Muzica ascultata in casti poate afecta iremediabil urechea. Un nou studiu arata ca peste un miliard de oameni risca sa isi piarda auzul
Un studiu recent publicat in jurnalul stiintific BMJ Global Health estimeaza ca intre 67 de milioane si 1,35 miliarde de persoane cu varsta intre 12 si 34 de ani din toata lumea risca sa isi piarda auzul, mentioneaza publicatia NPR.
Motivul este expunerea la sunete puternice, care poate obosi celulele senzoriale si structurile din interiorul urechii. O expunere prelungita poate duce pana la pierderea auzului, a explicat Lauren Dillard, autoarea studiului si consultanta a Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
Cercetarile pentru acest studiu au durat 21 de ani, in care a fost realizata o meta-analiza a 33 de articole stiintifice referitoare la practicile auditive nesanatoase, ca folosirea castilor, prezenta la evenimente de tip concert si iesiri in baruri si cluburi, publicate intre anii 2000 si 2021, pe baza a trei baze de date.
Potrivit specialistilor, nivelul sigur de zgomot pentru urechea umana are o valoare de aproximativ 85 de decibeli, timp de 40 de ore pe saptamana. Daca o persoana asculta muzica doar doua ore si jumatate pe zi, ajunge la echivalentul a 92 de decibeli, dupa cum arata studiul.
Pentru utilizatorii care asculta muzica de pe telefon, la casti, acestia suporta in medie un zgomot de 105 decibeli, iar zgomotul din locuri precum barurile si cluburile variaza intre 104 si 112 decibeli.
Auzul poate fi protejat, prin cateva metode simple. Dispozitivele actuale permit monitorizarea nivelurilor de sunet in sectiunea de setari, iar altele emit alerte cand utilizatorul asculta ceva prea mult timp la un nivel de zgomot ridicat. Totodata, expertii recomanda castile care au modul de reducere a zgomotului de fond, pentru ca aceasta functie ajuta la mentinerea sunetului la un nivel mai mic.
Pentru iubitorii de concerte, auzul se poate proteja daca stati cat mai departe de boxe, iar daca va plac barurile si cluburile cu muzica tare, incercati sa luati pauze, iesind afara sau schimband camera in care va aflati.
Studiul poate fi consultat in intregime aici.
Zgomotul puternic din jurul nostru a dus si in zona de entertainment la un nou trend, cel de calmtaiment – programe tv care promoveaza mindfulness-ul sau sunetele din natura.
Astazi marile studiouri producatoare de programe tv sau film abordeaza dintr-o noua directie divertismentul, invitand publicul la meditatie, mindfulness si preocuparea pentru ingrijirea mintii si a sufletului.
Netflix a prezentat versiunea opusa binging-ului cu prezentarea pe platforma a unui ghid pentru meditatie – Headspace Guide to Meditation, o serie animata in care sunt prezentate tehnici de meditatie care pot fi introduse in practica zilnica.
HBO Max a creat anul trecut in colaborare cu aplicatia Calm programul A World of Calm, descris drept antidot al stresului zilnic. Programul include povesti narate de celebritati ca Mahershala Ali, Idris Elba, Keanu Reeves, Nicole Kidman si Kate Winslet, are 30 de minute pentru fiecare episod si si-a propus sa transforme sentimentele si starea de spirit a spectatorului spre calm si liniste interioara, folosindu-se de muzica linistitoare si imagini care sa transporte audienta intr-o lume calma si relaxanta.
Si studioul Disney si-a propus sa ofere audientei o cale spre a-si gasi calmul. In martie anul trecut au lansat Zenimation pe canalului on Disney+. Seria ia clipuri din animatii celebre ca Aladdin, Peter Pan sau Frozen si le suprapune peste sunete linistitoare din natura cu mesajul “pentru un moment de mindfulness”.
Tendinta descrisa prin Calmtaiment si business-urile cu activitati de mindfulness in continua crestere semnaleaza si fapt ca oamenii – conectati prea mult la munca in aglomerarile urbane, dar e munca de acasa in contextul pandemic – nu pot ajunge in natura sa-si ia singuri doza de liniste si mintea lor e pacalita prin tehnologie, ecrane, aplicatii si programe tv.