„TRENUL REGAL”, un documentar de baronul Johannes von Holzhausen, are premiera oficiala in România pe 27 august
Documentarul „Trenul regal” in regia baronului Johannes von Holzhausen urmareste una dintre o calatoriile anuale care se desfasoara pe trasee care ating regiuni indepartate ale României, calatorie care le permite Majestatii Sale Margareta si ASR Principele Radu sa intre in contact cu români iubitori ai monarhiei.
In paralel cu inaintarea trenului, il urmarim pe arhivarul Adrian Buga, care cauta, conserva si combina materiale provenite din epoca regalitatii, care asculta povestile celor ce stiu sa evoce România de odinioara.
Filmul este o productie Navigator Film Austria in co-productie cu HiFilm Productions si Televiziunea Româna. El va rula in avanpremiera nationala, in prezenta echipei, pe 14 august, in cadrul Festivalului „Serile Filmului Românesc” de la Iasi.
Documentarul prezinta publicului implicarea institutiei Casei Regale in viata sociala si culturala a României. Majestatea Sa Margareta este Presedintele Fundatiei Regale Margareta a României, al Societatii Nationale de Cruce Rosie din România, al Asociatiei pentru Dezvoltare Durabila Savârsin si presedinte de onoare al Fundatiei Atletismului Românesc.
Din distributia documentarului fac parte Majestatea Sa Margareta, ASR Principele Radu, ASR Principesa Maria a României dar si istoricul, criticul de arta si consilierul Casei Regale, Adrian Buga.
Trenul Regal este condus in Romania doar de doi sefi de locomotive. Gicu Fluieran are 66 de ani si e unul dintre cei doi, cel care e cel mai adesea intalnit la intrarea in Trenul Regal
E al doilea om care mai are brevet sa conduca locomotivele cu aburi in Romania. Desi are 66 de ani si este de 14 ani la pensie, face naveta de la Rosiori de Vede pina la Bucuresti ca sa fie sef de locomotiva de fiecare data cind e nevoie. De fiecare data cand Trenul Regal este scos in public.
Nea Gicu are regulile lui despre respect. Cand “face teren” -adica e pe peron intampinand calatorii – poarta haina bleumarin cu epoleti arginii si chipiu. Cand sta in cabina, isi schimba uniforma.
L-a cunoscut pe nepotul industriasului resitean Max Auschnit, cel care a fost actionarul fabricii de locomotive de la Resita in perioada interbelica. Fiul, Steven Auschnit, are 92 de ani si-a fost la Resita la aniversarea a 140 de ani de la deschiderea fabricii. Steven n-a vrut sa stea cu oficialii, nu l-a interesat nici presa, nici deputatii. A venit la ei in locomotiva, a cerut voie sa bage carbuni, sa traga semnalul de pornire si, dupa ce toata ceremonia s-a incheiat, n-a plecat cu restul lumii. “A venit sa-si ia la revedere de la baietii lui, cum ne-a zis. Ne-a respectat, iar la citeva luni ne-a trimis din America fotografiile pe care le-a facut cu noi,” si-a amintit Nea Gicu intr-un interviu.
Trenul regal, care astazi poate fi inchiriat pentru filme sau evenimente private a fost comandat de Regele Ferdinand I in 1926 si are locomotiva cu aburi si 5 vagoane: Vagonul-Sufragerie, Vagonul-Regelui, Vagonul-Reginei, Vagonul Invitatilor si Vagonul Casei Majestatii Sale Regelui (personalul regal).