In Elvetia a fost doborat recordul pentru cel mai lung tren de pasageri din lume. Are 1.9 km, 100 de vagoane si a mers in week end pe un traseu prin 22 de tuneluri in spirala prin munti si prin 48 de poduri.
O companie feroviara elvetiana a doborat in acest week end recordul mondial cel mai lung tren de pasageri din lume, cu o calatorie pe unul dintre cele mai spectaculoase trasee din Alpi.
Compania de cai ferate a condus trenul de 1,9 kilometri, compus din 100 de vagoane, pe ruta Albula-Bernina, de la Preda la Bergün. Traseul a fost desemnat Patrimoniu Mondial UNESCO in 2008 si trece prin 22 de tuneluri, dintre care unele in spirala prin munti, si prin 48 de poduri, inclusiv viaductul curbat Landwasser.
Evenimentul a avut doua obiective: sa marcheze aniversarea a 175 de ani de existanta a Cailor Ferate Elvetiene, dar sa si arate lumii intregi spectaculoasele trasee prin muntii elvetieni ca o cale de promovare pentru turism, afectat si in Elvetia de pandemia de Covid.
Intreaga calatorie a durat peste o ora, iar publicul a putut sa o urmareasca de la baza muntilor pe unde cele 25 de sectiuni ale trenului isi croiau drum prin Alpi.
Urmand o parte din traseul parcurs de celebrul Glacier Express din 1930, incercarea de record mondial a inclus spectaculosul viaduct Landwasser si spiralele extraordinare care au asigurat statutul de patrimoniu international al liniei.
In mai putin de 25 de kilometri, trenul a coborat de la 1.788 de metri deasupra nivelului marii la Preda la 999,3 metri la Alvaneu, folosind o succesiune de spirale, viaducte si tuneluri in inaltime.
Tentativa de record a fost organizata de Rhaetische Bahn (Calea ferata retica, sau RhB), sustinuta de constructorul elvetian de trenuri Stadler, si este poate si mai uimitoare pentru ca a avut loc pe o cale ferata cu ecartament ingust.
Spre deosebire de majoritatea cailor ferate elvetiene si europene, care folosesc ecartamentul „standard” intre sine de 1,435 metri, sinele RhB au o distanta de doar un metru intre ele. Daca se combina acest lucru cu un traseu cu curbe stranse, cu pante abrupte, 22 de tuneluri si 48 de poduri peste vai adanci, provocarile calatoriei acestui tren devin evidente.
Detinatorii anteriori ai recordului celui mai lung tren de pasageri din lume – Belgia si, inainte de aceasta, Tarile de Jos – au folosit in avantajul lor cai ferate cu ecartament standard prin peisaje de campie.
La fel ca legendara pista Cresta Run, linia Albula este faimoasa pentru curbele sale in picaj nesfarsite si coborarile abrupte.
O capodopera a ingineriei civile de renume mondial, linia de 62 de kilometri intre Thusis si St Moritz a fost construita in doar cinci ani, desi a necesitat 55 de poduri si 39 de tuneluri.
Inainte de finalizarea sa, in iulie 1904, vizitatorii trebuiau sa faca o calatorie riscanta de 14 ore pe trasee accidentate in trasuri trase de cai sau sanii.
Piesa centrala a liniei este tunelul Albula, lung de 5 866 de metri, care trece adanc sub linia de demarcatie dintre Rin si Dunare.