Sculptura „Pasarea de aur“ a lui Constantin Brancusi a fost vanduta 6,3 milioane de dolari de Sotheby’s din New York.
Saptamana trecuta, sculptura „Pasarea de aur” (titlul original este „L’Oiseau d’or”) a lui Constantin Brancusi a intrat in licitatie la Modern Evening Auction, organizata de Sotheby’s New York, unde a fost adjuecata pentru suma de 6,3 milioane de dolari.
Lucrarea scoasa acum la licitatie de Sotheby’s a fost turnata in 1971, la 14 ani dupa moartea lui Brancusi, de catre mostenitorii proprietatii artistului, Alexandru Istrati si Natalia Dumitresco. Lucrarea a fost pentru prima data conceputa de Brancusi in 1919, iar de-a lungul carierei sale, artistul a turnat in bronz doua astfel de pasari.
In descrierea lucrarii, Sotheby’s mentioneaza ca este o opera de arta impregnata de toata complexitatea si puterea enigmatica gasite in cele mai bune sculpturi ale artistului.
„Subiectul pasarii va fi proeminent in opera lui Brancusi – intr-adevar, el a creat cel putin treizeci de versiuni ale acestor pasari drepte in timpul vietii sale, dintr-un corpus limitat de doar doua sute de lucrari. A folosit alama, marmura si bronz intr-o varietate de dimensiuni, creand trei forme principale: „Maiastra”, „L’Oiseau d’or” di „L’Oiseau dans l’espace”. Pe parcursul a treizeci de ani, aceasta forma a evoluat catre o lucrare abstracta din ce in ce mai mare, care aparent traseaza cursul miscarii: de la o pasare in repaus la o pasare in zbor”, descrie lucrarea Sotheby’s.
„Pasarea de aur” este una dintre numeroasele lucrari ale lui Brancusi despre vazduh, zbor, libertate infinita, materializate artistic prin forma unei pasari.
In 1919, „L’Oiseau d’or”, forma lucrarii de fata, a fost creata pentru prima data, urmata in cativa ani de prima iteratie a lucrarii „L’Oiseau dans l’espace”. Calitatea reflexive a lustruirii a fost destul de intentionata, astfel incat in atelierul sau, lucrarile sale sa fie reflectate. „Lumina l-a preocupat pe Brancusi de-a lungul vietii”, a scris Margit Rowell, „atat in sculptura, cat si in fotografie. Fie in stralucirea discreta a marmurei, fie in stralucirea bronzului lustruit, cautarea lui neobosita a fost sa-i surprinda reflectarea: „Nu vedem viata reala decat prin reflectii”, scria el in 1919. Pe langa faptul ca stralucirea sculpturii sale in bronz pare sa transforme substanța operei intr-o reflexie imateriala, suprafata reflectorizante admite studioul, mediul, intreaga lume senzoriala, in volumul sculptural, stergand toate limitele dintre obiect si imprejurimi si creand Unitatea superioara la care a aspirat Brancusi”.
Actualul bronz a fost turnat in 1971 de Susse Fondeur dintr-o copie a tencuielii originale, la instructiunile mostenitorilor artistului Alexandre Istrati si Natalia Dumitresco. Acest cuplu, originar tot din Romania, a locuit si a lucrat un studio adiacent lui Brancusi in Impasse Ronsin alaturi de alti artisti ca Jean Tinguely, Max Ernst si Yves Klein.
Istrati si Dumitresco au fost prieteni constanti ai lui Brancusi, mai ales in ultimii sai ani, iar distributiile postume timpurii au fost create sub conducerea lor. Din acest tencuiala, Susse Fondeur a facut trei modele, aceasta fiind prima turnare in 1971.
Celelalte doua modele au fost facute ulterior in anii 1980. Alte bronzuri postume ale lucrarilor, inclusiv „Une Muse”, „Le Nouveau-né”, „Tête”, „L’Oiseau dans l’Espace”, „Le Poisson” sau „Grand Coq IV” se gasesc in colectiile muzeelor din intreaga lume.
Lucrarea scoasa acum la licitatie a fost achizitionata de Nelly Baer (Bär) la scurt timp dupa ce a fost turnata. Ea si sotul ei au donat o mare parte din colectia lor de arta la Kunsthaus din Zurich, iar „L’Oiseau d’or” a ramas pana astazi in aceeasi familie.
Cu ocazia programului cultural „Timisoara 2023 – Capitala Europeana a Culturii”, la Muzeul National de Arta din Timisoara va fi organizata una dintre cele mai ample expozitii dedicate lui Constantin Brancusi din ultimii 50 de ani. Cu un interes in continua crestere fata de creatiile artistului de origine romana, evenimentul ar putea deveni una dintre cele mai importante expuneri culturale din Europa in anul viitor.
Expozitia intitulata „Brancusi: surse romanesti si perspective universale” va putea fi vizitata in perioada 30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024, fiind sustinuta de Muzeul National de Arta Timisoara si de Fundatia Art Encounters, cu sprijinul Consiliului Judetean Timis si al Institutului Francez din Romania.
Va reuni pentru prima data, dupa 50 de ani in Romania, sculpturi emblematice din perioada de maturitate a artistului, de la mari muzee ale lumii, precum Centrul Pompidou sau Tate Gallery, dar si din tineretea lui Brancusi, din colectii muzeale si private din Romania. In dialog cu sculpturile va fi expusa si o selectie de fotografii si fragmente filmate de artist.
In total vor fi prezentate peste 100 de opere brancusiene iar garantia unui eveniment care va fi cu siguranta inclus pe lista celor mai asteptate expozitii ale anului 2023 la nivel mondial o constituie implicarea doamnei Doina Lemny.
Este curatoarea expozitiei, doctor in istoria artei si unul dintre cei mai apreciati si renumiti specialisti in arta lui Constantin Brancusi. A semnat conceptul curatorial pentru numeroase expozitii dedicate sculptorului roman, atat in Atelierul Brancusi de langa Centrul Pompidou dar si in alte muzee ale lumii, cea mai recenta expunere fiind desfasurata la Bruxelles in cadrul Festivalului Europalia, cu peste 120.000 de vizitatori.