Skip to content

Ferestrele din Bucuresti au inspirat lucrarile Arantxei Etcheverria expuse la Galeria Sector 1. In dialog cu Carlos Caballero, artist cubanez care si-a creat propriul limbaj de pictura.

Dupa o perioada in care spatiul a fost ocupat cu proiectul DIPLOMA, Galeria Sector 1 a revenit la programul curatorial al anului 2020 cu expozitia „Frame” a artistilor Arantxa Etcheverria si Carlos Caballero. Conceptul a fost creat de curatorul italian Domenico de Chirico.

Vernisajul a avut loc vineri, 22 octombrie in prezenta doamnei Etcheverria, Caballero si De Chirico fiind absenti din cauza restrictiilor de calatorie impuse de pandemie. 

Expozitia „Frame” va fi deschisa pana pe 5 decembrie 2020 si prezinta un dialog intre Arantxa Etcheverria, artist vizual cunoscut si pentru rolul de director artistic al filmului „La Gomera”, si Carlos Caballero, artist cubanez care si-a creat propriul limbaj grafic.

Evenimentul de deschidere s-a desfasurat in conditii de siguranta, in Galeria Sector 1 aveau voie sa intre maxim 20 de oameni iar in exteriorul locului era permis accesul a 50 de persoane. 

Vizita prin Galeria Sector 1, spatiu ascuns intr-o zona industriala de langa Combinatul Fondului Plastic, este gandita sub forma unei experiente imersive. La intrare esti intampinat de un perete alb, rece si impersonal care anunta, prin fontul devenit deja semnatura al Galeriei, numele expozitiei, al artistilor, al curatorului si perioada in care aceasta va fi deschisa publicului. Imediat sub anunt se afla masa pe care gasiti programul expozitiei cu planul panotarii si detalii tehnice despre fiecare lucrare: numele, anul creatiei, tehnica folosita si dimensiunile.

Urmeaza un culoar stramt, alb, printre doi pereti goi, de 10 metri lungime care iti creeaza senzatia de imersiune intr-o noua lume, o senzatie de disconfort urmata de surpriza descoperirii lucrarilor din Galeria Sector 1. Este un spatiu vast, aerisit, impartit in doua sali separate de un perete deschis la fiecare capat.

Creatiile celor doi artisti sunt impartite sub forma unor argumente care formeaza un dialog linistit. Sunt asezate pe grupuri de cate 2-3 din portofoliul fiecaruia, prima sala prezinta 11 lucrari iar cea de-a doua are 9.

Spatiul este dominat de doua lucrari de mari dimensiuni create de Etcheverria: o serie de usi vopsite in culori pastelate prin care poti privi din diferite unghiuri, precum un vis in interiorul unui alt vis alunecos care te introduce in alte lumi.

Seria de usi din mijlocul primei sali din Galeria Sector 1 completeaza lucrarile expuse, interpretari ale unor ferestre din Bucuresti inspirate de arhitectura modernista a atelierului artistei din Bucuresti. Include referiri mistice si oculte prin usile deschise si geamurile inchise care ar putea fi vazute ca simboluri ale unor jocuri ale mintii, jocuri de putere prin care primiti acces in lumi interzise insa niciodata nu veti afla ce se intampla in spatele geamurile inchise. Toate ferestrele expuse sunt inchise, neprimitoare si create in contrast cu nuantele geamurilor colorate.

In programul expozitiei, curatorul Domenico de Chirico descrie lucrarile Arantxei ca „adevarate decrete estetice in care structura se decanteaza. Arta sa nu este deloc ascetica desi vadeste asocieri suprematiste sau chiar constructiviste.” Bineinteles, face referire la operele lui Kazimir Malevich care au inspirat constant creatiile artistei.

Fie ca este vorba de pictura, de obiecte, de instalatii sau de montaje video, lucrarile Arantxei Etcheverria sunt rezultatul unei analize adanci cu privire la geometria spatiului.

Fiecare fereastra este realizata din suprapuneri de grile vopsite in culori diferite si introduce o a treia dimensiune prin iesirea in relief a constructiei metalice. 

Pe langa reinterpretarile ferestrelor din Bucurestiul secolului trecut si usile care functioneaza ca elemente de captivare a atentiei, lucrarea cea mai memorabila din expozitie este „Purple Circles”, „Cercuri violet”. La 153 de centimetri lungime, 151 de centimetri latime si 4 in grosime, tabloul foloseste elemente constructiviste care aduc aminte de Alexander Rodchenko pentru a crea o stare de liniste si de dominare, in acelasi timp.

Intr-un mod elegant si aerisit, prezenta artistica a Arantxei domina expozitia. Lucrarile lui Carlos Caballero par a fi raspunsuri riguroase, mai discrete si mai reflexive.

Carlos Caballero pare mai greu de descifrat. S-a nascut in 1983 in Cuba unde a absolvit Academia de Arte Fine din Camaguey si Institutul Superior de Arte din Havana. Dupa numeroase expozitii solo si de grup in Cuba, s-a mutat in Ghent, Belgia unde, din 2014 expune anual si starneste interes din ce in ce mai mare in randul curatorilor europeni. Lucrarile lui au ajuns in colectii private din Rusia, Olanda, Statele Unite, Mexic si Germania.

Creatiile lui sunt descrise de curatorul de Chirico drept oscilari intre „sisteme de grile aproape formaliste, simboluri aparent expresioniste, abstractie modernista, extravagante ludice si forme geometrice.”

Lucrarile lui Caballero sunt reprezentari grafice ale unor simboluri, contururi si forme care par asezate intr-o alta dimensiune pe fundalurile omogene, desi sunt pictate in acrilic pe panza.

Cabellero si-a creat propria logica, un ritm independent si iesit din traditional. Printre formele aparent simple pot fi observate reprezentari ezoterice si imagini ermetice care asteapta sa fie deschise si descifrate.

Aproape toate tablourile au dimensiunea fixa de 55 centimetri in lungime si 40 de centimetri latime, cu exceptia aranjamentului expus la intrarea in expozitie care depaseste 80 de centimetri. 

Conceptul expozitiei a pornit de la termenul latin „limen” care inseamna prag si devine un laitmotiv al lucrarilor celor doi artisti. Vizitatorul este poftit sa ii priveasca din pragurile universurilor creative, poate observa din afara dar nu ii este permis accesul in interiorul acestora.

Galeria Sector 1 se afla in cadrul Combinatului Fondului Plastic, pe strada Baiculesti, numarul 29.

Citește în continuare