Turnul Eiffel din Paris a fost inaltat cu 6 metri dupa amplasarea unei antene radio. In prezent are o inaltime de 330 de metri.
Turnul de secol al XIX-lea construit de Gustave Eiffel este principalul reper parizian, recunoscut in toata lumea drept un simbol pentru capitala Frantei. Recent, in varful monumentului s-a montat o antena radio DAB+ care innbunatateste semnalul audio digital. Amplasarea antenei a inaltat turnul Eiffel cu 6 metri, astfel a ajuns la o dimensiune totala de 330 de metri inaltime.
Antena radio a fost amplasata in varf cu ajutorul unui elicopter, iar turistii au privit intregul proces de pe esplanada Trocadéro.
Jean-François Martins, presedintele companiei care administreaza turnul Eiffel spune ca progresul stiintific face parte din istoria de aproape 133 de ani a monumentului parizian. Gustave Eiffel a militat pentru realizarea turnului, in ciuda opozitiei de la acea vreme care spunea ca o constructie de acest fel era lipsita de valoare.
Eiffel ii justifica sensul si spunea ca va fi un laborator la inaltime care va fi utilizat pentru experimente de meteorologie, astronomie si fizica. Turnul este un rezultat al optimismului de la finalul secolului al XIX-lea, imediat dupa ce Revolutia Industriala si stiinta au creat o senzatie colectiva ca oamenii pot crea si inventa orice lucru.
Pe langa ascensoare, esplanade si restaurante turistice, turnul Eiffel a fost utilizat de-a lungul timpului si ca antena de transmisie a semnalului radio si TV iar multi dintre cercetatori spun ca a fost un monument ce se afla inaintea timpului sau.
”De la inventarea radioului la inceputul secolului al XX-lea si pana in momentul actual, Turnul Eiffel a fost mereu un partener al tehnologiei radio. Acum este un moment istoric, deoarece turnul devine mai inalt iar acesta nu este un lucru pe care sa il vezi in fiecare zi,” a declarat Martins in timpul amplasarii antenei radio.
Turnul a fost construit intre 1887 si 1889 ca parte a unui program de celebrare a celor 100 de ani de la Revolutia Franceza.
Monumentul a fost realizat in 21 de luni si contine peste 18.000 de bucati de fier care sunt tinute la un loc de 2,5 milioane de nituri. Cantareste peste 7.000 de tone si la vremea respectiva a depasit Monumentul Washington si a devenit cea mai inalta structura din lume. A pastrat acest titlu timp de 41 de ani pana in 1930 cand s-a construit la New York cladirea Chrysler de 77 de etaje.
Constructia a fost realizata dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.
Vasile Alecsandri a fost cel care l-a recomandat lui Gustave Eiffel pe tanarul inginer roman, intr-un moment in care Eiffel se afla intr-un impas in timpul lucrarilor pentru turn. Era nevoie de o constructie stabila, care sa fie gata la timp pentru centenarul Revolutiei Franceze. In Franta nu a gasit solutii la acel moment, asa ca Gustave Eiffel a mers personal in Romania pentru a-i cere sfatul lui Gheorghe Panculescu. Romanul i-a atras atentia francezului dupa ce a realizat planurile pentru executarea drumului feroviar Predeal-Ploiesti, constructie finalizata de un asociat al lui Eiffel, Gouilloux.
In 1879, Panculescu locuia in casa lui de la Valenii de Munte. Acea casa a fost ulterior cumparata de Nicolae Iorga, iar astazi in ea se afla un muzeu dedicat istoricului roman.
Doua saptamani a petrecut Gustave Eiffel in Romania, iar in tot acel timp a lucrat impreuna cu Panculescu la planurile pentru turn. Inginerul romanul i-a explicat colegului sau francez tehnica sa de asamblare a elementelor, care s-a dovedit a fi eficienta. Intors in Franta, Eiffel a mai avut nevoie de cativa ani pentru pregatiri si proiectari, apoi ansambalele turnului au fost montate folosind tehnologia lui Gheorghe Panculescu.