Artista-robot Ai-da a fost arestata pentru 10 zile de politia egipteana care a banuit-o ca este o spioana. „Artista” a calatorit in Cairo pentru prima expozitie de arta contemporana de la piramidele din Giza.
Artista robot Ai-Da se afla in drum spre prima ei expozitie in Egipt cand fortele de ordine i-au refuzat intrarea in tara si au detinut-o. Oficiallii egipteni au suspectat-o ca ar fi vorba despre un plan de spionaj si au retinut robotul pentru 10 zile, fiind nevoie de interventia ambasadorului britanic pentru a-i convinge ca este vorba despre un experiment artistic si nu despre un complot politic.
Ai-Da urma sa isi deschida prima expozitie de arta contemporana care a avut loc vreodata in istorie langa marea piramida a lui Kheops din Giza. Intregul conflict a generat o oarecare criza diplomatica intre Egipt si Marea Britanie si a insemnat o serie de discutii, negocieri si interventii pentru a elibera artista-robot.
Aidan Meller, creatorul si reprezentantul Ai-Da, a declarat pentru The Guardian ca „A fost foarte stresant. Ambasadorul britanic a fost nevoit sa lucreze chiar si noptile pentru a ne ajuta sa o eliberam pe Ai-Da insa suntem bine acum.”
Ai-Da a fost gandita drept primul robot-artist care arata si misca intr-un mod cat mai realist iar capacitatile ei tehnologice au ridicat suspiciuni in randul ofiterilor vamali. Erau ingrijorati, in primul rand despre modem-ul pe care il are in interior, fiind capabila sa transmita informatii unui server in timp real, dar si despre camerele video pe care le are integrate in interiorul ochilor, pe care le foloseste pentru a desena.
Meller a mai adaugat ca „Sa ne intelegem clar. Nu este o spioana. Oamenilor le este frica de roboti, inteleg acest lucru. Dar intreaga situatie e ironica deja deoarece scopul Ai-Dei era sa aratam si avertizam asupra modului in care abuzam de noile descoperiri tehnologice. Iar ea este retinuta pentru ca este tehnologie. Ai-Da ar aprecia ironia, sper.”
In timpul arestului, Ai-Da a fost oprita si analizata cu atentie de expertii egipteni. In urma negocierilor diplomatice, politia i-a permis sa isi pastreze camerele oculare despre care Meller a spus ca sunt esentiale atat pentru a crea arta dar si pentru aspectul fizic ca ansamblu.
Din fericire, a fost eliberata cu cateva ore inaintea deschiderii expozitiei, ambasada britanica din Cairo s-a declarat incantata ca a reusit sa rezolve cazul.
Expozitia din Egipt se numeste „Forever is Now” si este organizata de firma de consultanta Art D’Egypte, ministerul antichitatilor si turismului si ministerul afacerilor externe. Este deschisa pana pe 7 noiembrie si include lucrari create atat de artisti egipteni cat si internationali, inclusiv Stephen Cox, Lorenzo Quinn, Moataz NasrsiAlexander Ponomarev.
Creatia expusa de Ai-Da este o sculptura din clei care a fost de asemenea retinuta de politia egipteana. Lucrarea este inspirata de legenda cu ghicitoarea sfinxului despre dezvoltarea umana: „Ce merge pe 3 picioare dis-de-dimineata, pe 2 picioare la pranz si pe 3 picioare seara?” Raspunsul este omul care merge in maini si picioare cand este copil si deseori trebuie sa foloseasca un baston la batranete.
Sculptura rezultata este un auto-portret al artistei-robot cu 3 picioare care sugereaza o posibila evolutie in zona alteratiilor genetice prin tehnologia Crispr despre care se spune ca va extinde durata de viata a umanitatii. Este un subiect care i-a interesat si pe locuitorii Egiptului Antic.
Numita dupa Ada Lovelace, pioniera in informatica, Ai-Da a fost construita de o echipa de programatori, robotisti, experti in arta si psihologi. Proiectul care valoreaza cateva milioane de euro a fost dezvaluit in 2019 si este actualizat constant prin intermediul noilor descoperiri din domeniul Inteligentei Artificiale.
Operele realizate de Ai-Da au fost expuse pana acum la Design Museum si Victoria and Albert Museum din Londra, robotul a acordat interviuri pentru presa din intreaga lume si a fost considerata atat o ciudatentie cat si o previzualizare a viitorului. In ultimii ani, au fost create tot mai multe proiecte de arta care sunt controlate de inteligenta artificiale sau roboti, inclusiv la Bucuresti unde Bienala de Arta urmeaza sa fie curatoriata de un software.
Mai multe si operele sale despre Ai-Da puteti descoperi mai jos.
Concurenta Ai-Dei este Sophia, robotul care a vizitat inclusiv Romania intr-un turneu in care s-a incercat integrarea acestor creatii in lumea in care traim.
Alte exemple in care au fost utilizati robotii in ultima vreme veti descoperi mai jos.