Filmul de razboi „Donbass” al regizorului Sergei Loznitsa este disponibil in cinematografe si pe TIFF Unlimited. Fondurile stranse vor fi donate pentru sprijinul refugiatilor de razboi ucraineni
„Donbass”, filmul regizorului ucrainean Sergei Loznitsa despre conflictul din estul Ucrainei, distribuit de Digital Cube, va avea in perioada urmatoare o serie de proiectii in mai multe cinematografe din tara, la Bucuresti, Cluj, Alexandria, Bacau, Barlad, Bistrita, Botosani, Buzau, Constanta, Focsani, Sfantu Gheorghe, Targu Mures, Toplita, Vaslui, precum si pe platformele TIFF Unlimited si Happy Cinema.
„Un film de razboi care ilustreaza absurdul intr-o maniera comica, halucinanta pe alocuri” (Figaro Scope), „Donbass” este un portret in 13 capitole a uneia dintre cele mai tulburate zone din Europa zilelor noastre. Filmul a fost prezentat la Cannes 2018, unde Sergei Loznitsa a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun regizor in cadrul sectiunii „Un Certain Regard”.
Comedie neagra despre opresiune, efectele propagandei si manipulare in era post-adevarului, „Donbass” spune o poveste universala despre umanitate prin intermediul razboiului. Filmul a fost conceput de Sergei Loznitsa in 2015, dupa realizarea documentarului „Maidan”.
„Donbass” este o coproductie Germania – Ucraina – Franta – Romania – Olanda si l-a avut ca director de imagine pe Oleg Mutu, recunoscut pentru filmele de referinta la care a lucrat, precum „Moartea domnului Lazarescu” (2005, r. Cristi Puiu) sau „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” (2007, r. Cristian Mungiu).
Acesta este cel de-al patrulea lungmetraj de fictiune al regizorului Sergei Loznitsa la care colaboreaza cu directorul de imagine Oleg Mutu – dupa „My Joy”, „In The Fog” si „A Gentle Creature” -, si al doilea in care joaca Valeriu Andriuta („A Gentle Creature”).
Nascut in Belarus, Loznitsa a urmat liceul la Kiev si a lucrat ca matematician la Institutul de Cibernetica inainte de a intra in renumitul Institut de Cinematografie Gherasimov din Moscova in 1991. Si-a petrecut urmatorii ani realizand documentare. Primele sale doua filme de fictiune, „My Joy” (2010) si „In the Fog” (2012), au avut premiera in competitie la Cannes. In 2014, a revenit la festival pentru a prezenta „Maidan”, o cronica a protestelor din Ucraina 2013 – 2014.
Sergei Loznitsa a fost invitat la Festivalul Anonimul in 2019, cand a povestit despre cariera de regizor cu echipa urban.ro.
Loznitza si-a inceput cariera ca documentarist (“eram prea timid ca sa intervin in vietile oamenilor, preferam sa le observ”) si se afla deja la al patrulea film de lung metraj de fictiune– toate find selectate in competitie la Cannes.
La Anonimul a fost o retrospectiva cu 7 dintre filmele sale, plus un masterclass in care regizorul a povestit despre structurile narative cu care isi construieste povestile, despre cum si-a creat o identitate comuna pentru toate filmele lui, dar si despre cat de greu e sa lucrezi uneori cu marii actori rusi, cei care au gradul de Artist Al Poporului.
Loznitsa crede ca un nou trend in cinematografie va fi reinterpretarea arhivelor pentru crearea unui nou viitor
Pentru „The State Funeral”, documentarul despre inmormantarea lui Stalin, regizorul a vazut peste 500 de ore de filmari de arhiva, din mai multe tari, toate din momentul in care a fost anuntat decesul si pana la ziua inmormantarii – adica pe durata a 4 zile calendaristice.
Loznitsa, fost matematician si un pasionat al tehnologiei, crede ca viitorul in cinematografie va fi in zona reinterpretarii imaginilor de arhiva. Pare ciudat, dar daca ne gandim ca avem deja nu doar in filmele de nisa, ci si in cele foarte comerciale povesti precum “The Crown” sau “Victoria and Abdul”- sau la noi, “Aferim” sau “Intre chin şi amin”, “Queen Marie of Romania” –, toate bazate pe reconstituirea unor mari perioade istorice, directia anuntata de Loznitsa capata noi dimensiuni.
Fondurile stranse in urma proiectiilor vor fi donate pentru ajutorarea refugiatilor de razboi ucraineni, fiind directionate catre Crucea Rosie Romana si alte organizatii caritabile.
Totodata, si festivalurile de muzica rock din Europa se alatura initiativelor de strangere de fonduri pentru refugiatii ucrainieni prin lansarea unui tricou, iar incasarile ajung la Music Saves UA, Asociatia Ucrainiana de Evenimente Muzicale.
Festivalurile care participa la aceasta importanta strangere de fonduri – Alcatraz Hard Rock & Metal Festival, Belgia; Festivalul ARTmania, Romania; Bloodstock Open Air, Marea Britanie; Brutal Assault, Cehia; Dynamo Metal Fest, Olanda; Inferno Metal Festival, Norvegia; Into The Grave, Olanda; Leyendas Del Rock, Spania; Midgardsblot, Norvegia; Motocultor Festival, Franta; Party.San Metal Open Air, Germania; Resurrection Fest, Spania si Summer Breeze Open Air, Germania.
Tricoul este disponibil pentru pre-comanda aici: https://www.sbtix.de/produkte/45549-charity-shirt-for-ukraine , pretul sau este 16,66 EURO, iar incasarile vor fi destinate Music Saves UA (Asociatia Ucraineana de Evenimente Muzicale – ВАМП).
Vlad Yaremchuk, Booking Manager Atlas Weekend Festival, co-initiator al Music Saves UA, afirma: „Suntem Asociatia Ucraineana a Evenimentelor Muzicale, in timp de pace suntem cea mai mare asociatie a reprezentantilor industriei muzicale din tara noastra. Echipa noastra lucreaza 24/7 pentru a ajuta cat mai multe victime ale acestui razboi crud. Centrul de ajutor umanitar a fost deja implementat in incinta locatiei Atlas din Kiev. De asemenea, lucram la infiintarea de centre de asistenta pentru refugiati la granitele cu Europa, pentru a facilita o infrastructura sigura si solida pentru sutele de mii de civili care fug din tara. Intreaga noastra echipa se afla in prezent in mai multe orase din Ucraina si suntem in contact strans cu voluntari, militari ucraineni si grupuri umanitare, asa ca suntem constienti de nevoile urgente de la fata locului si suntem gata sa oferim ajutor imediat acolo unde este cea mai mare nevoie. Prin urmare, avem nevoie urgenta de sprijin financiar. Acesta este motivul pentru care am demarat proiectul de strangere de fonduri. Va incurajam sa nu ramaneti indiferenti si sa ajutati familiile ucrainene sa supravietuiasca acestei perioade dificile.”