Pandemia a ajutat la cresterea vanzarilor de “viniluri”. Studiile arata ca tinerii sunt cei care cumpara cele mai multe discuri. “Vinil” e un cuvant care nu apare in DEX
Chiar daca serviciile de streaming au foarte multi utilizatori, reprezentand conform studiilor 80% din totalul veniturilor din muzica in 2019, vanzarile de albume muzicale continua sa creasca, in special cele pe disc de vinil.
Anul acesta, cresterea vanzarilor de discuri a crescut cu 108% in primele sase luni ale anului 2021, comparativ cu aceeasi perioada din 2020, relateaza CNBC, in SUA. Acest boom al vanzarilor a facut ca magazinele de discuri sa iasa in castig in vremuri pandemice pentru ca multi iubitori de muzica au avut mai mult timp sa asculte albume acasa si au decis sa isi extinda colectiile de discuri. Trendul este sustinut si de prezenta mai activa a acestor formate in magazine mari ca Walmart, Amazon si Target, iar studiile arata ca discurile reprezinta acum 13% din totalul vanzarilor, in crestere fata de 4% in 2018, conform Billboard.
Desi este folosit foarte des, termenul „vinil”, care se refera la discul folosit pentru pick-up, nu exista inca in Dictionarul Explicativ al Limbii Romane. In DEX, „vinil” este definit doar ca „radical organic obtinut din etilena”. Utilizarea a fost preluata din limba engleza, unde cuvantul „vinyl”, ca abreviere pentru „polyvinyl chloride”, are in dictionare si acest sens.
Pentru o fidelitate a sunetului cat mai buna, blues, jazz, muzica clasica sunt in general genurile muzicale recomandate pentru a fi ascultate pe un disc analog, pentru ca acestea au anumite variatii sonore ce se pot pierde prin compresia digitala. Pentru celelalte genuri muzicale, ca pop-ul, rock ori electronica, se pot achizitiona si discuri care provin din format digital.
Desi pentru Romania nu avem studii cu privire la vanzarile de discuri de vinil, dar se observa in reclamele TV o trecere de la zona de entertainment in club unde DJ-ul schimba discurile, astfel fiind discul in prim-plan, la folosirea pick-up-ului ca element din zona de acasa, fiind des integrat in povestile reclamelor care sunt centrate pe familii de tineri la inceput de drum sau chiar cu copii.
De asemenea, in majoritatea weekendurilor se intampla targuri de viniluri in Bucuresti, unde pasionatii se intalnesc pentru socializare si schimb de discuri, fiind un fenomen incipient, insa constant.
Exista si cateva magazine dedicate muzicii pe acest tip de suport, atat specializate, ca Two Sides Records, Misbits, Niche Records sau Music Box sau Librariile Carturesti.