Robotul artist Ai-Da va avea o expozitie in timpul Bienalei de arta la Venetia. Primul artist controlat de Inteligenta Artificiala va explora „Metaverse” si viitorul omenirii.
Spre sfarsitul acestei luni se va deschide cea de-a 59-a editie a Bienalei Internationale de Arta de la Venetia, Italia. Va include expozitii care vor promova cei mai importanti artisti ai momentului si cele mai fascinante proiecte de arta contemporana din intreaga lume. Printre creatorii invitati se afla si Ai-Da, cel mai faimos si singurul robot umanoid care a fost programat pentru a fi artist, dupa cum o descriu inventatorii ei.
Expozitia lui Ai-Da Robot va fi un solo show colateral Bienalei, organizat de Concilio Europeo dell’Arte si se va numi ”Leaping into the Metaverse”.
Expozitia Ai-Da va fi o privire de ansamblu asupra viitorului si a modului in care Inteligenta Artificiala va interactiona cu umanitatea, mai ales in contextul ascensiunii premeditate a ideii de „Metaverse”. Tema este inspirata de Divina Comedie a lui Dante si compara metaversul cu purgatoriul, un loc dintre realitate si fictiune unde nimeni nu vrea sa fie blocat prea mult timp. Demersul evidentiaza latura intunecata a influentei pe care Inteligenta Artificiala o are din ce in ce mai mult asupra vietilor oamenilor.
”Cei mai mari artisti din istorie au infruntat evenimentele care s-au intamplat in timpul lor si in acelasi timp au sarbatorit si chestionat schimbarile sociale. Ai-Da Robot este artistul perfect al zilelor noastre care sa aduca in discutie obsesia actuala pe care o avem cu tehnologia. Este asa numitul «progres» al tehnologiei pe care ni-l dorim, dar cum ar trebui sa se manifeste acest progres?” spune intr-un comunicat Aidan Meller, creatorul Ai-Da.
Despre conceptul de metaverse puteti afla mai jos. In ultimele luni, majoritatea brandurilor si companiilor mari la nivel mondial si-au creat versiuni complet digitale care vor fi integrate in Metaverse.
Evenimentul va avea loc la InParadiso Gallery, in imediata apropiere a Giardini della Biennale unde sunt gazduite pavilioanele nationale.
La Venetia va avea debutul primelor sale picturi ce vor fi realizate prin folosirea unui brat special pentru pictura si o paleta asemenea celei pe care o folosesc pictorii. Ai-Da va realiza 4 portrete live in timpul vernisajului.
Vor fi incluse si o serie de autoportrete noi care o infatiseaza pe artista robot cu ochii inchisi si reprezinta un mod de atentionare asupra faptului ca tehnologia este oarba si poate fi periculoasa daca este folosita fara a tine cont de consecinte. Imaginea reflecta un episod din Divina comendie in care Dante ii consoleaza pe oamenii orbi din al doilea cerc al iadului.
Celelalte lucrari din expozitie privesc retrospectiv asupra parcursului artistei robot si evidentiaza talentele sale.
Una dintre lucrari va fi ”Flowers on the banks of the Lethe”, o sculptura 3D generata din desenele realizate de Ai-Da. Instalatia aminteste de florile de pe malurile raului Lethe, raul uitarii din Comedia lui Dante si este inspirata de primele lucrari asupra Inteligentei Artificiale ale lui Alan Turing.
Alte lucrari vor fi aduse de la Victoria and Albert Museum din Londra, alaturi de ”Immortal Riddle”, ultima sculptura a sa pe care a realizat-o in timpul primei expozitii de la Marea Piramida din Giza. Sculptura o reprezinta cu 3 picioare pe artista robot si face o comparatie intre credintele egiptene asupra vietii de apoi si eforturile contemporane de utilizare a biotehnologiei pentru a extinde durata de viata a oamenilor.
Expozitia ”Ai-Da Robot: Leaping into the Metaverse” va avea vernisajul pe 22 aprilie in spatiul InParadiso Gallery al Concilio Europeo Dell’Arte de langa Giardini della Biennale.
Descrisa drept „primul robot artist ultrarealist”, Ai-Da a fost numita dupa omul de stiinta si matematiciana Ada Lovelace si a fost creata de Aidan Meller, detinatorul unei galerii de arta din Oxford alaturi de parternera lui, Lucy Seal, curator de arta.
Ai-Da are camere de filmare in locul ochilor si a folosit imaginile captate uitandu-se in oglinda pentru a recrea imaginea ei. Programele de inteligenta artificiala pe care le are la baza i-au ghidat mana in timp ce a desenat cele trei lucrari.
Stilurile artistice pe care le imita provin de la inceputul secolului al XX-lea si includ elemente din Cubism si Expresionism. Mai multe despre primele sale expozitii si o intamplare haioasa din Egipt puteti descoperi mai jos.
Intre timp, Adina Pintilie va realiza proiectul care va reprezenta Romania la Bienala de Arta de la Venetia 2022. Titlul acestuia este „Tu esti un alt Eu: O catedrala a corpului”, curatorii sunt Cosmin Costinas si Viktor Neumann.
Tema celei de-a 59-a editii a Expozitiei Internationale de Arta – la Biennale di Venezia, lansata de curatorul Cecilia Alemani ”The milk of dreams” isi ia numele dintr-o carte a artistei suprarealiste Leonora Carrington in care, asa cum explica Cecilia Alemani, „artistul suprarealist descrie o lume magica in care viata este reinventata constant prin prisma imaginatiei si in care toata lumea se poate schimba, se poate transforma, poate deveni altceva sau altcineva. Expozitia propune o calatorie imaginara prin metamorfozarea corpurilor si definitiile umanitatii si se concentreaza in special pe trei teme: reprezentarea corpurilor si metamorfozele acestora; relatia dintre indivizi si tehnologii; legatura dintre corpuri si Pamant”.