Culoarea anului 2023 anuntata de PANTONE este Viva Magenta, o explozie de energie si rebeliune. Ce inseamna si cum a fost aleasa?
Institutul de culoare PANTONE a anuntat culoarea anului 2023: Viva Magenta. Este o nuanta vibranta si neconventionala potrivita cu vremurile neobisnuite pe care le traim in prezent dar si cu previziunile pentru urmatoarele luni.
Anuntata in fiecare an in prima joi din decembrie, culoarea anului 2023 a fost dezvaluita anul acesta in prima zi a lunii, cand celebram si Ziua Nationala a Romaniei.
Dupa „Very Peri”, culoarea anului in curs care a fost cea mai calda nuanta de albastru creata pana acum, culoarea anului 2023 este inspirata de nuantele rosiatice, mai puternice si mai pline de viata.
„Este o culoare care vibreaza cu adevarat cu verva si vigoare, care demonstreaza un nou semnal de putere, ceea ce este ceva de care avem cu totii nevoie pentru un viitor mai optimist. Numele culorii in sine iti spune ca este o nuanta prin care sarbatoresti, o culoare exuberanta care promoveaza optimismul si bucuria”, a declarat Leatrice Eiseman, director executiv al Institutului PANTONE, pentru revista TIME.
Culoarea descendenta din rosu a fost inspirata din natura, din colorantii de cosenila derivati din insecte, care au fost folositi inca din secolul al II-lea i.Hr. pentru a impregna nuante rosii bogate pe tesaturi si papirusuri.
Este o schimbare majora de directie fata de „Very Peri”, culoarea anului 2022, care a fost inspirata de lumea digitala si ecranele telefoanelor mobile. „Viva Magenta” se vrea a fi „o reamintire a lumii primordiale, o sansa de a ne reconecta cu istoria in timp ce ne imaginam un viitor mai luminos.”
Din punct de vedere psihologic, culoarea anului 2023 este asociata unui caracter indraznet si exuberant, promoveaza bucuria si optimismul.
Aflat in cel de-al 23-lea an in care selecteaza o culoare anuala, Institutul Pantone a luat in considerare o mare parte a provocarilor care au avut impact asupra omenirii in ultimii ani, si modul in care acestea au modelat perspectiva, valorile si atitudinile sociale.
Dupa „Very Peri” din 2022 si contrastul dintre galben si gri din 2021, „Viva Magenta” prevede o adevarata inversare a tendintelor in lunile care urmeaza. Este o culoare hibrida, aflata intre rosu si violet, intre rece si cald, care „incurajeaza experimentarea, exprimarea de sine fara limite iar purtarea ei este o declaratie si o manifestare a propriei rebeliuni in vremuri potrivnice.”, asa cum se arata in comunicatul de presa PANTONE.
In limbaj popular, culoarea anului 2023 ar putea fi descrisa ca un rosu carmin mai rece si mai tern.
Cum a aleasa culoarea anului 2023 de catre PANTONE?
Institutul de Culoare PANTONE este autoritatea globala pentru comunicare a culorii inca din 1963.
In ultimii 20 de ani, conceptul de „Color of The Year” – „Culoarea Anului 2023” a asezat PANTONE in contextul global ca fiind unul dintre principalii instigatori ai tendintelor atat pe podiumurile de moda dar si in multe alte industrii care se bazeaza pe psihologia culorii, consultanta de produs, branding si identitate vizuala.
Influenta culorii anului aleasa de Pantone s-a extins dincolo de moda pana la alegerile din zona decorului de interior, a designului industrial, designul grafic si ambalajul unor produse pe care le gasiti pe rafturile din supermarketuri. Culoarea apare pe postere de filme, in reclame TV, in exteriorul electrocasnicelor si obiectelor de uz casnic, de la ghiozdane, rechizite, servetele de masa pana la obiecte de lux semnate de branduri precum Cartier, Maybach sau Porsche.
Culoarea anului 2023 a fost aleasa printr-un proces de selectie minutios, prin analiza atenta a tendintelor din numeroase domenii. Pe parcursul anului 2022, expertii de culoare PANTONE au calatorit in toata lumea cautand raspunsul corect.
Drumul expertilor PANTONE trece prin industria filmului, a divertismentului, a calatoriilor, a colectiilor de arta, a modei, a designului si artistii noi din orice domeniu pana la noile moduri de a trai si noile conditii socio-economice din diferite zone ale Pamantului.
Factorii care influenteaza alegerea culorii anului sunt noile tehnologii, materiale, texturi si efectele speciale care au impact asupra culorilor. Sunt incluse atat platformele de social media dar si evenimentele cotidiene, sportive sau politice care capteaza atentia intregii lumi.
Mai jos puteti descoperi culorile anilor trecuti si ce inseamna fiecare dintre acestea.
In anii anteriori, culoarea anului a fost aleasa ca un raspuns la nevoile societatii sau la anumite proiecte majore menite sa schimbe omenirea.
In 2020 a fost „Classic Blue” pentru a reprezenta increderea de care avea nevoie omenirea intr-un an provocator, in 2021 s-a optat pentru un gri care aduce stabilitate si un galben menit sa aduca optimism intr-o lume plina de ingrijorare si depresie (rezultatul anului pandemic 2020) iar pentru 2022 a fost promovat conceptul de multiverse un proiect de viitor pentru cei care ar prefera sa nu mai mearga la birou si sa isi desfasoare activitatile in mediul digital.