Netflix da in judecata creatoarele musical-ului „Bridgerton”, dupa un spectacol sold out. Musical-ul a fost creat pe TikTok, a castigat un premiu Grammy si va fi prezentat in curand la Royal Albert Hall. Julia Quinn si Shonda Rhimes sunt impotriva musical-ului si acuza o incalcare a drepturilor intelectuale.
Netflix le da in judecata pe Abigail Barlow si Emily Bear, creatoarele „The Unofficial Bridgerton Musical”, pentru incalcarea drepturilor de autor. Depunerea plangerii penale a avut loc la un tribunal in Washington, la doar cateva zile dupa ce Barlow si Bear au sustinut un spectacol live, sold-out, cu melodiile de pe albumul lor inspirat de Bridgerton.
Povestea musical-ului neoficial Bridgerton a inceput imediat dupa lansarea primului sezon al serialului, la finalul anului 2020. Inspirate de succesul urias al seriei, Abigail Barlow si Emily Bear au inceput sa creeze muzica bazata pe seria originala Netflix si sa o promoveze pe TikTok unde a devenit din ce in ce mai populara, pana la punctul in care a fost remarcata inclusiv de echipa Netflix.
Pe 13 ianuarie 2021, pe contul de Twitter Netflix aparea o postare care distribuia o interpretare a unei melodii inspirate de Bridgerton pe TikTok, alaturi de textul: „Absolut uluiti de musical-ul Bridgerton care se joaca pe TikTok. O ovatie in picioare pentru @abigailbarloww si @nick_t_daly.
Absolutely blown away by the Bridgerton musical playing out on TikTok
— Netflix (@netflix) January 13, 2021
Standing ovation for @abigailbarloww & @nick_t_daly pic.twitter.com/hoHsDtNyAE
Pe masura ce a obtinut sprijinul Netflix, fanii serialului au inceput sa le ceara mai mult continut iar Barlow si Bear au creat suficient material pentru a crea un album de 15 cantece. Materialul a castigat un trofeu Grammy in luna aprilie pentru „Best Musical Theater Album”, marcand o premiera pentru muzica creata pe TikTok.
Ulterior, pe 26 iulie, Barlow si Bear au sustinut un spectacol live la Centrul Kennedy din Washington unde au fost acompaniate de National Symphony Orchestra.
In plangerea depusa la tribunalul din Washington – si aparuta in premiera pe site-ul publicatiei americane Deadline – Netflix sustine ca „tipul de continut creat de Barlow si Bear se intinde dincolo de „fan fiction” cu mult peste punctul limita si este o incalcare flagranta a drepturilor de proprietate intelectuala”.
Pe imaginile promotionale ale musical-ului, s-a mentionat in mod concret „BRIDGERTON este o marca inregistrata Netflix; utilizata cu permisiune.” insa Netflix sustine ca aceasta permisiune nu ar fi existat, de fapt.
In ciuda faptului ca a laudat munca lui Barlow si Bear, Netflix sustine ca le-a spus in mod repetat ca „nu sunt autorizate” compozitiile inspirate de Bridgerton. Reprezentantii platformei de streaming sustin ca spectacolul live pe care l-au sustinut nu a fost aprobat de companie si ca Barlow si Bear au refuzat sa negocieze o licenta care sa le permita sa-si distribuie albumul si sa organizeze spectacole live fara probleme: „Si in masura in care Barlow & Bear au pretins vreodata ca detin o astfel de licenta, aprobare sau autorizatie – in ciuda declaratiilor clare contrare ale Netflix – aceasta a fost acum revocata fara interpretari.”
Pentru a justifica dosarul penal, Netflix trebuia sa justifice modul in care actiunile lui Barlow si Bear au adus prejudicii de imagine sau financiare companiei. Astfel, in plangerea depusa in Washintgon se sutine ca Barlow si Bear au folosit in mod explicit marca Bridgerton in timpul spectacolului si „a atras fanii Bridgerton care altfel ar fi participat la Bridgerton Experience”, evenimentul Netflix pe tema Bridgerton, pe care il organizeaza in sase orase separate de-a lungul anului.
In prezent, Barlow si Bear au in plan sa cante alaturi de BBC Orchestra la Royal Albert Hall din Marea Britanie in luna septembrie. Biletele ajung pana la peste 2000 de euro, mai multe detalii aici.
Despre prestatiile planuite de Barlow si Bear, Netflix a comentat intr-un comunicat de presa oficial in care spune ca: „Netflix accepta continutul generat de fani, dar Barlow & Bear au facut multi pasi care au mers mai departe, cautand sa creeze mai multe surse de venit pentru ele insasi, fara permisiunea formala de a utiliza PI-ul Bridgerton (proprietatea intelectuala). Am incercat din greu sa lucram cu Barlow & Bear, dar ele au refuzat sa coopereze. Creatorii, distributia, scenaristii si echipa si-au turnat inima si sufletul in Bridgerton si vom lua aceste masuri pentru a le proteja drepturile.”
Pentru prestatia live de la Washington, Barlow si Bear au vandut bilete cu preturi de pornire de la 149 de dolari, pachetele VIP avand preturi mult mai mari. Spectacolul a inclus peste 10 melodii care utilizau dialogul personajelor din serial, anumite expresii cheie sau trasaturi ale acestora cat si alte elemente definitorii ale universului Bridgerton. Aveau in plan sa lanseze si o linie de produse comerciale bazate pe musical.
Netflix detine drepturi exclusive sa creeze cantece inspirate de Bridgerton, musical-uri sau orice alte creatii bazate pe seria de romane Bridgerton.
Julia Quinn, autoarea din spatele seriei de carti Bridgerton care sta la baza serialului,spune ca a fost „magulita si incantata” la inceput, cand Barlow si Bear au inceput sa creeze videoclipuri pe TikTok.
„Exista o diferenta, totusi, intre a compune pe TikTok si a inregistra si a canta pentru castig comercial. Sper ca Barlow & Bear, care impartasesc pozitia mea de liber profesionist, sa inteleaga nevoia de a proteja proprietatea intelectuala a altor profesionisti, inclusiv personajele si povestile pe care le-am creat in romanele Bridgerton cu peste douazeci de ani in urma.”, spune Quinn.
La randul ei, Shonda Rhimes, producatoarea serialului Bridgerton a declarat: „Ceva ce a inceput ca o sarbatoare distractiva de catre Barlow & Bear pe retelele de socializare s-a transformat in utilizarea flagranta a proprietatii intelectuale, exclusiv in beneficiul financiar al lui Barlow & Bear. Asa cum Barlow & Bear nu le-ar permite altora sa-si insuseasca PI-ul pentru profit, Netflix nu poate sta degeaba sa le permita sa faca acelasi lucru cu Bridgerton.”