Valentino Garavani celebreaza 90 de ani cu o expunere a celor mai spectaculoase 50 de creatii din cariera sa. Expozitia este deschisa in teatrul din orasul natal al designerului.
In saptamana in care Valentino Garavani a implinit 90 de ani, Maison Valentino a celebrat cariera ilustrului designer cu o expozitie desfasurata in Teatro Sociale din Voghera, orasul natal al artistului. Expunerea include 50 dintre cele mai iconice si spectaculoase creatii ale designerului.
Expozitia a fost deschisa pe 11 mai – in ziua in care fondatorul Maison Valentino a celebrat 90 de ani – si va putea fi vizitata pe 6 iunie. Creatiile haute couture ale designerului au fost expuse sub forma unor instalatii de arta, fiind incluse rochii si tinute realizate din 1960 si pana in vremurile recente.
Scenografia expozitiei este intregul spatiu al teatrului, de la loje unde sunt pozitionate manechine imbracate cu rochii Valentino pana la scena unde au fost pozitionate celebrele rochii rosii.
Pe langa creatii vestimentare si accesorii, expozitia documenteaza cariera lui Valentino intr-un mod complex. Sunt expuse studii, schite, desene, articole din ziare, fotografii si documente care urmaresc viata artistului dar si vremurile in care au fost create hainele respectiva, pentru a crea un context mai amplu despre momentul istoric in care au fost lansate dar si modul in care au fost primite de presa de specialitate si de publicul larg.
In tandem cu aceasta ocazie, Maison Valentino a lansat in ziua vernisajului un hanorac in editie limitata, imprimat cu mesajul „I Love Beauty, It’s Not My Fault” (iubesc frumusetea, nu e vina mea). Este o concluzie a pasiunii pentru frumuseste pe care Valentino a declarat-o aproape in fiecare interviu pe care l-a acordat vreodata. Si in acelasi timp, este o concluzie a celor 60 de ani de istorie a modei din care a facut parte atat Valentino Garavani dar si brandul pe care l-a pornit si care este condus in prezent de directorul creativ Pierpaolo Piccioli.
Hanoracul negru cu scris rosu este disponibil pentru achizitii exclusiv pe site-ul casei de moda, toate profiturile obtinute in urma vanzarilor vor fi donate catre Fondazione Valentino Garavani si Giancarlo Giammetti.
Expunerea rochiilor rosii pe scena unui teatru este mai mult decat perfecta, tinand cont de faptul ca nuanta respectiva a devenit o semnatura a designerului care a declarat ca „rosu este o culoare care nu e deloc timida”. Inspiratia lui de lunga durata pentru rosu a venit dupa ce, in perioada copilariei a vizitat Barcelona si a vazut o productie a baletului „Carmen” in care decorul era in intregime rosiatic.
Designerul italian Valentino Garavani si-a deschis primul magazin in 1959. In 2007 a anuntat ca se retrage din lumea modei si a inceput pregatirile pentru ultimul si cel mai grandios spectacol din cariera. Intregul eveniment a fost filmat si lansat in cinematografe sub forma documentarului „Ultimul imparat”.
Documentarul de 96 de minute a fost realizat din peste 250 de ore de materiale filmate pe parcursul a doi ani. A fost regizat de Matt Tyrnauer, jurnalist al revistei Vanity Fair care a scris portretele celor mai mari personalitati din Hollywood si din moda si avea deja acces in cercul privat al designerului.
In copilarie, Valentino era interesat atat de moda, cat si de arta. In 1949 si-a parasit casa natala din Voghera, un orasel intre Torino si Milano, pentru a studia schita de moda la Institutul Santa Maria din Milano. S-a inscris si la un curs de franceza, care s-a dovedit util cand, in 1949, s-a mutat la Paris pentru a urma École des Beaux-Arts.
La acea vreme, scena modei din Paris era un mediu ostil pentru straini, in special pentru cei italieni. Insa Valentino a castigat un concurs de design vestimentar organizat de Secretariatul International al Lanii (acelasi premiu pe care Yves Saint Laurent si Karl Lagerfeld l-au castigat in anii urmatori), iar premiul sau i-a adus un loc de munca la casa de moda a lui Jean Dessès.
In 1957, Guy Laroche, ilustrator la Dessès, a decis sa-si infiinteze propria casa de moda, iar Valentino a lucrat cu el timp de doi ani. In 1959, Valentino s-a intors la Roma si, cu sprijinul financiar al tatalui sau, si-a prezentat prima colectie in propriul sau salon de pe Via Condotti.
Elizabeth Taylor, care se afla la Roma pentru a filma Cleopatra in acel moment, a vazut creatiile lui Valentino si i-a comandat o rochie alba, pe care a purtat-o la premiera mondiala a filmului „Spartacus”. A fost un moment de turnura care i-a deschis usile catre SUA si restul lumii, Taylor fiind la vremea respectiva cea mai populara actrita din lume.
In 1960, Valentino l-a cunoscut pe Giancarlo Giametti, un student la arhitectura, care a devenit partenerul sau de viata si responsabil cu partea comerciala a afacerii sale.
Personalitatea visatoare, impulsiva si creativa a lui Valentino a fost sustinuta de rationalul si rabdatorul Giammetti care este descris ca un om de afaceri sclipitor.
Valentino a lansat prima linie de moda couture in 1962 la Palatul Pitti din Florenta si a inceput sa-si consolideze o reputatie internationala. Treptat a inceput sa imbrace personalitati precum Regina Paola a Belgiei, Printesa Margareta a Angliei, Audrey Hepburn si Jackie Kennedy pentru care a creat numeroase tinute, inclusiv rochia pe care a purtat-o la inmormantarea sotului ei in 1963 si apoi, in 1968, o rochie pentru nunta ei cu Aristotel Onassis.
Desi culoarea caracteristica a lui Valentino a devenit rosu, a fost propulsat in atentia iubitorilor de moda printr-o colectie de haine in nuante albe, bej si fildes prezentata in 1967. Numita colectia „fara culoare”, era in contrast puternic cu modelele psihedelice indraznete ale vremii si i-a adus premiul Neiman Marcus si recunoasterea internationala.
Treptat, si-a deschis magazine in Milano, New York si Roma unde si-a lansat liniile prêt-à-porter. A continuat sa se bucure de o cariera ilustra pana in 1998 cand el si Giametti au vandut compania pentru 300 de milioane de dolari, Valentino ramanand in continuare la conducerea creativa a brandului.
S-a retras din lumea modei in 2008 cand a lansat „Ultimul Imparat”, filmul care documenta pregatirile pentru ultima lui colectie.
L-a ales pe succesor pe designerul Pierpaolo Piccioli care a inceput recent sa reinventeze casa de moda. Merita mentionata o campanie in care fiecare tinuta a fost descrisa de un autor celebru, printre care Donna Tartt, Elif Shafak, Janet Mock, Lisa Taddeo, Matthew Lopez, Ocean Young, Yrsa Daley-Ward, Fatima Farheen Mirza si Raven Leilani.
In urma cu cateva saptamani, defilarea Valentino a devenit cea mai discutata dintre prezentarile de la Saptamana Modei dupa ce a creat peste 80 de tinute, toate colorate in roz. Este o incercare evidenta de a demonstra versatilitatea brandului dar si puterea de a se conecta cu publicul tanar care alearga dupa momente virale.