Rebecca Rudolf, 16 ani, balerina: Sa nu ne dezumanizam din punct de vedere al fericirii interioare, sa ne gasim micile placeri in ceea ce facem
Rebecca Rudolf, tanara balerina de 16 ani si eleva a Liceului de coregrafie “Floria Capsali” din Bucuresti, a fost acceptata la celebra Academie de balet Vaganova, din Sankt Petersburg. Ea este singurul elev de la o scoala de stat din Romania care va studia la renumita institutie
Academia de balet Vaganova este una dintre scolie de referinta cu educatie in baletul clasic. In prezent, academia are 340 de elevi, dar pentru admiterea in scoala dau concurs mii de copii in fiecare generatie. Dintre ei, doar aproximativ 70 sunt acceptati si doar 30 vor absolvi clasele prestigioasei institutii.
Pentru Rebecca intrarea la celebra academie de balet a fost un vis inca din copilarie, care o aduce aproape de tehnica idolilor ei: Rudolf K. Nureyev, Mikhail Baryshnikov, Galina Ulanova si Maya Plisetskaya.
Presupun ca eram pur si simplu obisnuita cu ideea ca sunt menita sa dansez, dat fiind ca faceam naveta din balcon pana in hol pe varfuri, zi de zi
La ce varsta ti-ai dat seama ca pasiunea pentru balet pe care o aveai se va transforma intr-o cariera?
Este o intrebare destul de dificil de identificat pe o axa a varstei, avand in vedere ca mi-a placut baletul de cand ma stiu. Nu a avut neaparat un inceput sau un moment care sa fi declansat o atractie catre baletul clasic. Presupun ca eram pur si simplu obisnuita cu ideea ca sunt menita sa dansez, dat fiind ca faceam naveta din balcon pana in hol pe varfuri zi de zi.
Parintii au vazut potentialul si talentul din mine si la varsta de 4 ani m-au dus la cursuri de balet. Am simtit ca pot si vreau mai mult de la dans, tot uitandu-ma la spectacole si incercand sa imit coregrafiile. Asa mi-am luat visul de a deveni prim-balerina mai in serios la varsta de 10 ani, cand m-am inscris la liceul de coregrafie.
“Este foarte dificil sa alegi un drum si este si mai dificil cand esti pus intr-o astfel de situatie la o varsta atat de frageda. Trebuie totusi sa alega o scoala care ii va defini stilul, o scoala care o va defini ca balerina. Isi doreste sa poata colabora cu toate operele si teatrele din lume, sa lucreze cu toate tipurile de profesori, coregrafi sau dansatori, sa ajunga sa ne reprezinte ca natie pe marile scene de balet ale lumii”, spune Izabela Rudolf, mama talentatei balerine
Decizia de a deveni prim-balerina ti-a afectat copilaria? La ce ai renuntat de dragul baletului?
Nu am sacrificat nimic important in favoarea antrenamentelor de balet. Desigur ca vacantele lungi nu fac parte din lista mea, iar dulciurile nicidecum. Copilaria mea a fost foarte normala, din punctul meu de vedere. Eram un copil care aspira spre a deveni un artist, o balerina. Faptul ca eram singura din clasa care avea un viitor planuit si un vis de urmat este o mare realizare si ma facea sa ma simt speciala. Nu imi doresc sa fi fost altcumva copilaria mea.
Cum erai privita de copii si colegi cand te chemau la joaca si tu le spuneai ca ai ora de balet?
Este drept ca nu toti prietenii mei intelegeau de ce vreau sa dansez sau de ce uneori merg anormal, pe varfuri. Am stiut mereu sa imi gestionez timpul in asa fel incat sa ma distrez si sa ma si antrenez. Mica fiind, nu eram prea afectata de lipsa timpului cu prietenii mei, atata timp cat eu ma distram si fara ei la ora de balet.
Care este amintirea cea mai de pret de la inceputuri? Cum ai gestionat emotia primei reprezentatii?
Primul spectacol l-am avut la varsta de 4 ani, la Palatul Copiilor, intr-un dans de grup. Eram foarte entuziasmata si nerabdatoare sa intru pe scena si totodata si foarte emotionata. Apreciam faptul ca eram printre fetele bune si profesoara ma pusese in mijlocul grupului si, cumva, putin in fata. Nu imi dadeam exact seama ce se intampla acolo pentru ca eram intr-un fel de transa.
Ce sfaturi i-ar da Rebecca de-acum, proaspat admisa la o scoala prestigiosa, Rebeccai de la 4 ani, de exemplu, sau unei fetite pasionate de balet. Cum ar motiva-o sa urmeze o cariera?
Rebeccai mici i-as spune probabil sa munceasca mai mult, pentru ca poate ajunge la scoala visurilor ei de la o varsta mai frageda. As indruma-o pe ea, si pe alti copii, sa isi urmeze visurile, sa creada in ele si sa nu se abata de la munca depusa pentru al indeplini. Este un plan simplu si eficient: dorinta, speranta, incredere, perseverenta, implinire, multumire si schimbare de vis. Le-as mai spune si sa nu se dea batute dupa prima ora de balet, ci sa invete din greselile facute si sa incerce a doua oara sa puna suflet in miscare. As indruma pe oricine sa nu se dezumanizeze din punct de vedere al fericirii interioare si sa isi gaseasca micile placeri in ceea ce fac. Intr-adevar, baletul este frumos vizual, insa povestea lui nu se opreste aici. Copii, aveti curaj sa explorati! Fiti curiosi!
Ce este Revolve Dance Festival?
Este un atelier de dans care se adreseaza copiilor cu varstele intre 10 si 19 ani. Acest festival consta in antrenarea copiilor, nu pentru a concura sau pentru a-i califica in vreun fel, ci pentru a-i ajuta, in special pe romanii nostri sa se antreneze mai intensiv. Incercam sa facem copiii sa guste calitatea dansului clasic si sa le extindem repertoriul cu dans contemporan, de caracter, de societate si in special cu actorie de balet. Este un atelier prin prisma caruia copiii se pot decide si pot intelege cu adevarat daca sunt pe drumul cel bun in ce priveste dansul.
Consider ca idolul meu sunt eu in viitor
Ce visuri are Rebecca? Ce isi doreste si ce o motiveaza?
Acum ca am intrat la scoala visurilor mele nu imi mai ramane decat sa trag si mai tare de mine pentru a absolvi. Odata cu indeplinirea unei dorinte se naste una noua, in cazul meu este cea de a dansa la unul dintre renumitele teatre din Rusia si nu numai, bineinteles.
In principiu ma motiveaza dorinta de a iesi pe scena, de a avea spectacole prin prisma carora sa imi pot exprima placerea de a dansa fata de public. Cand vine vorba de motivatia zilnica, intervin micile placeri…in sensul ca daca am o zi grea stiu ca la finalul saptamanii voi face o baie calda cu sare si voi citi cartea preferata.
Care sunt balerinele pe care le apreciezi si care te motiveaza?
De mica am incercat sa ma uit la cat mai multe spectacole cu diferite distributii, culegand astfel cat mai multe informatii de la fiecare dansator. Desigur ca Maya Plisetskaya, Rudolf Nureyeev, Mikhail Baraschnikov si Alina Cojocaru imi sunt modele, dar nu numai. Diversitatea in arta este foarte importanta, avand in vedere ca fiecare persoana are personalitatea sa si are un aport diferit asupra aceluiasi spectacol. Consider ca idolul meu in viitor sunt eu.
Ce iti place sa faci in timpul liber?
Imi place sa dansez in timpul liber, nu numai clasic. Sa ascult muzica si in special sa cant, sa desenez; sunt metode prin care ma descarc de ganduri negative sau prin care imi alimentez energia.
Recent am inceput sa urmez si cursuri de teatru, ceea ce ma ajuta la evidentierea expresivitatii pe scena. Estetica face parte din stilul meu de viata, asa ca in mare parte hobbyurile mele sunt din domeniul artistic. Cred ca daca ceva iti face placere, automat iti gasesti timp pentru a-l face.
Rebecca Rudolf este eleva a Liceului de coregrafie “Floria Capsali” din Bucuresti și se pregătește privat cu doamna professor Diana Mateescu
Ascensiunea Rebeccai a inceput in vara lui 2016 cand a participat la primul workshop intensiv bazat pe metoda Vaganova. Acolo, la Alicante (Russian Masters Ballet Champ), a lucrat cu profesorii de la Academia Vaganova a simtit ca vrea si poate mai mult si ca aceasta este scoala pe care doreste sa o urmeze. In 2017 a colindat Europa pe la diverse competitii, workshopuri si Masterclass-uri pentru a vedea care este nivelul ei. A inteles ca pentru a ajunge la celebra Academie trebuie sa munceasca mult.
In 2018 a ales sa studieze la Academia de Balet si Dans Annarella din Portugalia, scoala cu predare a metodei cubaneze, metoda care a ajutat-o sa recupereze pregatirea fizica. Aici s-a pregatit pentru cel mai mare concurs de burse din lume, Youth America Grand Prix, editia 2018. In urma semi-finalei de la Paris a YAGP (Youth America Grand Prix), Rebecca a fost singurul copil care desi nu a avut variatie solo in competitie (a participat doar la auditia pentru burse), a primit foarte multe burse de studii, la Paris (L’Ecole de Danse de Opera de Paris), Londra ( Royal Ballet School), Monaco (Academie Princess Grace de Monaco), Stuttgart (John Cranko Schule) si Munchen (Ballet Academy University of Music and Performing Arts), toate scoli din TOP 10 scoli de balet in Europa.
La numai o luna dupa aceasta performanta, la semi-finala de la Barcelona, unde a participat cu o variatie in competitie, Royal Ballet School din Londra i-a marit bursa oferita cu o luna inainte la Paris, de la 1 an la 4 ani de studiu, o oferta onoranta si extrem de greu de refuzat de catre orice balerin in ascensiune.
Dupa ce a implinit varsta de 16 ani, varsta necesara pentru a intra la nivelul superior de invatamant, a dat auditie pentru Royal Ballet School din Londra si pentru Academia de Balet Vaganova din Sankt Petersburg si a fost admisa la ambele scoli de prestigiu, poate cele mai importante scoli de balet din lume.
Academia de balet Vaganova din Sankt Petersburg este singura scoala de balet cliaic din lume unde se preda metoda originala
Aici se pastreaza traditia din generatie in generatie de catre profesori, cu miscari, gesturi si informatii care s-au pastrat de pe vremea Agrippinei Vaganova, cea care a fondat academia in 1921.
Pastratoarea si reformatoarea metodei Vaganova a fost prim balerina Natalia Dudinskaya, care a adus metoda la cerintele baletului din ziua de astazi.