(foto) Instalatia de arta realizata de regizoarea Adina Pintilie pentru Pavilionul Romaniei la Bienala de la Venetia 2022. Exploreaza relatia cu corpul, intimitatea si rusinea colectiva.
In perioada 23 aprilie – 27 noiembrie veti putea vizita Pavilionul Romaniei in cadrul Bienalei de Arta de la Venetia 2022. Proiectul castigator din acest an a fost realizat de regizoarea Adina Pintilie, premiata cu Ursul de Aur la Berlinale in 2018.
Curatorii instalatiei de arta „You Are Another Me – A Cathedral of the Body” (Tu esti un alt eu – O catedrala a corpului) au fost Cosmin costinas si Vikton Neumann sub coordonarea lui Atilla Kim, comisarul Romaniei in cadrul bienalei.
Proiectul realizat de Adina Pintilie in Giardini della Biennalle este compus dintr-o instalatie video cu mai multe canale si o extensie in Realitate Virtuala.
Spatiul expozitional principal din Pavilionul Romaniei din Giardini della Biennale gazduieste o instalatie cu 9 ecrane care incurajeaza la experimentarea in intregime a lucrarilor. Include comunitatea de colaboratori ai Adinei Pintilie din tari, generatii si medii diferite.
Printre artisti care apar in mini-filme se numara artistii de performance Hermann Müller si Drik Lange, activistii pentru dreputile persoanelor cu dizabilitati Christian Bayerlein si Grit Uhlemann, artista si profesoara Laura Benson si activista transgender Hanna Hofmann. Filmati in diferite configuratii, ei exploreaza impreuna intimitatea, relationand unul cu celalalt prin conversatie, dans sau atingeri.
Pavilionul este impartit in 2 zone. Prima este un spatiu mai vast si mai intunecat care creeaza mediul potrivit pentru comunicare si intimitate, o invitatie la auto-reflectie. Al doilea spatiu este mai luminos si face referire la estetica serena a Adinei Pintilie din filmul „Touch Me Not”, lungmetraj proiectat in peste 40 de festivaluri internationale de film.
Instalatia „You Are Another Me” lucreaza cu corpuri care sunt tandre unul fata de celalalt si care se sprijina unul pe altul in procesul de auto-descoperire. Conform comunicatului de presa lansat recent, „corpurile le fac pe alte corpuri sa se simta dorite si dezirabile, corpurile imbratiseaza conflictele in relatiile lor ca un mijloc de a-l intelege pe celalalt la fel de mult ca pe sine la un nivel mai profund.”
Proiectul are si o extensie printr-o instalatie in Realitate Virtuala care poate fi accesata in Noua Galerie a Institutului Roman pentru Cultura din Venetia. Este vorba despre o intalnire a protagonistilor expozitiei intr-un mediu simular in 3D care exploreaza granitele dintre virtual si corporalitate.
In declaratia curatorilor, Cosmin Costinas si Viktor Neumann au explicat: „Contributia lui Pintilie la Pavilionul Romaniei se inscrie in descendenta artistilor care au raspuns in ultimile 2 decenii la problema reprezentarii nationale. Continua o conversatie despre cine reprezinta natiunea si cine este exclus, despre rusinea colectiva si responsabilitatea, pe fondul istoriei incarcate a societatii romanesti care se confrunta cu intimitatea, sexualitatea si diversitatea corporala si, prin extensie, cu solidaritate intre indivizi formand o natiunea perpetuu fracturata. Pe fundalul unei sfere publice bantuita de controlul biopolitic, conservatorism religios si cultural si un climat traditional al rusinii, Pavilionul Romaniei este conceput ca un loc pentru a reflecta asupra corpului ca un dispozitiv de procesare a istoriei, traumelor si dorintele recunoscute si nerecunoscute. Angajandu-se cu aceste naratiuni complexe ale normativitatii institutionalizate si negarea lor obisnuita a corpului, Pintilie transforma Pavilionul Romaniei incarcat istoric intr-o „catedrala” contemporana care celebreaza corpul si conexiunile umane dincolo de orice preconceptie.
Artista si regizoarea Adina Pintilie s-a nascut in 1980 in Bucuresti si locuieste in Bucuresti si in Hamburg. In ultimul deceniu, s-a remarcat prin cercetari cu privire la intimitate si la politica corporala contemporana. Estetica ei presupune instalatii de arta, performance, film si Realitate Virtuala alimentate de colaborari de lunga durata si de cercetari transdisciplinare.
Dupa castigarea Ursului de Aur la Berlinale, lungmetrajul „Touch Me Not a fost nominalizat la European Discovery Award la Premiile Academiei Europene de Film si distribuit in cinematografe din peste 40 de teritorii. A fost prezentat in festivaluri si institutii, inclusiv MoMA, New York, ICA, Londra; Bozar, Bruxelles, Arhiva de Filme Harvard, BFI London Film Festival, Festivalul de Film de la Saraievo, Festivalul International de Film Documentar Amsterdam, Festivalul International de Film de la Toronto, Viennale si Festivalul International de Film de la Karlovy Vary.
Filmul a fost apreciat de critici pe scara larga in recenzii, inclusiv in New York Times, Hollywood Reporter, IndieWire, Los Angeles Times, Sight & Sound, Télérama, Les Inrockuptibles, Die Welt si Die Zeit.
Anterior, s-a bucurat de apreciere si cu filmul de mediu-metraj „Don’t Get Me Wrong” lansat la Festivalul International de Film de la Locarno in 2007 si premiat cu Porumbeluk de Aur la Dok Leipzig, Premiul pentru cea mai buna regizoare la Festivalul International de Film Contemporan din Mexic. A fost proiectat in peste 50 de festivaluri internationale, inclusiv la Salonic, Montpellier, Trieste, Namur, Moscova, Sarajevo, Varosia, Documenta Madrid si Dokfest Munchen.
Filmul de mediu-metraj „Oxygen” a fost lansat la Festivalul de Film de la Rotterdam in 2010 si prezentat in competitii de film din Buenos Aires, Bilbao, Montpellier, Tampere, Varsovia si Thessaloniki. La aceste realizari se adauga scurtmetrajele „Diary #2” (2013) si „Man at Work 2 Sandpit #186” (2009) lansate tot in festivaluri internationale prestigioase.
Pe langa activitatea didactiva, Pintilie se afla in prezent in productie cu urmatorul lungmetraj „Death and the Maiden”.