Filmul Pinocchio cu Tom Hanks Geppetto, in regia lui Robert Zemeckis, e din aceasta saptamana pe Disney+. Zemeckis: „Tot ce am invatat in materie de efecte vizuale de-a lungul anilor a fost folosit pentru a face acest film.”
Din 8 septembrie pe Disney + se poate vedea inclusiv in Romania mult asteptatul film Pinocchio care ii readuce impreuna la lucru pe Tom Hanks si Robert Zemekis.
Pentru cine isi aduce aminte de Forrest Gump, film care i-a adus un Oscar lui Tom Hanks (la fel ca si colaborarea celor doi pentru Cast Away), reintilnirea Hanks-Zemeckis cu o poveste legendara iubita de foarte multe generatii de copii e aproape istorica si, categoric, e ceva de neratat.
Prin amabilitatea Disney + Romania, va putem oferi cateva detalii din culisele acestei productii direct de la cei implicati.
Noua ecranizare live-action a lui Robert Zemeckis este un omagiu adus magiei filmului clasic de animatie original din 1940 al lui Walt Disney, filmul de animatie preferat al regizorului laureat al premiului Oscar.
La vremea lansarii primului Pinocchio, Walt Disney a avut nevoie de mai bine de 5 ani ca sa gaseasca un fir narativ care sa se potriveasca si cu ideea lui de a face filme, dar si cu ceea ce tehnicienii puteau pune in practica. Lucrul pentru Pinocchio a inceput in 1935 si filmul a fost lansat in 1940, intre acesti ani studiourile Disney au lucrat simultan si pentru Bambi. In biografia sa scrisa de Neal Gabler, scriitor care a stat mult timp alaturi de Walt Disney, e mentionat de ce povestea din film e departe de cea originala. Walt a vrut ca Geppetto sa fie mai prietenos, credea ca are o poveste cu o pilda buna dar nu e placuta de familii pentru ca ii speria personajul Geppetto.
Astazi in cand tehnologia a avansat, pentru cineva ca Zemeckis care intelege filmul si efectele speciale mult inaintea timpurilor, lucrurile se vad altfel: „Walt Disney a fost foarte inteligent. Intotdeauna a cautat povesti din care sa faca filme care erau aproape imposibil de realizat ca filme live-action. Acestea puteau fi realizate foarte frumos ca animatie, pentru ca el a reusit sa faca povesti animate despre animale vorbitoare si papusi, zane si pitici si lucruri care ar fi fost imposibil de realizat in live action. „Pinocchio” este unul dintre cele mai frumoase, daca nu chiar cel mai frumos film de animatie care a fost realizat vreodata. Mi-a placut atat de mult. Dar acum, de cand a aparut cinematograful digital, marioneta ar putea fi foarte bine tridimensionala. M-am gandit ca ai putea face o versiune foarte plauzibila a lui ‘Pinocchio’ ca film live-action. Si astfel, chiar daca eram ingrijorat ca ma aflam pe un teren consacrat, am crezut ca este un proiect care merita facut.”
Alaturi de Zemeckis la scenariu a lucrat Chris Weitz („About a Boy”), nominalizat la Oscar, care este si producator al filmului.
Weitz spune: „Pinocchio din 1940 este un film extraordinar, cu artistii Disney lucrand la limita a ceea ce era posibil din punct de vedere tehnic la acea vreme. In acelasi timp, a fost una dintre cele mai complexe si mai interesante povesti pe care Disney le-a facut vreodata. A existat o oportunitate de a face ceva de ultima ora din punct de vedere vizual si relevant din punct de vedere tematic. Preocuparea [autorului original] Carlo Collodi pentru constiinta si interpretarea pe care Walt Disney a dat-o, de asemenea, mi-a starnit interesul.”
Zemeckis a precizat pentru fanii filmului original: „Filmul original de animatie este foarte diferit fata de povestea sursa. Noi folosim versiunea Disney din 1940 ca model si ca schita pentru povestea noastra. Asadar, urmeaza cam aceeasi aventura pe care o urmeaza Pinocchio in versiunea animata. Modernizam povestirea, deoarece acum 60 de ani exista un alt tip de ritm in filme decat acum, dar am pastrat practic spiritul, tonul si tema primului film.”
De-a lungul carierei sale, Zemeckis a fost un pionier in transpunerea povestirii cinematografice cu ajutorul noilor tehnologii, cu filme precum trilogia „Inapoi in viitor”, „The Polar Express” si „A Christmas Carol”, printre multe altele. De aceea declaratia pe care a facut-o in contextul optiunilor sale tehnice e si mai emotionanta : „Tot ce am invatat in materie de efecte vizuale de-a lungul anilor a fost folosit pentru a face acest film.”
Cu Geppetto Tom Hanks, un tata cu problemele zilelor noastre, povestea pastreaza spiritul lui Walt (care spunea ca filmele sale trebuie sa le dea parintilor posibilitatea sa aduca in discutie teme importante alaturi de copii, crez care e respectat la filmele companiei de aproape 100 de ani) dar o si aduce mai aproape de zilele noaste. Geppetto isi trimite copilul la scoala cu tot ce inseamna ea astazi in cursurile de parenting, cu toate temerile si toata dorinta de a-ti proteja copilul.
Aspectul fizic al lui Geppetto se bazeaza pe infatisarea personajului in versiunea animata. Tom Hanks explica: „Avem responsabilitatea de a nu schimba lucrurile doar de dragul de a le schimba. Mustata mea si toate acele lucruri reprezentau versiunea traditionala a ceea ce Geppetto este recunoscut ca fiind Geppetto, dar tot trebuie sa functioneze in spatiul real in timp real. Bob si cu mine am vorbit despre faptul ca Geppetto este un om fericit, dar a existat o pierdere in viata lui. A ratat bucuria de a fi in viata, de a avea o familie. A avut una cu mult timp in urma, in trecut? Da, a avut. Dar cat timp a trecut si cat de tragica a fost pierderea? Adevarul e ca Geppetto e mai in varsta. Nu mai are 20 de ani. A trecut de mult de varsta mijlocie. Asa ca am vorbit despre ideea ca a fost singur, pe cont propriu, servind si incantand alti oameni cu mestesugurile sale timp de doua decenii si jumatate. Este o perioada foarte lunga de timp pentru a avea companie la micul dejun si la cina doar o pisica si un pestisor auriu. Dorinta lui Geppetto, dorinta de a face parte din ceva mai mare decat el insusi, de a face parte dintr-o familie, asta a fost totul. Nu poti sa faci o versiune reala a ceea ce a fost filmul de animatie. Trebuie sa fie mai profunda si trebuie sa aiba mai mult bagaj pe ea. Asa ca, inca de la inceput, il ai pe Geppetto in propria lui tocanita, ca sa spunem asa, si nu este o tocanita fericita.”
Despre colaborarea cu Zemeckis, Hanks spune: „Am invatat cu mult timp in urma lucrand cu Bob este ca, daca nu esti extrem de bine familiarizat cu lucrurile tehnologice care se vor intampla dupa aceea, te poate da peste cap – ca si cum te-ai ineca, doar inotand in apa sau invartind ceva. Atunci e ceva de genul: „Bine, uite ce trebuie sa facem, Tom. Trebuie sa te suspendam cu capul in jos… Trebuie sa iei o gura din apa asta, apoi trebuie sa o scuipi chiar acolo. Dar nu poti sa o scuipi asa. Trebuie s-o scuipi in felul asta. Si trebuie sa astepti un moment foarte precis cand o faci. Acum, hai sa o facem de 17 ori pana cand vom reusi.
La un moment dat, a trebuit sa-mi pun in cap un peste, o pisica, un greier si un baiat de lemn. A trebuit sa le fac pe toate, si cu Zana Albastra pe alocuri.
In a doua sau a treia zi acolo, creierul meu a fost pur si simplu epuizat. I-am spus: „Bob, poti sa-mi acorzi un minut pentru a pune toate aceste imagini mentale in cap si la locul potrivit?” si el mi-a acordat timpul necesar. Intotdeauna am stiut ca va exista acest contrapunct in scenele in care nu exista un Jiminy Cricket real in afara scenei care sa vorbeasca. Cateodata, era doar literalmente un pointer cu laser.”
De joi, 8 septembrie, Pinocchio cu Tom Hanks – Geppetto , regizat de Robert Zemeckis e pe Disney + si in Romania.