intr-o revista romaneasca de arta si l-a fascinat atat de tare incat a dormit cu ea sub perna timp de cateva saptamani.
Inspirat de opera maestrului olandez din 1937, Ghenie a creat o versiune in stilul propriu pentru faimosul tablou cu floarea soarelui.
Panza patrata de 2,8 metri latime a fost pictata in 2014 si expusa la Centrul de Arta Contemporana din Malaga, Spania si in Galeria Judin din Berlin. A fost vanduta la Sotheby’s in februarie 2016 pentru o suma de 7 ori mai mai mare decat cea estimata de specialisti.
Adrian Ghenie – The Collector 4, 2009. A fost vandut in Londra in martie 2019 pentru 3,1 milioane de euro dupa estimari 2,6 – 3,3 milioane de euro.
Copilaria lui Ghenie a fost marcata de propaganda comunista ale carei imagini care erau lipsite de texturi. Prezentul este dominat de fotografii vazute pe ecrane plate care tin la distanta realitatea viscerala a trecutului. Astfel, artistul a devenit fascinat de abilitatea picturii de a reda o viata senzoriala subiectelor sale.
Adrian Ghenie – Turning Point, 2009. Vandut pentru 2,8 milioane de euro dupa estimari intre 2,3 si 4,7 milioane de euro.
„Am jucat un fel de ruleta ruseasca. Si totusi, cateodata, dar nu mereu, cand distrugi chipul unui om sau un detaliu anume, lucrurile capata cu totul alta dinamica. Gestionarea esecului este singurul mod prin care poti descoperi ceva nou.” – Adrian Ghenie in 2015.
Adrian Ghenie – Self Portrait as Vincent van Gogh, 2012. Vandut in New York pentru 2,3 milioane de euro dupa estimari intre 183.000 si 274.000 de euro.
In revista in care a descoperit pictura lui Van Gogh cu floarea soarelui, aparea si o fotografie alb-negru cu autoportretul pictorului. Articolul scris spunea povestea luptei pe care olandezul a dus-o cu bolile mintale pe parcursul vietii, starnind curiozitatea si fascinatia tanarului Ghenie.
In 1998, Ghenie a vizitat expozitia permanenta de la Muzeul d’Orsay din Paris unde este expus „Autoportretul” lui Van Gogh. Dupa aproape 15 ani in care se uita constant la fotografia din ziar, artistul roman a fost atat de emotionat la intalnirea fata in fata cu originalul, incat a avut o reatie organica si i s-a facut greata.
Adrian Ghenie – The Hunted, 2010. Estimat intre 475.000 si 713.000 de euro, vandut cu 2,2 milioane de euro in iunie 2016.
„The Hunted” reprezinta exodul masiv al criminalilor nazisti dupa caderea celui de-al Treilea Reich, multi dintre ei fugind in America de Sud pentru a scapa de arest.
Printre simbolurile centrale ale picturii se afla babuinul, forma primara a omului si molia, reprezentarea transformarii. Acestea sunt legate de teoria lui Darwin despre Eugenism, imbunatatirea geneticii umane din diferite mijloace de interventie.
Adrian Ghenie – The Hunter, 2011. Estimat intre 600.000 si 832.000 de euro, a fost vandut cu 2,1 milioane de euro in martie 2017.
„Sunt fascinat de prezenta raului. Mai exact, sunt fascinat e posibilitate ca raul poate fi gasit in orice incercare, chiar si in proiectele de stiinta care vor sa faca bine umanitatii. „
(Adrian Ghenie pentru The Independent, 2011)
Adrian Ghenie – Babe in the woods, pictat in 2008. Lucrarea a fost estimata intre 1,8 si 3,6 milioane de euro si a fost vanduta in mai 2019 pentru 2,1 milioane de euro.
„Sunt gelos pe puterea pe care cinematografia o are pentru a construi o stare virtuala si capacitatea de a rupe legatura cu realitatea. Pentru doua ore, esti complet sub vraja ei. Si e ceva spectaculos si seducator in istorie care a devenit familiar pentru noi.”
Adrian Ghenie la Bienala de Arta de la Venetia in 2015
Adrian Ghenie – „The Second Presentation Room”. Vandut cu 2 milioane de euro in New York, in mai 2017 dupa estimari aflate intre 900.000 si 1,3 milioane de euro.
Tabloul imbina istoria publica cu cea personala a lui Ghenie prin referintele estetice la amintirile senzoriale ale copilariei petrecute la Baia Mare. De la texturile dure, murdare si neingrijite din garajul si pivnita parintilor sai pana la acoperisul si gradina bunicii sau corpurile gandacilor morti din garajul fratelui.
Adrian Ghenie – „Self Portrait in 1945”. pictat in 2014. Estimat intre 1,4 si 2,1 milioane de euro, vandut cu 1,72 milioane de euro in octombrie 2019.
„Nu incerc sa imi rescriu biografia ca si cum as fi trait intr-un regim comunist dictatorial, eram doar un copil, nu am vreo trauma de atunci. Dar ce s-a intamplat in Romania dupa ’89 – caderea zidului Berlinului – a fost foarte interesant. Cand iti dai seama ca o tara intreaga poate fi manipulata sa creada un singur lucru. Si apoi regimul cade si afli ca nu era asa, era invers. Am vazut cum e posibil sa manipulezi o intreaga tara. Si care e adevarul? Care e trauma?”
Adrian Ghenie pentru Artnews in 2017
Adrian Ghenie – The Fake Rothko. A fost vandut cu 1,7 milioane de euro dupa estimari aflate intre 300.000 si 400.000 de euro.
„Daca te uiti la un Rembrandt, vezi ca este elaborat pana la un anumit punct. Lucrurile nu au iesit cum trebuie undeva. Intoarcerea la pictura are legatura cu digitalizarea lumii, intr-un fel, dar nu intregime. Pictura este ca turnare de ipsos in vremurile in care traim. Reuseste sa rematerializeze imaginea digitala. Cea mai mare parte a imaginilor pe care le folosesc in tablouri provin din mediul digital, le vad prin ecranul laptopului, nu printr-o fereastra.”
Adrian Ghenie la Bienala in 2015
„Pie Fight Interior 9” a intrat in licitatia Christie’s din 13 mai 2015 cu estimari intre 730.000 si 1 milion de euro. Rezultatul final a depasit asteptarile, fiind cumparat pentru 1,4 milioane de euro.
Lucrarea „Pie Fight Interior 9” a fost creata la inceputul anului 2013. Cateva saptamani mai tarziu, a fost expusa la Galeria Pace din New York intr-o serie care a devenit foarte apreciata de criticii de arta.
Ghenie a lucrat la seria „Pie Fight” incepand cu anul 2008 si a continuat pana in 2012 cand a avut prima expozitie intr-un muzeu american: „Pie-Fights and Pathos” la Muzeul de Arta Contemporana din Denver in 2012.
Seria este inspirata de faimoasele scene amuzante din filmele mute ale anilor ’20 cand un actor era lovit in fata cu o placinta cu multa crema. La finalul scenei, chipul lui parea de nerecunoscut. Astfel au fost transformate cele mai cunoscute personaje naziste care l-au inspirat pe Ghenie pentru „Pie Fights”. In frunte cu Adolf Hitler, nazistii au fost trecuti prin filtrul placintei care te loveste si te face de rusine in spatiul public. Artistul roman a folosit experientele din copilarie, materiale de arhiva si amintirile celor din jur despre una dintre cele mai nefericite perioade din istoria Europei cand abuzurile de putere intrasera in normalitate.
In „Pie Fight Interior 9”, personajul nazist nu are o forma definita insa apare ca o figura verde care se pierde in fotoliul roz acoperit cu straturi de vopsea rosie aplicata cu spatula. Lucrarea se incadreaza in stilul semnatura al lui Ghenie, intre realism si abstract.
Este un ritual ciudat al speciei umane dar si una dintre cele mai importante caracteristici ale unei dictaturi. Cel mai eficient mod de a-i teroriza pe oameni este sa ii umilesti constant
Adrian Ghenie intr-un interviu pentru „Art and Auction” din martie 2013