Skip to content

Special Urban TIFF: Alexandru Papadopol, actor „Ma pot referi la inceputurile festivalului, eu participând inca de la prima editie din 2002 cu filmul „Occident”, in regia lui Cristian Mungiu”

Urban.ro a lansat prima carte despre un festival, “20 de ani de TIFF. Echipa, actori & invitati”, care poate fi descarcata gratuit de aici.

“20 de ani de TIFF. Echipa, actori & invitati” contine zeci de povesti emotionante de la Tudor Giurgiu, Mihai Chirilov, Oana Bujgoi Giurgiu si multi membri ai echipei TIFF, dar si ale actorilor invitati si este un proiect realizat cu sprijinul Mercedes, masina  oficiala a festivalului cea care i-a purtat pe toti marii invitati din festival catre premiere, intalniri cu publicul sau serile de gala.

Iata cateva dintre amintirile lui Alexandru Papadopol care a fost de-a lungul anului prezent in TIFF cu multe filme; “Occident” – regia Cristian Mungiu, “Love Building” , “Alt Love building”– regia Iulia Rugina,  “Doua Lozuri” – regia Paul Negoescu, “Arest”- regia Andrei Cohn, “Bani Negri” – serial HBO, regia David Sandu etc

“Am multe amintiri frumoase legate de TIFF, daca stau bine sa ma gândesc am numai amintiri frumoase. Ma pot referi aici la inceputurile festivalului, eu participând inca de la prima editie din 2002 cu filmul „Occident”, in regia lui Cristian Mungiu, unde jucam unul dintre rolurile principale. Era alta Românie, alta lume, alt peisaj, dar emotiile inceputului aveau un rol bine determinat.

Imi amintesc atmosfera incredibila de la festivitatea de premiere, unde filmul lui Cristian a luat marele premiu si de oamenii din sala cinematografului Republica (asa se numea atunci) care se raportau la asta ca la un triumf cinematografic de proportii internationale.

Apoi nu am cum sa nu ma gândesc la ceea ce am simtit cu totii când „Arest”, filmul lui Andrei Cohn, a luat premiu pentru cel mai bun film românesc acum doi ani. E un film de mare impact si, cu modestie si realism, pot spune ca a meritat sa fie recompensat.

Daca e sa ma refer la amintiri create in jurul festivalului nu pot omite petrecerile fabuloase de la inceputurile anilor 2000 când erau mai putini participanti si TIFF era un festival international, dar mai degraba, pentru noi, un  fenomen local-national care cuprindea oameni din industrie si oferea un (nou) bun prilej de discutii si distractie.

Am fost la festival cu toate filmele in care am jucat sau pe care le-am produs prin casa noastra de productie -actoriedefilm.ro- si mereu publicul a fost generos si receptiv. „Doua lozuri” a avut, de exemplu, un auditoriu impresionant, câteva mii de oameni participând la proiectie. Apoi, un film foarte bine primit a fost „Povestea unui pierde-vara”, filmul lui Paul Negoescu.

Marele avantaj pe care il ofera acest festival, pe lânga prezentarea filmelor românesti si asigurarea unei vizibilitati, este mijlocirea intâlnirii cu un public de calitate, obisnuit deja de 20 de ani cu festivalul de film, public rafinat care, câteodata, poate constitui un reper solid in materie de filme de arta.

Ajutorul pe care il ofera festivalul industriei de film din România este unul, evident, urias. Intâlnirea cu spectatorii, cu producatorii si regizorii straini sau români poate constitui un avantaj. Dar, cred ca cele mai importante lucruri sunt energiile si reactiile care apar in cadrul proiectiilor, dialogul nemijlocit cu publicul dupa ce filmul a fost vizionat si promovarea tinerilor actori in programul 10 pentru FILM. Cea din urma mi se pare o initiativa admirabila, foarte utila si care poate favoriza dezvoltarea unei noi generatii de actori de film. “

In cartea Urban.ro “TIFF – 20 de ani. Echipa, actori & Invitati”, prima carte despre un festival, aflati si ce provocari i-a adus anul de pandemie managerului festivalului cand TIFF a fot primul eveniment mare care a avut loc in Romania restrictiilor sanitare, dar si lucrurile pe care le-a invatat in toti acesti ani despre administrarea unui moment de criza, precum si ce inseaman TIFF pentru el, dincolo de toata munca administrativa.

Cartea o puteti descarca de aici.

Multumim Mercedes, masina oficiala TIFF, pentru sprijinul la realizarea acestei carti.

Citește în continuare