Muzeul Kunsthistorisches din Viena sustine ca detine un „Salvator Mundi” creat de Titian, cel mai important pictor venetian al Renasterii. A fost principalul pictor al curtii imperiale romano-germane si preferatul ducilor italieni.
Dupa mai multi ani de cercetari amanuntite, Muzeul Kunsthistorisches din Viena sustine ca „Salvator Mundi” pe care il detine ar fi de fapt un veritabil Titian. Astfel, muzeul organizeaza o strangere de fonduri pentru a restaura pictura.
In ultimii ani, cu ajutorul tehnologiei cu raze infrarosii, au fost realizate o serie de descoperiri care schimba multe aspecte din ceea ce se stia despre istoria artei. De la lucrari sau schite ascunse sub anumite picturi cheie sau amanunte legate de intentiile originale ale unor artisti foarte importanti, istoria se rescrie treptat.
Specialistii de la Kunsthistorisches au ajuns la concluzia ca una dintre lucrarile muzeului, o reprezentare a lui Hristos tinand un glob, care dateaza din jurul anilor 1520-1530, a fost realizata probabil de Titian, considerat unul dintre cei mai talentati si influenti pictori ai Renasterii Tarzii.
Expertii au petrecut cativa ani examinand cu atentie o lucrare care anterior a fost atribuita atelierului artistului, iar acum o denumesc „Salvator Mundi vienez”, cu referire la controversatul panou al lui Leonardo da Vinci care ilustreaza acelasi subiect si care a devenit cel mai scump tablou vandut vreodata.
In cazul lui Da Vinci, este vorba despre un caz spectaculos care a inspirat deja mai multe documentare: un cuplu de dealeri de arta au cumparat pictura „Salvator Mundi” cu 1500 de dolari in 2005. Ulterior s-ar fi descoperit ca era o opera semnata de Leonardo si s-a vandut pentru un pret record de 450 de milioane de dolari.
In prezent, muzeul vienez gazduieste a doua cea mai mare colectie de lucrari de Titian din lume, dupa Muzeul Prado din Madrid. Atribuirea noii opere ca fiind realizata de Titian si nu de asistentii sai a fost semnalata in urma unui proiect de cercetare mai amplu care a supus fiecare lucrare a artistului la analiza cu razele X si imagistica infrarosu.
Titian ar fi realizat propria interpretare a subiectului „Salvator Mundi” – „Salvatorul Lumii” care il arata de obicei pe Hristos ridicand o mana intr-un gest de binecuvantare.
Versiunea lui include o inscriptie ebraica pe tunica lui Isus care face referire la Cabala, sugerand ca lucrare a fost comandata pentru un patron crestin cu inclinatii evreiesti. O astfel de personalizare este pusa, in mod special, pe seama artistului renascentist.
Ceea ce i-a determinat pe experti sa constate ca lucrare a fost „retrogradata” in mod eronat au fost radiografiile care au scos la iveala o pictura de baza a Fecioarei cu Pruncul. In plus, sub suprafata vizibila a imaginii exista indicatii ale metodei de lucru caracteristice lui Titian, de exemplu mutarea figurilor sau schimbarea pozitiei lor. Imaginea seamana indeaproape cu lucrarile timpurii ale lui Titian care descriu acelasi subiect, sugerand ca ar fi fost realizata mai degraba in anii 1520 si nu in 1530 asa cum se credea anterior.
Desi este intr-o forma mult mai buna decat versiunea lui Leonardo, tabloul de la Viena are nevoie de o conservare semnificativa, o parte din el a fost retusata de-a lungul anilor iar unele culori s-au intunecat ca urmare a trecerii timpului.
Suprafata a fost aplatizata si deteriorata prin presarea din timpul lucrarile anterioare de conservare. Razele X au demonstrat, de asemenea, ca exista pierderi de vopsea in zonele nasului si a parului. Daca ar fi fost o lucrare atribuita lui Titian de la bun inceput, ar fi fost ingrijita mult mai bine iar reprezentantii Kunsthistorischesspera sa repare acest aspect.
O restaurare temeinica ar reusi sa confirme definitiv contributia lui Titian. Strangerile de fonduri vor fi organizate in perioada urmatoare. Intre timp, puteti vedea tabloul in cadrul expozitiei „Matter of Opinion #25: The Viennese Salvator Mundi – Titian’s Christ with the Globe in a New Light” care este deschisa la Muzeul Kunsthistorischesdin Viena pana pe 16 octombrie 2022.
Titian a fost cel mai mare pictor al Venetiei din secolul al XVI-lea si primul pictor italian care a avut o clientela preponderent internationala. De-a lungul lungii sale cariere, a experimentat multe stiluri diferite de pictura care evidentiaza dezvoltarea artei in timpul epocii sale.
Titian (Tiziano Vecellio) s-a nascut in Pieve di Cadore, un orasel de la poalele Dolomitilor, pe partea venetiana a Alpilor. Tatal lui, Gregorio, era militar in timp ce fratele sau mai mare, Francesco, a fost la randul lui pictor. Nu exista vreo dovada documentara a datei exacte de nastere a lui Tizian, dar sursele contemporane si dezvoltarea sa stilistica timpurie sugereaza ca el s-a nascut in jurul anului 1490.
Cand avea vreo 10 ani, Titian a ajuns la Venetia, pe atunci unul dintre cele mai bogate si cosmopolite orase din lume Si-a inceput pregatirea artistica in atelierul mozaicistului Sebastiano Zuccato. Mai tarziu s-a alaturat pentru scurt timp atelierului lui Gentile Bellini. Dupa moartea lui Gentile in 1507, Titian s-a alaturat atelierului fratelui lui Gentile, Giovanni Bellini, care la acea vreme era cel mai important din Venetia.
Dupa moartea lui Giorgione in 1510 si plecarea lui Sebastiano del Piombo la Roma in 1511, Titian a ramas fara rivali in Venetia si a devenit celebru ca portretist dar si ca pictor cu diferite subiecte profane. Aceste abilitati au atras atentia ducilor si aristocratilor italieni care aveau ambitii intelectuale.
Titian a fost insarcinat sa picteze tablouri religioase publice prestigioase si mari dimensiuni, printre acestea mentionam altarul bisericii franciscane Santa Maria Gloriosa dei Frari din Venetia cu scena „Inaltarea Maicii Domnului” care are aproape 7 metri inaltime.
In timp ce dinastia familiei Medici domina Florenta, Titian a beneficiat de patronajul celorlalte familii importante din regatele si ducatele italiene. A lucrat pentru Alfonso I d’Este, Ducele de Ferrara si a petrecut timp in castelul lui Alfonso pentru ca a pictat peretii unui „camerino d’alabastro” (cabinetul de alabastru), cu scene mitologice derivate din poezia clasica.
A lucrat si pentru viitorul duce de Mantova, Federico II Gonzaga, fiul Isabelei d’Este unde a realizat o serie de portrete, dar si pentru ducele de Urbino, Francesco Maria della Rovere, pentru succesorul sau, Guidobaldo al II-lea si la curtea Papei Paul al III-lea Farnese.
Venus si Adonis Venus din Urbino Bacchus si Ariadna Papa Paul al III-lea si nepotii Inaltarea Maicii Domnului Portret de barbat cu maneca albastra Iubirea sacra si iubirea profana
In viata personala, in 1525 s-a casatorit cu Cecilia, care a murit tragic in 1530, dar i-a daruit 3 copii carora le-a dat numele unor figuri celebre din Roma antica: Pompeo, Orazio si Lavinia.
Titian a fost principalul pictor al curtii imperiale al lui Carol al V-lea ceea ce i-a oferit privilegii imense, onoruri si chiar titluri. Ulterior, a fost pictorul cel mai solicitat la curtile din toata Europa, lucrand pentru fiul lui Carol al V-lea, Filip al II-lea al Spaniei. Pentru acesta a realizat una dintre cele mai celebre serii mitologice ale sale cunoscuta sub numele de „Poeziile”, 2 dintre ele fiind expuse la Galeriile Nationale din Londra .
A continuat sa picteze pana la moartea sa, la 27 august 1576, la Venetia, se considera ca ar fi murit de ciuma, aceeasi boala care i-a luat viata fiului sau, Orazio, cateva luni mai tarziu. Prin evolutia stilului sau care este considerat specific zonei venetiene, Titian a inspirat nenumarate generatii de artisti printre care Rembrandt, Diego Velázquez, Antoon van Dyck si Peter Paul Rubens.
In Romania, puteti vedea copii dupa lucrarile lui Titian realizate de Gustav Klimt la Castelul Peles si un original al artistului la Muzeul Brukenthal.