Special Urban. Cu ochii pe “Don’t Look Up”(Nu priviti in sus), Netflix: Meryl Streep. De la colaborarea cu Andrei Serban la cele mai spectaculoase 20 de transformari din ultimii 15 ani
Filmul “Don’t Look UP”, premiera sfarsitului de an la Netflix, are un record absolut de vizionari dar si de comentarii pro si contra in lumea intreaga.
“Don’t look up” /”Nu priviti in sus” spune povestea a doi astronomi insignifianti (Jennifer Laurence si Leonardo DiCaprio), care trebuie sa participe la un turneu mediatic mondial pentru a avertiza omenirea in legatura cu iminenta sosire a unei comete care va distruge Pamântul. In era parerilor la liber pe internet, autoritatea celor doi e negata de oameni carora le e frica de o veste rea, dar si de politicieni si oameni de afaceri care au alte interese de dezvoltare.
V-am recomandat de mai bine de 2 saptamani sa vedeti filmul si nu vom face niciun alt comentariu cu valoare de critica/ recenzie de film pentru ca e foarte frumos sa aveti propria dv parere.
Insa pentru ca am fost invitati la conferinta de presa globala de lansare a acestui film, va mai oferim cateva detalii de culise, de data aceasta centrate pe Meryl Streep.
E probabil cea mai mare actrita in viata, cu roluri si transformari exceptionale si cu un palmares de premii care aminteste de marii sportivi ai tuturor timpului: 21 de nominalizari la Oscar (dintre care trei premii castigate), 32 de nominalizari la Globurile de Aur (cu 8 premii castigate).
In “Don’t Look UP” este presedinta Statelor Unite, o persoana mai degraba interesata de propria imagine si de cultul familiei sale, decat de binele tarii. Seful sau de cabinet este chiar fiul ei, iar viata sa tumultuoasa a facut-o sa aiba in spatiu public fotografii nud trimise unui iubit politician.
Trimiterile personajului sau catre fotul presedinte american Donald Trump sunt evidente, iar actorul care-l interpreteaza pe fiul sau (Johann Hill) a marturisit ca s-a uitat in oglinda la Trump a carui fiica era consiliera sa si si-a construit personajul cu “o nota de iubire incestuoasa pentru mama, dusa pana la a-I imita comportamentul”, de aici si geanta Birkin pe care acesta o poarta.
Dar prezenta lui Meryl Streep in acest rol si respectul si recunoasterea talentului sau urias printre actorii din distributie au dus si la intamplari amuzante pe platourile de filmare.
Primul a fost Leonardo DiCaprio care i-a spus regizorului scenarist Adam McKay ca nu i se pare potrivit ca personajul lui Streep sa aiba o secventa de nuditate chiar daca va fi jucata de o dublura, pentru ca nu i se pare respectuos fata de valoarea si importanta ei. Streep nu a avut insa nicio problema ca secventa respectiva sa apara in film, cu dublura desigur, dar ca si regizorul, a spus ca se justifica in economia personajului.
Cel de-al doilea a fost Jonah Hill, fiul presedintei din film, care a avut si cele mai multe secvente de filmare cu Meryl Streep si care, pe parcursul productiei, a spus de multe ori, inclusiv in intalnirile de presa, ca Meryl este G.O.A.T (prescurtarea englezeasca de la Greatest of all time), termen folosit in special in sport pentru cei mai mari campioni ai lumii. In engleza insa acelasi cuvant “goat” inseamna si “capra”.
Actrita a comentat amuzata in echipa ca se bucura ca Jonah s-a familiarizat si relaxat cu ea incat sa o numeasca cu drag “capra” si a fost nevoie de precizarile lui Jennifer Lawrence care i-a explicat ca este de fapt vorba despre prescurtarea pentru “cel mai bun din toate timpurile”.
Dupa ce Jonah Hill a trecut peste jena creata de confuzia pe care a provocat-o a remarcat relaxarea si bunul simt ale lui Streep care a acceptat apelativul “capra” fara probleme, ba chiar cu amuzament.
Referindu-se la personajul sau din “Don’t Look Up”, in conferinta de presa globala de la lansare, Meryl a aratat atat vulnerabilitatile acestei presedinte, dar a privit mai departe de ea aratand si o latura umana a functionarului public “Cred ca am avut in ultima vreme multe surse de inspiratie in jurul nostru, comportamente absurde si fara rusine ale unor oameni aflati in functii de conducere cu multa influenta. A fost amuzant sa pun laolalta acest personaj care e doar propriul ego si propriile dorinte. Este despre a avea putere, bani, mai multa putere si mai multi bani, dar si un par bine aranjat si unghii frumoase. Desigur si costume superbe, genti foarte scumpe. Dar nu mai are nicio emotie, niciun sentiment de empatie si asta e, dincolo de personajul meu, costul a ceea ce inseamna sa fii functionar public acum. Adica, un functionar intr-o asemenea ipostaza chiar ar trebui sa faca un mare sacrificiu, familia lui face un sacrificiu si trebuie sa fii dispus sa faci asta daca vrei sa-ti pui munca in folosul celorlalti. Sincer, este uimitor ca avem oameni buni care se implica pentru ca avem nevoie de ei acum mai mult ca niciodata.”
Meryl Streep are 72 de ani si e foarte posibil ca acest nou film sa insemne o noua nominalizare la Oscar.
Ca o mangaiere a orgoliului romanesc, o precizare. In biografia sa “Becoming Meryl”, aparuta in romaneste la editura Publica, actrita povesteste cum in studentie (a terminat actorie la Yale) a mers de multe ori la repetitiile tanarului regizor Andrei Serban a caruit munca era foarte diferita de ce se intampla in epoca. Iata cum e descrisa in carte colaborarea pentru o montare Livada de visini, in care Meryl avea un rol mic.
“Repetitiile au inceput ciudat. Serban nu o vazuse pe Meryl decat in 27 de vagoane pline cu bumbac, iar cand actrita a intrat pe usa in prima zi s-a uitat la ea scandalizat. “Nu esti grasa!”, a marait el, cu accentul lui romanesc intens. “Nu grasa, nu amuzant”.
In continuare, tensiunea n-a facut decat sa creasca. Serban detesta conceptul de stil si le-a spus actorilor ca voia sa joace “simplu”. Dar ce inseamna asta? Meryl l-a intrebat: Nu era “simplu” un stil anume?
Si mai frustrante erau exercitiile de improvizatie pe care le organiza Serban la repetitii. Intr-unul, i-a pus pe asistentii de regie sa citeasca textul cu voce tare, in timp ce actorii mimau actiunea. Irene Worth a pus in aplicare tehnicile lui Serban si, la un moment dat, a imitat o lebada in atac. Dar Meryl era nerabdatoare. Poate era nemultumita ca juca rolul servitoarei sau poate ca jocurile de improvizatie ii aminteau de oribilele zile de inceput de la Yale. Iritarea i-a dat pe dinafara intr-un exercitiu, in care a exprimat sentimentele Duniasei, care deja pareau sa se fi impletit cu ale ei.
“N-am vazut improvizatie mai furioasa decat a lui Meryl cand i-a cerut sa-si imagineze cum isi vedea viata persoana aceasta, servitoarea”, avea sa-si aminteasca Mary Beth. “Se tara pe podea, scuipa si horcaia. Fata era foarte furioasa pe Andrei Serban.”
Dar Serban era multumit.
“Nu-i era frica de nimic”, avea sa-si aminteasca el. “De obicei ne temem sa ne aruncam in afara normei acceptate drept metoda standard si dura de a-I juca pe rusi: o atitudine emotionala artificiala, sentimentala fata de personaj. Dar pe Meryl n-o interesa decat ce era valid si viu in clipa aceea. Pe ea n-o ajuta nicio metoda, doar pura descoperire care se naste din improvizatie”
Pentru orice cinefil, mentionarea numelui lui Meryl Streep include si o reverenta in gand. Cariera sa e un spectacol in sine, cu roluri alese foarte inteligent si cu transformari uluitoare.
Iata cele mai spectaculoase transformari din filmele ultimilor 15 ani.