Aniversare Gaudi. (foto) 20 de cladiri fantastice create de Antonio Gaudi, arhitectul-geniu care a redefinit Barcelona.
Antoni Plàcid Guillem Gaudí Cornet s-a nascut in 25 iunie 1852 intr-o provincie din Nord-Estul Spaniei, la 100 de kilometri de Barcelona.
Imaginatia lui Gaudi s-a dezvoltat in copilarie cand, din cauza unor probleme reumatice, nu avea voie sa se joace cu alti copii si era transportat pana la scoala calare pe magar. Isi petrecea timpul singur, observand animalele, plantele si pietrele din jurul casei. Medicii i-au recomandat o dieta vegetariana si plimbari ocazionale, indicatii pe care le-a respectat pana la finalul vietii.
In copilarie, desenele lui Gaudi erau folosite pentru ziarul scolii si pentru spectacolele de teatru pe care le puneau in scena.
In 1868, parintii i-au sustinut pasiunea pentru arhitectura si s-au mutat cu el la Barcelona unde a devenit student la Escuela Tecnica Superior de Arquitectura.
Desi nu era considerat un student excelent pe hartie, Gaudi era foarte increzator in abilitatile sale de arhitect. In timpul facultatii, a mers la ore de Filosofie, Istorie, Economie si Estetica spunand ca stilurile arhitecturale nu depind numai de ideile estetice si tehnica dar si de atmosfera politica si sociala.
Primul proiect realizat a fost absida unei biserici din Montserrat, urmat de Cooperativa Mataronense, locul de dormit al muncitorilor dintr-o fabrica din Nord-Estul Spaniei.
Proiectul nu a fost dus la bun sfarsit, fiind considerat prea ambitios. Desi era dezamagit pentru ca isi imaginase o fabrica decorata in stilul art-deco cum nu mai exista nicaieri in lume, proiectul a fost inclus in Expozitia Universala de la Paris din 1878 si i-a adus un prim val de simpatie si faima.
Gaudi obisnuia sa experimenteze constant pentru a transforma in realitate formele aparent imposibile ale cladirilor pe care si le imagina. Profesorii, mentorii, clientii si muncitorii de pe santiere il catalogau ori ca un geniu, ori ca un nebun. Prin curajul dus la extrem a rescris limitele tehnice ale arhitecturii si a reinventat limbajul creativ prin cladiri spectaculoase, suprarealiste care rezista impecabil si la aproape 150 de ani de la constructie.
Majoritatea solutiilor gasite de arhitect pentru proiectele sale indraznete au fost descoperite in timp ce observa cu atentie elemente din natura si incerca sa le imite formele.
Desi a creat unul dintre cele mai mari monumente dedicate crestinismului, Sagrada Familia, relatia lui Gaudi cu Dumnezeu si cu Biserica Catolica a fost destul de rece in prima parte a vietii sale. In a doua parte, se plimba in fiecare seara pana la Biserica Sant Felip din Barcelona unde intra sa se roage.
Gaudi a evitat contactul cu jurnalistii, fotografii si presa asa ca exista foarte putini fotografii cu el.
Avea parul blond, ochii albastri si trasaturi fine. Gaudi era descris de cei care l-au cunoscut ca un scandinav veritabil la exterior. Temperamentul vulcanic, tipic latin ii trada originile spaniole. A fost un dandy pentru cea mai mare parte a vietii sale, isi lua hainele si palariile de la cei mai renumiti mestesugari ai orasului si mergea frecvent la cel mai priceput barbier din zona pentru a-si ingriji parul si barba.
In ultimii ani de viata, Gaudi era de nerecunoscut. A fost afectat de moartea tatalui, a nepoatei, a asistentului sau si a catorva prieteni apropiati si se refugiase pe santierul de la Sagrada Familia unde isi mutase dormitorul. Se imbraca neglijent, precum un cersetor iar acest lucru i-a fost fatal. Pe 7 iunie 1926, era asezat la intersectia strazilor Carrer de Bailen si Gran Via din Barcelona cand a fost lovit de un tramvai. Taximetristii aflati in zona au refuzat sa il transporte la spital pentru ca l-au asemanat cu un om al strazii. Ulterior, soferii au fost amendati de politie. Artistul a murit trei zile mai tarziu la spitalul Sfanta Cruce din cauza complicatiilor aparute.
La inmormantarea arhitectului-geniu, jumatate din populatia Barcelonei a fost prezenta, imbracata in doliu.
Prin construirea catedralei Sagrada Familia, Gaudi a devenit „Arhitectul lui Dumnezeu” si au existat numeroase propuneri pentru sanctificarea lui Gaudi in cadrul Bisericii Catolice. Mormantul lui se afla in cripta cladirii.
Cand a finalizat planurile pentru marele sau proiect, arhitectul era constient ca va fi finalizat dupa moartea sa asa ca a lasat instructiuni clare legate de design si de simbolistica fiecarui detaliu inclus in maretul monument istoric si religios.
In continuare, va prezentam cele mai spectaculoase cladiri imaginate de Antoni Gaudi, incepand cu Sagrada Familia.
Recent, Taschen a lansat o colectie completa a lucrarilor lui Gaudi intr-o carte cu fotografii impresionante si schite ale proiectelor care nu au fost construite. O gasiti aici.
Gaudi a preluat controlul proiectului Sagrada Familia printr-o serie de intamplari fericite in 1883 si a dedicat ultimii 43 de ani din viata realizarii acestuia.
„Templo Expiatorio de la Sagrada Familia”, Templul Mantuitor al Sfintei Familii a fost un proiect demarat in 1872 de librarul spaniol Bocabella care isi dorea sa inspire crestinii care renuntau la religie ca urmare a Revolutiei Industriale.
Francisco de Paula del Villara fost angajat sa creeze un templu urias intins pe 12,800 de metri patrati. Planurile acestuia includeau o biserica in stilul neogotic tipic cu trei naosuri. Arhitectul a avut neintelegeri cu municipalitatea in legatura cu materialele pe care urma sa le foloseasca si a demisionat. Conducerea proiectului a fost preluata de Juan Martorell care a refuzat sa devina arhitectul cladirii si l-a propus mai departe pe tanarul Gaudi, la numai 31 de ani, pentru a dezvolta Sagrada Familia. Anterior, Martorell si Gaudi lucrasera impreuna la alte trei proiecte.
Initial, Gaudi a lucrat pe proiectul lui del Villar, a construit altarul si a pregatit biserica pentru a putea fi oficiate slujbele de duminica incepand cu martie 1885.
A regandit biserica in forma unei cruci latine in care altarul urma sa fie inconjurat de sapte capele dedicate celor sapte pacate ale Sfantului Iosif. Fiecare dintre capele urma sa includa o reprezentare diferita a Sfintei Familii. Altarul era incadrat de doua intrari care reprezinta doua perioade din viata lui Iisus. Cea a Nasterii cu trei intrari: Credinta, Speranta si Caritatea si cea a Patimilor care incadreaza sculptura cu Iisus pe cruce. In total sunt opt naosuri care leaga altarul de Fatada Gloriei, intrarea principala in Sagrada Familia.
Catedrala a fost gandita ca un omagiu adus credintei catolice si fiecare detaliu adaugat de Gaudi avea un simbol divin. Celelaltre trei fatade urmau sa fie flancate de catre patru turnuri dedicate celor 12 apostoli. In mijloc, a fost proiectat un alt turn cu inaltimea de 170 de metri, dedicat lui Iisus Hristos. Alte patru turnuri erau dedicate Evanghelistilor iar turnul de deasupra absidei purta numele Fecioarei Maria.
Arcurile urmau sa fie decorate cu 200 de specii de plante si animale, scene din Biblie si semnele zodiacului asa cum erau aliniate in ziua nasterii lui Iisus.
Turnurile au fost proiectate cu scari interioare spiralate care permit aerului sa circule prin mijloc si sa sustina clopote legate printr-un carillon care le controleaza. Gaudi a studiat patru ani ingineria clopotelor pentru a sustine corul vocal cu sunete impresionante. O parte dintre clopote produc notele mi, sol si do iar celelalte inlocuiec percutia si vor fi controlate prin aer injectat.
Monumentul care va gazdui 9.000 de credinciosi va fi finalizat in 2026, la 100 de ani de la moartea creatorului sau.
La Pedrera, Casa Mila (1906 – 1910) a fost ultimul proiect realizat de Gaudi inainte de a-si dedica tot timpul catedralei. A fost realizat pentru avocatul si omul de afaceri Pere Mila Camps si a starnit o multime de controverse pentru ca depasea cu patru metri limitele de inaltime permise de municipalitatea din Barcelona. Dupa cativa ani de procese si posibile amenzi uriase, conducatorii orasului au inteles valoarea artistica a proiectului si l-au lasat pe Gaudi sa realizeze cladirea-vie care pare ca se misca. In 1984, a intrat in Patrimoniul UNESCO si a devenit un muzeu dedicat operei arhitectului.