Simfonia a 10-a a lui Beethoven a fost completata si finalizata cu ajutorul Inteligentei Artificiale si va putea fi ascultata in cateva zile. Compozitia finala va fi interpretata pentru prima data in orasul natal al artistului.
Ludwig van Beethoven a inceput sa lucreze la simfonia a 10-a dupa finalizarea simfoniei a 9-a, considerata ca fiind cea mai mare capodopera a sa, terminata cu 3 ani inainte de moarte. Din cauza problemelor de sanatate, nu a reusit sa finalizeze partitura ultimei simfonii, lasand in urma cateva schite ale compozitiei.
Admiratorii artistului, fanii muzicii clasice si muzicologii au incercat inca din primii ani de dupa moartea lui Beethoven sa completeze compozitia si au fost popularizate diferite variante ale simfoniei, dar nici una dintre ele nu a fost considerata pana acum ca fiind aproape de a fi finalizata.
Create pentru orchestre, simfoniile contin adesea 4 parti, prima la un tempo mai rapid, a doua la unul mai lent, cea de-a treia la un tempo mediu sau rapid, iar ultima la unul rapid.
Beethoven a inceput Simfoniile a 9-a si a 10-a datorita Filarmonicii Regale din Londra, care a comisionat cele doua partituri in 1817. Simfonia a 9-a a fost finalizata in 1824, compozitia din 4 parti incheiandu-se cu ”Oda bucuriei” care, pe langa instrumente, introduce pentru prima data vocile unor solisti si corale. In schimb, Simfonia a 10-a a ramas nefinalizata, artistul lasand in urma cateva schite si idei scrise despre ultima sa compozitie.
Au existat mai multe incercari de a reconstrui parti din simfonia incompleta a lui Beethoven, una dintre cele mai celebre versiuni ii apartine lui Barry Cooper din 1988. A incercat sa finalizeze primele doua parti, dintre care prima a fost considerata ca fiind asemanatoare cu viziunea lui Beethoven. Cooper nu a putut sa treaca mai departe de prima parte, astfel proiectul s-a oprit.
In ultimii 2 ani, datorita colaborarii dintre o echipa de istorici muzicologi, compozitori si informaticieni, cea de-a 10-a simfonie a lui Beethoven a fost finalizata.
Grupul de cercetatori a recurs la o companie specializata in software-uri de Inteligenta Artificiala, Playform AI, care a reusit sa invete mai multe computere puternice intregul proces de creatie, alaturi de toata opera muzicala a artistului german. Computerele au reusit sa ordoneze schitele compozitiei folosindu-se de tiparul pe care Beethoven il are in opera sa muzicala, astfel s-a reusit finalizarea simfoniei.
Dupa 2 ani de eforturi, ultima compozitie a lui Beethoven va fi sustinuta printr-un concert premiera in 9 octombrie 2021 la Bonn, Germania, in orasul natal al artistului, iar in aceasi zi va fi lansata o inregistrare integrala a operei pe care o veti asculta si pe Urban.ro.
Grupul de cercetatori a fost adunat de catre Matthias Röder, directorul Institutului Karajan, o organizatie din Salzburg Austria care promoveaza tehnologiile din muzica. Printre ei s-au numarat si Walter Werzowa, compozitor austriac, Mark Gotham, expert in muzica computationala, Robert Levin, un muzicolog si Ahmed Elgammal, profesor si specialist in informatica.
S-au intalnit pentru prima data in 2019 si au inceput sa puna la un loc materialele disponibile, schitele lui Beethoven si partituri finalizate, printre care si capodopera sa, Simfonia a 9-a. La vremea respectiva, nu exista tehnologia care sa continue o simfonie, asa ca ei au inventat-o, incepand cu partituri simple, cvartete si sonate.
Cercetatorii au transcris schite si fragmente din Simfonia a 10-a, incercand sa inteleaga intentiile lui Beethoven, iar cu ajutorul partiturilor si compozitiilor finalizate de inteligenta artificiala au surprins sabloanele in care lucra faimosul compozitor.
Expertii au luat decizii cu privire la anumite bucati din simfonie folosindu-se de concluziile oferite de inteligenta artificiala. Dupa ce au obtinut compozitia finala, distribuirea partiturii pe diversele instrumente din orchestra a fost realizata cu usurinta de catre computer, care la momentul respectiv crease deja un algoritm specific pentru stilul lui Beethoven.
Pentru a valida rezultatul lor, au realizat mai multe sesiuni de ascultari cu public, inclusiv muzicieni, experti in creatiile lui Beethoven si jurnalisti, pentru a vedea daca pot face distinctia intre schitele simfoniei si partitura generata de inteligenta artificiala. Testele au fost un succes deoarece publicul nu a remarcat diferentele.
Desi inteligenta artificiala a avut o contributie importanta in proiect, rezultatul final nu ar fi fost posibil fara expertiza istoricilor si muzicologilor.