Clubul Berghain din Berlin a fost transformat intr-o mlastina printr-o instalatie de arta imersiva in 3D.
Artistul danez Jakon Kudsk Steensen s-a inspirat din software-ul jocurilor video pentru prima instalatie creata in Berlin, in faimosul local Halle am Berghain. Gandita sub forma unei experiente imersive in 3D care transforma clubul intr-o mlastina, conceptul artistului a fost de a explora legatura dintre ecologie si mitologie.
Intr-o metafora imersiva despre cum natura ar trebuie sa isi reia locul in spatiile din ciment si sticla create de oameni, Jakob Kudsk Steensen a decorat unul dintre cele mai cunoscute cluburi din lume cu flora si fauna sub o forma cat mai organica in care a folosit ideea conservarii naturii din Epoca de Gheata.
Instalatia „Berl-Berl” care poate fi vizitata pana pe 26 septembrie, transforma Berghain in ecosistemul unei mlastini 3D in care s-au folosit zeci de mii de fotografii pentru a recrea o panorama microscopica in care texturile tind sa para reale.
Titlul operei de arta – „Berl” este prima silaba a cuvantului „Berlin” si provine din cuvantul slavon care reprezinta o mlastina, fiind o dovada a populatiilor slave care locuiau in mlastina din regiune pana cand aceasta a fost secata in secolul al XVIII-lea. Artistul isi propune sa readuca la viata originile Berlinului dintr-un vale glaciara veche de peste 10.000 de ani.
Desi are un aspect futurist, instalatia de arta este tipica pentru Steensen care s-a nascut in 1987 in Koge, Danemarca si lucreaza in avangarda artei contemporane folosindu-se de tehnologie, cele mai noi descoperiri in domeniul fotografiei si platforme de gaming pentru a crea lumi tridimensionale care il pun pe om in legatura directa cu natura.
Proiectul a fost dezvoltat pe perioada mai multor luni in care artistul a cercetat zonele mlastinoase din zona Berlin – Brandenburg. A creat o arhiva de imagini folosind o metoda de macro fotogrametrie in care realizeaza sute de imagini ale unui singur obiect, cum ar fi o frunza sau un petic de noroi si le transforma intr-un plan 3D prin platforma de jocuri video Unreal Engine pentru a reda un peisaj captivant.
De asemenea, a colaborat si cu Museum für Naturkunde din Berlin pentru a recrea o lume vizuala si acustica. Cei care viziteaza expozitia, vor putea asculta si sunetele create de Matt McCorkle si artista transsexuala Arca, muzica fiind gandita pentru a crea o experienta completa, multisenzoriala. Vocea artistei se transforma in sunete produse de mediul inconjurator, inclusiv cele ale amfibienilor care ar fi trait in zona respectiva.
Artistul a explorat si mitologia slava si a popoarelor care au locuit in zona Berlinului in urma cu cateva sute de ani desi se stie ca o parte dintre urmasii acestora sunt in continuare rezidenti ai orasului.
A extras povesti din folclorul sorabian si a creat narativul operei de arta in jurul lui Triglav, o zeitate cu 3 capete care apare sub forma unui copac reprezentat in 3 dimensiuni ale cosmologiei slave: Prav (Rai), Yav (Pamant) si Nav (lumea de dedesubt). Ecosistemul recreat in Berghain se transforma de la ciuperci in apa, frunze, copaci si spre nori, totul intr-un peisaj descris ca „holistic”.
Arca va fi prezenta in luna septembrie pentru un spectacol live in cadrul expozitiei. Artista a mai lucrat si cu Bjork pentru o instalatie inedita.
Vara trecuta, Berghain s-a redeschis cu o expozitie de tip instalatie de arta sonora care a captat sunetele orasului, atat cele placute, cat si cele stranii.