O pictura atribuita unui ucenic al lui Rembrandt a fost confirmata ca fiind semnata de maestrul olandez. Valoarea acesteia a crescut imediat la peste 10 milioane de euro.
Pictura intitulata ”Peisaj cu pod arcuit” a fost atribuita timp de secole lui Govert Flinck, unul dintre elevii din atelierul lui Rembrandt van Rijn, marele maestru al picturii olandeze de secol al XVII-lea. Peisajul datat in 1638 apartine in prezent Gemäldegalerie din Berlin, fiind cumparata de reprezentantii galeriei in 1924.
Lucrarea a fost analizata de catre cercetatori cu expertiza in pictura lui Rembrandt. Ei au folosit ultimele tehnologii pentru a demonstra ca pictura reda stilul matur al maestrului.
Pictura de 28,5 cm x 39,5 cm a fost analizata cu prilejul unei expozitii dedicata artistului britanic David Hockney care se va deschide in luna aprilie si va include peisaje si lucrari ale unor artisti care l-au inspirat pe Hockney, precum John Constable sau Vincent van Gogh.
Katja Kleinert, unul dintre curatorii de la Gemäldegalerie a folosit expozitia lui Hockney pentru a integra peisajul lui Rembrandt intr-un proiect de cercetare dedicat artei maestrului olandez, astfel lucrarea a fost scanata cu raze X si analizata minutios.
Kleinert este specializata pe arta olandeza si flamanda de secol al XVII-lea, iar alaturi de un grup experti au determinat modul in care modificarile si corectiile survenite in procesul de pictare apartin stilului si manierei de lucru ale lui Rembrandt. Potrivit lui Kleinert, grupul de experti a concluzionat unanim ca autorul este Rembrandt.
Peisajul a fost comparat cu ”Peisaj cu pod de piatra” o compozitie similara semnata de Rembrandt care se afla la Rijksmuseumin Amsterdam. Cele doua lucrari sunt identice datorita manierei tipice de lucru a maestrului olandez.
”De multe ori ne uitam la anumite perechi de picturi care iti dau impresia ca artistul incearca sa faca acelasi lucru din nou dar folosind un alt mod de lucru sau pentru a optimiza ceea ce a realizat deja” a declarat Dagmar Hirschfeld, directoarea Gemäldegalerie, specialista in arta lui Rembrandt.
In urma analizei a rezultat faptul ca Rembrandt a facut schimbari radicale in timp ce lucra la peisaj, printre care modificari la grupul de copaci, mutarea norului de furtuna sau micsorarea dealului. Aceste schimbari au facut ca peisajul sa fie mult mai compact.
Dupa ce s-a dovedit ca lucrarea este semnata de Rembrandt, valoarea acesteia a depasit pretul de 10 milioane de euro.
Examinarea demarata de specialisti a clarificat procesul lui Rembrandt de realizare a clarobscurului si a compozitiei lucrarii. Investigatia a stabilit si faptul ca lucrarea de la Berlin a fost realizata inaintea peisajului de la Amsterdam. Nu se stie cate peisaje a realizat Rembrandt, insa numarul lor este mult mai redus, pastrandu-se pana astazi numai 7, inclusiv noua lucrare atribuita lui.
Lucrarea poate fi vazuta din 9 aprilie in expozitia ”David Hockney – Peisaje in dialog” de la Gemäldegalerie din Berlin, alaturi de seria de anotimpuri ale lui Hockney ”Three Trees near Thixendale”, care face parte din colectia Würth.
Rembrandt Harmensz van Rijn este considerat unul dintre cei mai importanti pictori din istorie iar olandezii il apreciaza ca fiind cel mai mare artist din Epoca de Aur, alaturi de Frans Hals si Vermeer.
S-a nascut pe 15 iulie 1606 in Leiden, Olanda si a abandonat studiile facultatii pentru a se dedica picturii. A inceput ca ucenicul lui Pieter Lastman, artist specializat in subiecte istorice si biblice.
In 1631 s-a mutat in Amsterdam unde si-a conturat stilul care l-a transformat intr-unul din cei mai cautati portretisti ai vremurilor. Fiind inspirat de Caravaggio, care murise in 1610, Rembrandt a inovat prin realismul folosit pentru a reda luminile dramatice, a creat tablouri teatrale cu substrat psihologic.
Desi este cunoscut pentru portretele legendare realizate la comanda, Rembrand a pictat si tablouri istorice, scene religioase, mitologice, alegorice, peisaje, autoportrete, desene si schite.
Pana la finalul anilor 1640, Rembrandt si-a cheltuit toata averea, a fost nevoit sa-si vanda casa, atelierul si numeroase obiecte si tablouri din colectia personala, inclusiv presa de tipar. Ulterior, a dat faliment si murit in saracie, in 1656, fiind ingropat intr-un mormant nemarcat.