Un desen necunoscut al lui Dürer cumparat pentru 30 de dolari ar putea fi vandut cu 50 de milioane de dolari. Detinatorii au crezut ca este o copie si au fost bucurosi sa scape de ea.
Agnews Gallery din Londra a dezvaluite un desen necunoscut pana acum al lui Albrecht Dürer care vine cu o poveste spectaculoasa. A fost cumparat pentru 30 de dolari in urma cu 5 ani, intr-o vanzare de chilipiruri in care o familie americana isi golea casa dupa un deces in familie. Dupa ce a fost autentificat ca o lucrare originala de Dürer, desenul ar putea valora in jur de 50 de milioane de dolari.
In timp ce detinatorul actual al desenului doreste sa ramana anonim, publicatia The Art Newspaper a obtinut declaratii de la Clifford Schorer, unul dintre actionarii Agnews Gallery. Schorer crede ca desenul ar putea fi vandut pentru un pret-record pentru o lucrare pe hartie care a fost realizata de un Vechi Maestru. Recordul actual pentru desene pe hartie este detinut de „Capul unei muze” de Raphael care a fost cumparata pentru 48 de milioane de dolari in 2009 la Christie’s.
Desenul „Fecioara cu pruncul, cu o floare pe o banca in iarba” a fost datat in jurul anului 1503 si a apartinut colectiei arhitectului Jean-Paul Carlhian care l-a mostenit. A fost cumparata in 1919 prin Maison Carlhian, galeria familiei Carlhian care se ocupa de antichitati, in special de arte decorative si mobila veche.
Mutat in Concord, langa Boston, in SUA, Jean-Paul a murit in 2012 iar vaduva lui, Elizabeth a decedat 3 ani mai tarziu. In 2016, copiii lor au hotarat sa scoata majoritatea obiectelor din casa parintilor la o vanzare de chilipiruri. In cadrul respectivei vanzari, desenul avea pretul de 30 de dolari si, desi includea monograma faimoasa „AD” care se afla pe numeroase lucrari realizate de Albrecht Dürer, fiicele lui Carlhian nu au crezut ca ar fi autentic. Mai mult, acestea i-au spus in gluma cumparatorului: „Ah, deci vreti Dürer-ul.” In familie, se credea ca este o reproducere din secolul al XX-lea a unui desen sau print original.
Istoricii de arta consultati de The Art Newspaper se declara uimiti de faptul ca nici Jean-Paul si nici fiicele lui nu au luat in considerare faptul ca lucrarea ar putea fi autentica. Aspectul este cu atat mai neobisnuit cu cat Carlhian a studiat la Ecole des Beaux Arts din Paris, era un erudit care lucrase la mai multe muzee renumite, inclusiv la 2 institutii din cadrul Smithsonian.
Reprezentantii galeriei Agnews au auzit despre existenta desenului 2012 de la un librar care i-au pus in legatura cu detinatorul actual al lucrarii. Acesta obisnuia deseori sa cumpere lucrari de arta la preturi foarte mici si sa le vanda din nou cu un pret mai mare pentru a obtine profit. Intre timp, desenul a fost pastrat neinramat in sufrageria acestuia.
„A fost un moment incredibil cand am vazut Dürer-ul pentru prima data. Ori era cel mai mare fals contrafacut pe care l-am vazut vreodata, ori era o capodoperba.”, a declarat Clifford Schorer caruia i s-a oferit desenul pentru pretul de 500 de dolari insa a asteptat sa i se confirme autenticitatea acestuia.
Primul semn pozitiv a venit din partea unui restaurator specializat in lucrarile pe hartie care a descoperit ca desenul a fost realizat pe o hartie stantata cu un trident, simbol utilizat de Dürer in peste 200 de lucrari ale sale. In plus, a fost confirmat faptul ca monograma „AD” a fost adaugata in acelasi timp cu cerneala utilizata pentru desen.
Confirmarea oficiala care a transformat cazul intr-unul senzational a venit din partea lui Christof Metzger, curator al Muzeului Albertina din Viena si organizator al uneia dintre cele mai mari expozitii dedicate lui Dürer din ultimii ani. Metzger a examinat lucrarea si a conchis ca este autentica. Ulterior, o a treia confirmare a venit de la Giulia Bartrum, fost curator de la British Museum si specialist in Dürer care a datat desenul in 1503 si a afirmat ca ar putea fi o schita pregatitoare pentru acuarela „Fecioara cu o multitudine de animale” din 1506.
Intre timp, Agnews Gallery i-a platit detinatorului desenului un avans de 100.000 de dolari si se pregateste de vanzarea acestuia. O astfel de aparitie a unei lucrari de Dürer este extrem de rara, cel mai recent desen al maestrului german a fost descoperit in anii ’70.
Pana pe 12 decembrie, desenul va fi expus la Agnews Gallery in Londra langa alte cateva obiecte puse in legatura cu atelierul lui Dürer. Ulterior, in luna ianuarie, lucrarea va fi expusa in New York pentru a putea fi admirata indeaproape de cei interesati sa o cumpere.
Exista dezbateri legate de posibilul cumparator, „Fecioara cu pruncul, cu o floare pe o banca in iarba” ar putea fi o lucrare esentiala in colectia permanenta a unor muzee americane precum Getty sau MET. Pretul estimat de 50 de milioane de dolari ar fi prea mare pentru bugetele muzeele europene, astfel se considera ca desenul va ajunge in posesia unui colectionar de lucrari ale Vechilor Maestri.
Mai multe despre conceptul de „Vechi Maestri” si operele acestora puteti afla mai jos.
Tipografia, asa cum o cunoastem in epoca artei contemporane, nu ar fi existat fara Albrecht Dürer. Supranumit „Leonardo al Nordului”, Albrecht Dürer este unul dintre cei mai importanti artisti si teoreticieni care au activat in afara Italiei in perioada Renasterii.
Albrecht Dürer este unul dintre cei mai importanti gravori din istoria artei, aducand tiparul prin gravuri in lemn in editii mari. Tehnicile inventate au schimbat modul in care s-a raspandit arta pana in zilele noastre.
In palmaresul sau se afla mai multe inovatii si elemente care au schimbat lumea artei. In primul rand, a fost primul care a reusit sa combine cele doua modele artistice ale vremurilor: cel italian concentrat pe proportii, perspectiva si individ si cel flamand concentrat pe redarea detaliilor naturalistice. Acestui melanj i-a adaugat cunostinte filozofice si teologice contemporane.
S-a nascut in 1471, era al treilea copil din ceea ce se crede ca ar fi fost cei 18 copii ai familiei Dürer. Tatal sau era de origine maghiara dar s-a mutat in Nürnberg din Ajtós, in zona actuala a Ungariei si si-a tradus numele in germana.
Cand Albrecht a ajuns la varsta de 13 de ani, a inceput sa lucreze in atelierele familiei, tatal lui era un aurar de succes iar bunicul un tipograf si editor. Tanarul Dürer a demonstrat abilitati atat de impresionante incat la varsta de 15 ani a devenit ucenicul pictorului Michael Wolgemut, spre dezamagirea tatalui.
Ulterior, Dürer a oferit o insemnatate aparte pentru productia de alegorii artistice menite sa dezvolte noi concepte ale umanitatii. In ultima parte a vietii, a fost implicat in scrieri stiintifice si redactarea unor tratate despre masuratori, proportii umane, perspectiva si ilustratii. A fost printre primii artisti din spatiul non-italian care a sustinut faptul ca geometria este esentiala in producerea unei lucrari de arta armonioase. Astfel, era de parere ca geometria si rigorile matematice ar trebui invatat de toti artistii.
In mod neobisnuit, Dürer era constient de propriul geniu artistic si a pictat o serie de autoportrete grandioase in care s-a redat cu aura unui personaj divin, demn de venerat. A devenit faimos si pentru semnatura lui care este regasita in numeroase lucrari si care a devenit una dintre primele „marci” ale artei moderne.