Tendinte: Resale. Brandurile mass-market si de lux lanseaza site-uri dedicate produselor second-hand.
In timp ce vanzarile din retail au inceput sa scada, in ultimii ani a crescut constant asa numita piata „resale” a produselor second-hand, purtate sau folosite. Aceasta tendinta este un raspuns la nevoile umane de a consuma mai mult si mai ieftin dar si o solutie pentru modul in care industria modei afecteaza schimbarile climatice, fiind cel mai mare poluant din lume.
Intre 2019 si 2021, este estimat ca piata online dedicata hainelor second-hand a avut o crestere de 69% in timp ce sectorul vanzarilor care pot fi considerate deja traditionale a scazut cu 15%, conform platformei threadUP.
Tendinta resale-ului isi are radacinile in dorinta utilizatorilor avizi de Instagram sa afiseze de fiecare data alte haine, alta incaltaminte, alta accesorii, alta mobila. Ideea de a crea continut nou ii impinge atat pe cei tineri dar si pe adultii trecuti de 30 de ani sa isi doreasca sa consume cat mai mult si sa nu mai tina cont de faptul ca produselor pe care le cumpara au fost purtate sau folosite anterior.
In acelasi timp, brandurile sunt influentate de punctul in care s-a ajuns in privina crize climatice in care toata lumea trebuie sa actioneze cumva pentru a salva planeta. Au inceput sa isi recunoasca responsabilitatea in ciclul de viata al unui produs care nu se termina in momentul in care acesta este vandut si pleaca din depozitul sau din magazinul lor. In plus, clientii isi doresc tot mai mult ca brandurile pe care le sustin financiar sa respecte mediul inconjurator si sa aiba o abordare ecologica.
In Romania, acest aspect s-a vazut in aparitia unor conturi de Instagram pe care sunt vandute constant haine purtate de pasionatii de moda care isi doresc sa investeasca in piese noi.
La nivel global, tendinta a fost analizata si dezbatuta intr-un raport al companiei Wunderman Thompson, unul dintre liderii in prognozele si perspectivele consumului din viitor.
La inceput, tendinta s-a manifestat in randul brandurilor mai mici, a fost adoptata de H&M iar acum este prezenta si in strategiile marilor case de moda de lux.
Mulberry a anuntat in luna martie programul „Mulberry Exchange” prin care gentile vechi pot fi vandute inapoi prin magazinul online al brandului. Clientul primeste un voucher in valoare de 25% din ultimul pret cunoscut al gentii sau 25% din pretul original daca acesta are bonul fiscal de cumparare. Vocuherul poate fi cheltuit ulterior in magazinul Mullberry iar geanta veche va fi reciclata intr-un model nou.
Platforma Etsy cunoscuta drept cea mai mare piata de desfacere a creatorilor handmade din intreaga lume a cumparat luna aceasta aplicatia Depop, cea mai cunoscuta din zona de haine si accesorii second-hand. 90% dintre utilizatorii Depop au varsta sub 26 de ani.
In luna mai, IKEA a anuntat ca va incepe sa cumpere mobila folosita inapoi de la clientii sai intr-o incercare de a reduce deseurile.
Compania suedeza doreste sa isi atinga pana in 2030 obiectul de a functiona intr-un „climat pozitiv” in care nu lasa o urma negativa asupra mediului inconjurator. Astfel, va rascumpara produsele de mobilier la preturi care incep de la 30% din valoarea originala pentru cele in functie de starea fizica a acestora – 30% pentru multe zgarieturi, 40% pentru zgarieturi minore si 50% pentru piesele de mobilier fara zgarieturi. Acesta vor fi revandute mai departe online pe Gumtree dar si intr-o sectiune speciala a magazinelor IKEA. In schimb, clientii vor primi vouchere pe care le vor putea cheltui pentru a cumpara produse noi.
Intr-o miscare prin care a anticipat aceasta tendinta, in 2018 grupul Richemont care detine brandurile Cartier, Van Cleef & Arpels, Mont Blanc, Net-A-Porter, Chloe si Dunhill a cumparat platforma de ceasuri second-hand Watchfinder & Co. In prezent, site-ul care a devenit sursa principala de resale pentru ceasuri de lux, are o cifra de afaceri de 120 de milioane de lire sterline anual.
Recent, gigantul H&M a anuntat ca siteul suedez de resale al pieselor cumparate din magazinele lor – Sellpy – va fi lansat in alte 20 de tari, fiind accesibil pe 24 de piete. In plus, preia hainele prin curier, le fotografiaza si le vinde mai departe, fara niciun cost din partea clientului inafara pretului hainelor.