(galerie foto) Designerul japonez Issey Miyake a murit. A devenit cunoscut pentru tinute care nu se sifoneaza si helancile lui Steve Jobs. Cele mai spectaculoase creatii din cariera.
Designerul japonez Issey Miyake a murit zilele trecute intr-un spital din Tokyo, la varsta de 84 de ani. S-a remarcat atat pentru materiale inovatoare care au fost preluate ulterior de toata industria modei dar si pentru celebrele helanci negre purtate de fondatorul companiei Apple, Steve Jobs.
Potrivit unui scurt comunicat de presa facut public de Issey Miyake Group, cauza decesului a fost un carcinom hepatocelulat, un tip de cancer la ficat. Designerul a fost „inconjurat de prietenii apropiati si asociatii sai in momentul trecerii in nefiinta”.
„Spiritul dinamic al lui Miyake a fost condus de o curiozitate de neoprit si o dorinta de a transmite bucurie prin intermediul designului. Conform cerintelor domnului Miyake, nu va exista o inmormantare si nici o slujba de pomenire.”, a fost mesajul transmis de reprezentantii designerului.
Miyake s-a remarcat in anii ’70 cand industriile creative erau influentate de gandirea lui Andy Warhol. Astfel, era mai interesat de suprapunerea dintre arta si design decat de ideea de „moda”.
De-a lungul carierei sale de 52 de ani, designerul a mentinut o atitudine „anti-tendinte”, referindu-se mereu la creatiile sale vestimentare ca „imbracaminte” mai degrabă decat „moda”.
Intr-un interviu acordat publicatiei New York Times in 2014 a declarat ca „Sunt interesat mai ales de oameni si de forma umana. Imbracamintea este cel mai apropiat lucru de toti oamenii.”
Desi se va desfasura in lipsa lui, anul viitor va avea loc o noua prezentare a colectiei Issey Miyake la Paris Fashion Week, va fi al 50-lea an in care creatiile sale iconice vor defila in fata publicului parizian.
Asa cum fac majoritatea designerilor ajunsi la o anumita varsta si un anume nivel de celebritate, a cedat inca din 1999 managementul cotidian al atelierului sau de design insa era implicat in continuare in procesul de creatie si avea ultimul cuvant de spus asupra tuturor produselor care ii purtau numele. Si-a definit cariera in interviul din New York Times din 2016 in care a spus ca „Toata munca mea provine din cele mai simple idei care se intorc la cele mai timpurii civilizatii: realizarea de îmbracaminte dintr-o singura bucata de panza. Este piatra mea de temelie.”
Creatiile lui Miyake sunt sinonime cu articole de imbracaminte colorate, practice si inovatoare. A fost unul dintre primii designeri japonezi care au prezentat la Saptamana Modei de la Paris si a facut parte dintr-un val de artisti japonezi care au plasat insula asiatica pe harta modei internationale in anii ’70.
Miyake este cunoscut in primul rand pentru linia sa „Pleats Please” cu tesaturi pliate care s-au bucurat mai recent de o popularitate ridicata si in randul barbatilor prin colectia „Homme Plissé Issey Miyake”.
O alta colectie emblematica a fost A-POC – „A Piece of Cloth” – linia experimentala fondata in 1998 prin care si-a propus o cautare constanta a unor siluete si materiale care sa raspunda stilului de viata contemporan. Tinutele A-POC au fost produse initial dintr-o singura bucata de material tricotat.
De-a lungul carierei a lansat si o serie de parfumuri, cel mai celebru fiind „L’Eau d’Issey”, dar si ochelari, ceasuri si obiecte de iluminat.
Una dintre cele mai cunoscute creatii ale sale – chiar si pentru cei care nu sunt pasionati de moda – este seria de helanci negre care au devenit parte din identitatea vizuala a lui Steve Jobs, fondatorul companiei Apple. A creat, special pentru Jobs, in jur de 100 de helanci de pe gat dintr-un amestec de bumbac si poliester, fiecare la pretul de 200 de dolari. A pornit de la o idee practica: si-a dorit sa elimine oboseala si stresul create de alegerea hainelor in fiecare zi, sustinand ca „mintile oamenilor ocupati au lucruri mai importante de facut decat sa aleaga cravate”.
Nascut in Hiroshima in 1938, Miyake era pasionat de moda inca din copilarie cand „devora” revistele de moda ale surorii sale.
Ulterior a studiat design grafic la Universitatea de Arte Fine Tama din Tokyo si s-a mutat la Paris in 1965 unde s-a inscris direct la celebra scoala Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. A lucrat ca ucenic pentru Guy Laroche si mai tarziu pentru Hubert de Givenchy, in perioada in care Audrey Hepburn ii purta tinutele. In perioada traita la Paris, Miyake s-a declarat puternic influentat de creatiile lui Constantin Brancusi.
Dupa ce a fost martor la protestele studentesti din 1968, Miyake a devenit dezamagit de o industrie a modei menita sa-i imbrace doar pe cei bogati. Si-a dezvoltat un interes pentru moda ca arta si functionalitate si a creat Atelierul de design Miyake in 1970, prezentand prima sa colectie pret-a-porter la New York in 1971.
In timp ce lumea modei a devenit tot mai elitista spre inceputul anilor ’90, Miyake a mers in directia opusa si s-a orientat tot mai mult spre functionalitate. In 1993 a lansat linia „Pleats Please” ca o replica la moda high-end si haute couture cu forme si materiale deloc practice. A dezvoltat un tip de poliester tratat termic pentru a crea pliuri permanente, hainele care nu se sifoneaza, care pot fi spalate la masina si rulate in loc sa fie pliate. Pe langa partea practica, colectia este unul dintre primele si cele mai bune exemple de imbracaminte unisex iar piesele mai vechi sunt la mare cautare pe site-urile de haine vintage.
Aspectul revolutionar al creatiilor sale a fost inspirat de costumele pe care a fost angajat sa le creeze pentru un spectacol al companiei de balet din Frankfurt a lui William Forsythe, in 1991. De altfel, dansul si alte forme de performance si miscare au fost constant prezente in prezentarile de moda de la Saptamana Modei de la Paris, fiind unul dintre primii designeri care a introdus elementul performativ in defilarile de moda.
Desi era si va ramane unul dintre cei mai apreciati artisti japonezi ai deceniului trecut – creatiile sale fiind incluse in colectia permanenta a Muzeului de Arta Moderna din New York – Miyake a trait departe de ochii presei si a fost extrem de discret.
Un aspect definitoriu al vietii sale a fost faptul ca a supravietuit bombei atomice din 1945 aruncate in orasul sau natal, Hiroshima, cand avea sapte ani. Din cauza expunerii la radiatii, mama lui a murit trei ani mai tarziu iar el a ramas cu o schiopatare pronuntata.
Intr-un interviu din 2009 pentru New York Times, Miyake a povestit cat de mult i-a influentat atacul de la Hiroshima creativitatea si viata: „Am incercat, fara succes, sa le las in urma, preferand sa ma gandesc la lucruri care pot fi create, nu distruse si care aduc frumusete si bucurie. Am gravitat spre domeniul designului vestimentar, partial pentru ca este un format creativ, modern si optimist. Nu am vrut sa fiu etichetat drept „designerul care a supravietuit bombei atomice”.