Noua expozitie MNAC il aduce pe Christoph Niemann pentru prima data in Romania. Faimosul ilustrator de la The New Yorker transforma orice obiect cotidian intr-o poveste.
Artistul ilustrator care a semnat majoritatea copertilor The New Yorker si a lucrat deseori pentru New York Times, Time, Wired sau National Geographic expune pentru prima data la Bucuresti.
Expozitia „Christoph Niemann – Punct de vedere” este deschisa in perioada 27 februarie – 29 martie 2020 in Sala Mare de la parterul Muzeului National de Arta Contemporana.
Intr-o lume a retelelor de socializare dominate de cultura meme-urilor, lucrarile lui Christoph Niemann sunt venerate la nivel de arta abstracta atat de creatorii meme-urilor dar si de fanii artei contemporane.
Meme-urile sunt povesti vizuale construite dintr-o fotografie si un text cu inteles subtil. Ilustratiile lui Niemann au fost un precursor al acestei tendinte de a spune povesti printr-un desen, o animatie, un colaj sau o fotografie care au la baza un context emotional si o serie de amintiri comune cu un alt grup social.
Expozitia este impartita pe trei din cei patru pereti din Sala Mare a MNAC. Fiecarei serii expuse ii este atribuita o culoare: alb pentru video si comentariile politico-climatice, verde pentru seria „Schite de duminica” si pentru frunzele de copaci in forme de poveste, rosu pentru „Sa dospeasca” – „Let it dough” cu aluatul de prajituri festiv, de Craciun si roz pentru ilustratiile din The New Yorker in seria „The Paper”.
In perioada urmatoare, expozitia va include si ochelari pentru realitate virtuala si aplicatii pentru copii si adulti, fiind gandita ca o experienta artistica completa in familie.
Faimoasa serie „Sunday Sketches” a inceput prin postari pe Instagram si s-a concretizat intr-o carte personala, pe alocuri autobiografica despre calatoria unui om creativ printr-un sistem mass media orientat spre capitalism si consumul fast-food.
Povestile lui Niemann pornesc din viata personala dar cauta si incearca sa descrie un adevar comun, un punct de vedere pe care il impartasesc si alti oameni din lume. Felul de expunere al acestora este unul abstract care ar putea parea nisat. Faptul ca atat de multi oameni au rezonat cu creatiile sale este constiinta comuna, rezultatul actualitatilor pe care le aflam in fiecare zi.
Folosirea „eu”-ului in numeroase descrieri ale lucrarilor expuse la MNAC este o unealta narativa de a-l face pe privitor sa proiecteze conceptul abstract in viata personala si sa rezoneze cu un sentiment mai profund.
„Operele abstracte functioneaza pe baza unor amintiri din copilarie. Durerea sau povestea traiesc deja in tine. Cu ajutorul personajului desenat, sunt scoase din subconstient. Este la fel ca si cum ai lucra cu un psihiatru care incearca sa scoata o poveste de la tine. Dar tu esti cel care trebuie sa o spuna, nu psihiatrul”
– Niemann vorbeste despre proiectia pe care o face privitorul cand ii vede lucrarile expuse pe internet sau intr-un muzeu.
Printre desenele lui Niemann se numara si o serie de servetele pe care a desenat cu cafea, spunand povestea felului in care s-a indragostit de consumul de cofeina inca din copilarie.
Una dintre partile cele mai marcante ale expozitiei „Punct de vedere” este portretul abstract al lui Trump realizat din elementele steagului american. Langa el sunt expuse lucrari cu impact social puternic: radiografia unei maini care tine un pistol construit din schelet uman, lumina rosie a Kremlinului care furnizeaza energia din Casa Alba sau o bomba atomica cu un porumbel al pacii in interior.
La finalul expozitiei, puteti incerca un exercitiu de concentrare vizuala prin iluziile optice de pe al patrulea perete al salii. Acestea arata, intr-un mod subtil, ca nimic nu este ceea ce pare. Este un mesaj potrivit cu aceasta perioada de dezinformare in care stirile livrate in mod special intr-un anume fel pot crea stari emotionale neplacute si pot atinge, precum ilustratiile lui Niemann, emotii din subconstient.
Despre Niemann
Christoph Niemann s-a nascut in 1970 in Waiblingen, un orasel cu 30.000 de oameni din Sud-Estul Germaniei. Intre 1991 si 1997 a studiat Design Grafic la Academia de Arte Fine din Stuttgart de unde a absolvit cu trofeul „Talentul Anului”.
In ultimii ani de facultate, Niemann a primit doua internship-uri in New York unde a creat ilustratii pentru Rolling Stones si The New York Times Book Review. Dupa absolvire s-a mutat in SUA unde a devenit colaborator al celor mai mari reviste ale vremurilor. In prezent, isi imparte viata intre New York, unde lucreaza si Berlin, unde locuieste cu familia pe care o are cu jurnalista Lisa Zeitz.
Lucrarile lui Neimann au aparut in New York Times, Wired, Time, Newsweek, Fast Company, Atlantic Monthly si The New Yorker. Desi a creat desene pe orice subiect de actualitate, pasiunea lui Niemann pentru politica, economica si cultura l-au transformat intr-unul din cele mai cautate nume din arta contemporana.
A creat reclame pentru Nike, Microsoft, The Royal Mail, MoMA, Amtrak si numeroase animatii pentru Google.
A ilustrat si publicat numeroase carti, printre care „The Pet Dragon”, o carte care prezinta personaje din cultura chinezeasca copiilor si „I LEGO N.Y.”, seria de legouri abstracte cu simboluri bine cunoscute ale orasului New York. Cateva dintre acestea sunt expuse intr-o vitrina din Sala Mare de la MNAC.
Biletul de intrare pentru expozitia „Christoph Niemann. Punct de vedere” costa 16 lei si poate fi achizitionat la casa de bilete MNAC. Adresa muzeului este strada Izvor, nr.2-4, Palatul Parlamentului, Aripa E4, Bucuresti.