(galerie foto) La 60 de ani de la infiintarea casei de moda Yves Saint Laurent, 6 muzee pariziene, inclusiv Luvru, vor expune cele mai cunoscute creatii ale designerului langa operele de arta care le-au inspirat.
Anul viitor vor fi celebrati 60 de ani de la prima colectie lansata de Yves Saint Laurent, designerul care a revolutionat moda europeana dupa al doilea razboi mondial si a creat sute de tendinte care sunt vizibile si astazi in modul in care ne imbracam cu totii pe strada, la birou sau acasa.
Proiectul aniversar Yves Saint Laurent va include 6 muzee pariziene in care vor fi expuse cele mai cunoscute creatii ale couturierului alaturi de operele de arta care le-au inspirat.
Cele mai faimoase exemple pe care le puteti descoperi mai jos sunt rochia Mondrian din 1965 inspirata din tabloul lui Piet Mondrian care va fi expusa Centrul Pompidou sau o rochie cu buline din 1986 care va fi insotita de tabloul „Le dejeuner sur l’herbe” al lui Claude Monet la Museé d’Orsay.
Pe langa Pompidou si Orsay, vor fi deschise expozitii YSL in Muzeul de Arta Moderna din Paris, in Muzeul Luvru, in Muzeul Picasso si Muzeul Yves Saint Laurent. Toate vor alcatui o expozitie grandioasa menita sa readuca in prim plan influenta designerului si sa accentueze ideea ca familiaritatea utilizarii unei idei deja cunoscute ochiului uman ar putea fi parte din reteta de succes a unei colectii de moda apreciate. Proiectul se numeste „Yves Saint Laurent aux Musées” si va fi deschis in Paris in perioada 29 ianuarie – 15 mai 2022.
Madison Cox, presedintele Fondation Pierre Bergé-Yves Saint Laurent, a declarat ca nu isi doreste o retrospectiva de tip blockbuster asa cum a avut loc in 1983 la Muzeul Metropolitan din New York si nici precum expozitie de la Petit Palais din 2010. Arhitectul care este fostul sot al iubitului lui Saint Laurent, Pierre Bergé, a declarat pentru Women’s Wear Daily ca: „S-a facut deja genul acesta de retrospectiva. Pentru mine, Yves Saint Laurent a fost mereu „de ultima ora” si inovator, ne-a aratat cum sa privim moda in diferite moduri si cum sa o proiectam prin diferite idei. Ne-a aratat si cum s-a uitat inapoi la propriile creatii si cum a ramas mereu relevant. Am simtit ca exista altceva de spus cu privire la relatia lui Saint Laurent cu lumea artei. „
Dupa moartea lui Christian Dior in 1957, Yves Saint Laurent l-a inlocuit la conducerea atelierului de moda considerat cel mai influent din Europa. Cinci ani mai tarziu, in ianuarie 1962, la varsta de 26 de ani, Saint Laurent a debutat in lumea modei couture din Paris cu propria colectie care ii purta numele. Supranumit „le petit prince de la mode” („micul print al modei”), designerul a reusit sa redefineasca moda feminina si siluetele anilor ’60, ’70, ’80 si ’90.
Pe parcursul anilor 1960 si 1970, Yves Saint Laurent a promovat tinutele beatnik, jachete safari pentru barbati si femei, pantaloni stransi, inclusiv crearea in 1966 a ceea ce este probabil cel mai renumit frac clasic pentru femei, Le Smoking. El a inventat practic garderoba femeii moderne: jacheta si trenciul, paltonul si salopeta. S-a folosit de coduri masculine pentru a reda femei libertatea de miscare si a creat articole care imbracau toate femeile, nu doar clientele bogate.
In timp ce o parte din creatiile sale couture au fost inspirate intr-un mod mai evident din lucrari de arta semnate de Vincent van Gogh sau Pablo Picasso, universul lui creativ era puternic influentat si de alte tipuri de arta si mai ales literatura.
Legatura cu scrierile lui Marcel Proust, spre exemplu, va fi vizibila in expozitia de la Musée d’Orsay. In Muzeul Luvru va fi pus accentul pe fascinatia lui Saint Laurent cu luminile, cu aurul si cu artele decorative printr-o sectiune dedicata in cadrul Galeriei d’Apollon care gazduieste cele mai pretioase colectii istorice de accesorii, inclusiv bijuteriile coroanei franceze.
Cox a explicat ca „ideea a fost sa subliniem comorile din colectiile permanente ale acestor muzee din Paris. Nu am vrut sa luam un spatiu gol si sa il umplem cu o expozitie temporara, mai degraba am vrut sa punem creatiile lui Saint Laurent in contextul unor galerii de arta permanente.” Initial, proiectul ar fi inclus si cateva muzee din New York insa restrictiile pandemice au dus la anularea planurilor.
O parte din exponate provin din colectia vasta de arta si antichitati a partenerului de viata si afaceri al designerului, Pierre Bergè, care i-a fost alaturi pana la moartea sa in 2008. La randul sau, Bergé a decedat in 2017 avandu-l ca mostenitor pe Madison Cox care se ocupa in continuare de colectiile de arhiva Saint Laurent.
Pierre Bergè, care a fost presedintele Operei din Paris si proprietar al ziarului Le Monde, a jucat un rol important in cultura franceza si si-a dedicat ultima parte a vietii unor proiecte prin care s-a asigurat ca mostenirea lui Saint Laurent va ramane in istorie. A infiintat 2 muzee care ii poarta numele designerului, unul in Paris si altul in casa lor de vacanta din Maroc. Pe parcursul anului viitor, Muzeul din Paris va prezenta o serie de obiecte de arhiva care vor ilustra procesul de creatie al colectiilor. Nu vor fi expuse haine finisate ci mai degraba schite, tipare, prototipuri din muselina si alte detalii care nu se vad de obicei si care pun accentul pe oamenii din atelierul lui Saint Laurent: croitoresele, palarierii sau pantofarii.