„Venus de la Draguseni” – una dintre cele mai frumoase sculpturi inchinate femeii mama – este expusa la Muzeul Judetean Botosani. Alte opere de arta care pun accentul pe ideea de maternitate
Lucrarea de arta neolitica „Venus de la Draguseni” a fost realizata in urma cu aproape 6.500 de ani. Este atribuita culturii Cucuteni. A fost descoperita pe raza localitatii Draguseni, din judetul Botosani, in anul 1964. In acel an, un profesor din Draguseni, pasionat de arheologie, a mers impreuna cu elevii sai pe dealurile din zona. Ei au fost cei care au gasit statueta, printre brazdele de pamant intoarse de plug.
“Aceasta statueta este extraordinara pentru ca ea exprima ceea ce se intampla in neolitic, este vorba despre cultul fecunditatii, statueta avand cam 20 de centimetri inaltime, reprezinta o silueta feminina, cu coapsele foarte dezvoltate, ceea ce inseamna faptul ca reprezintă mama care da nastere copiilor si perpetueaza specia”, declara pentru Agerpres istoricul Gheorghe Median, fost muzeograf la Muzeul Judetean Botosani. „Venus de la Draguseni” a fost clasata in categoria Tezaur.
Alte opere de arta care pun accent pe ideea de maternitate
Pictura “Baia copilului (The Child’s Bath)” apartine artistei Mary Cassatt.
Tabloul a fost pictat in anul 1893 si prezinta relatia dintre o mama si copilul sau. Fetele celor doi nu sunt foarte clare, iar pictura invita privitorul sa observe gesturile pline de dragalasenie ale mamei care isi ingrijeste copilul, la baie.
Fotografia “Migrant Mother”, realizata de Dorothea Lange, in anul 1936, in timpul crizei economice din Statele Unite o are in centru pe Florence Owens Thompson.
Dorothea Lange era atunci angajat al guvernului american, iar sarcina sa era sa ofere sprijin fermierilor afectati de saracie. Doamna Thompson si familia sa erau afectati de foamete. Ea si copiii supravietuiau cu legume inghetate gasite pe camp si cu pasari pe care copiii reuseau sa le prinda. Recolta de mazare de care se ingrijeau inghetase. Dupa ce Dorothea Lange a informat autoritatile americane despre situatia fermierilor, ajutoare sub forma de hrana au fost trimise in teritoriu.
Elisabeth Vigée Le Brun a realizat un autoportret impreuna cu fiica sa, Julie in 1789.
Din pictura se poate vedea felul tandru in care cele doua, mama si fiica, se imbratiseaza. In autoportret, pictorita a ales o tinuta ce seamana cu cele purtate de zeitele Antichitatii. Potrivit unor critici de arta, Elisabeth Vigée Le Brun a ales o asemenea rochie pentru a trimite un mesaj puternic, de a se situa alaturi de figure marcante ale istoriei.
Si asta pentru ca in secolul al XVIII-lea, artista a facut mari eforturi pentru a ajunge sa invete sa picteze, avand in vedere ca in acei ani femeilor nu li se permitea accesul in cadrul cursurilor de pictura. De altfe, i s-a interzis accesul in cadrul Academiei Roiale de Sculptura si Pictura. Insa, in 1783 regele Frantei a ordonat ca Elisabeth Vigée Le Brun sa fie acceptata in cadrul Academiei, alaturi de alte trei doamne pictorite.