Skip to content

(podcast) Vodafone prezinta Femei influente in cultura.  Laura Coroianu, director EMAGIC

Urban.ro va prezinta in luna martie podcastul  femei influente in cultura urbana, femei a caror activitate influenteaza vieti, schimba comunitati intregi si deschid mintile unor generatii. Femei care, la propriu, fac lumea mai buna in jurul lor.

E un proiect pe care -l realizam cu sprijinul Vodafone, care de-a lungul anilor a dovedit ca sprijina creatorii de continut din Romania, investeste in proiecte culturale si in oameni care aduc valoare adaugata Romaniei. O companie care, la fel ca si protagonistele din proiectul urban.ro, a schimbat in bine lumea din jur.

In acest episod de podcast vorbim cu Laura Coroianu, care prin compania EMAGIC al carei director este, ne-a oferit de-a lungul anilor unele dintre cele mai emotionante si mai frumoase concerte mari din Romania. E femeia care e prietena cu baietii de la Depeche Mode sau cu Sting, iar numarul  ei de telefon e in agendele multor oameni importanti din divertismentul mondial. E femeia care a girat pentru primul festival cu muzica straina in Romania, cand nici nu intelegeam prea bine ce importanta au pentru multe industrii aceste manifestari artistice…

La prima mana si prima gandire spunem ca industria concertelor e ceva frivol, dar organizatorii marilor evenimente muzicale sunt co-autorii unor emotii care ne urmaresc toata viata. In dialogul urmator, intelegem putin din mecanismele acestei meserii – care e cu un risc financiar mult mai mare decat pare – si descoperim si o parte din viata de familie a Laurei Coroianu, una dintre cele mai influente femei din divertismentului muzical din Romania.

Mai jos este o transcriere selectiva a dialogului din podcast, pentru intregul dialog ascultati inregistrarea de la link.

Astazi vorbim des despre influenceri si, pentru unii tineri, asta inseamna expunerea din online, dar exista oameni prin a caror activitate s-au schimbat mentalitati si vieti.

Sunt cei care au creat niste lucruri majore in arta, in muzica, in film, in pictura, ca sa ne referim la domeniul nostru. Dintre toate concertele pe care le-ati organizat voi la EMAGIC, care crezi ca a fost artistul sau concertul cu cel mai mare impact in Romania?

Cred ca cel mai important concert, cu cel mai mare impact pe diverse planuri, a fost concertul Depeche Mode din 2006. A fost atunci primul concert pe stadion, realmente sold out. Adica concert cu bilete, pentru ca mai fusesera tot felul de concerte, nu foarte multe in anii 90, sa spunem, dar cred ca acesta a fost un concert care a deschis drumul industriei muzicale de live in Romania.

Cum ziceam, inainte de acest eveniment au fost niste incercari, unele reusite, foarte multe nereusite de a aduce artisti internationali in Romania. Atunci a fost un moment de cristalizare a intentiei si de realizare de asemenea evenimente, dar si a intentiei publicului de a plati un bilet si a merge la un concert.

Si a fost o mare nebunie. Eram in stadion.

Pe fostul stadion Lia Manoliu, care intre timp s-a daramat si a facut loc unui stadion mult mai frumos, pe care facem tot Depeche Mode anul acesta, dar si concert cu Guns N’ Roses.

A fost o experienta extraordinara pentru o generatie intreaga. A fost nebunia mea, eu am crezut ca se va vinde atunci un stadion, vorbim de 2006 cand nu se intampla mai nimic, din acest punct de vedere.

Oamenii nu erau obisnuiti sa cumpere bilete si sa mearga pe stadion deloc. Adica nu exista acest consum.

Nu exista. Si, de exemplu, asta e o alta discutie pe care putem sa o avem, conceptul de festival nu exista. Erau, daca mai tii minte, Festivalul berii, acele manifestari gratuite in pietele publice din diverse orase. Cred ca mai continua si in ziua de astazi intr-o oarecare masura traditia asta.

Ideea de festival era privita ca un produs extrem de ieftin si era foarte prost vazut in mintea publicului. De aceea am inventat noi atunci festivalul B’ESTFEST si ne-am luptat niste ani buni ca sa explicam oamenilor ca un festival e mai mult decat sa luam niste sticle de bere si ne leganam in fata unei scene unde canta aceeasi artisti peste tot.

Si care sunt artisti romani. Pentru ca vorbim totusi de o diferenta, inclusiv organizatorica. Tot de la tine stiu din discutii in care imi explicai cat de multa rigoare este in a asigura confortul si siguranta celor care sunt la locul faptei, de exemplu, pe langa partea de booking…

Publicul, absolut; dar astea sunt reperele de baza ale unui organizator profesionist. In primul si in primul rand siguranta, sa pui pe acelasi loc siguranta artistului si siguranta publicului.

Tu, pe de o parte, trebuie sa pui la dispozitie o scena care e de o anumita factura, cu un anumit certificat de siguranta si care are toate elementele necesare pentru a asigura o performanta fantastica a artistului, dar in acelasi timp trebuie sa ai grija de publicul tau care a venit si a platit acel bilet la eveniment si sa te asiguri ca el va avea o experienta buna din toate punctele de vedere, cu acces la o bautura, inclusiv cu un acces civilizat la o toaleta.

Aici se face undeva diferentierea intre un promoter si un organizator. Noi ne zicem promoteri pentru ca vine din engleza termenul; intre timp cuvantul promoter se foloseste la noi si pentru cei care promoveaza niste produse si e o mica confuzie.

Tu iti asumi de la bun inceput un venit din bilete, dar e o chestie de oarecare loterie. Conteaza cat de mult esti cu degetul pe pulsul publicului si iti asumi ca acel concert va vinde 5 000, 50.000 de bilete.

Se poate intampla ceva sau poate ca nu ai gandit bine si atunci ai facut un assessment gresit si nu acoperi costurile. Daca tu in momentul respectiv tai toate costurile si faci in asa fel incat publicul sa aiba o experienta mizerabila, cum s-au mai intamplat cazuri, e o pierdere pe viitor pentru industrie.

N-am facut niciodata acest lucru. Este un rabat pe care nu l-am facut pur si simplu.

(…)

E foarte dureros si e si foarte periculos pentru un organizator. In general, organizatorii de concerte din toata lumea, daca ii iei la bani marunti si asculti povestile lor, multi aproape au dat faliment o data sau de doua ori sau poate chiar de trei ori. E o meserie cu un risc foarte, foarte mare.

Dar in acelasi timp, pentru ca ma intorc la influenta inca o data, voi influentati foarte mult vietile tinerilor, ale oamenilor de toate varstele, deschideti minti, spectatorii au acces la o alta lume si noi stim – de pe vremea lui Ceausescu cand nu am avut deschidere internationala – stim exact ce putere are un asemenea eveniment. Dar mai exista o altfel de influenta in industria voastra; e  despre cum obtii tu dealul. Pentru ca daca merg eu si le zic managerilor unei trupe mari sa fac eu concert la Bucuresti, imi zambesc un pic si imi arata usa.

Da, evident, nu e atat de usor de ajuns. Si poti sa si ajungi, dar nu e usor de convins. Nu te poti apuca asa peste noapte. Eu intotdeauna – cand lumea m-a intrebat cum sa fac si eu sa organizez evenimente? – l-am spus “intra undeva la un organizator si fa orice fel de munca cat ar fi ea de mica; poti sa fii baiat de cabluri, poti sa faci niste comunicate de presa sau sa pui bratari la intrare intr-un concert, nu conteaza. Undeva trebuie sa incepi si trebuie sa incerci sa vezi cam toate aspectele care tin de organizarea de concerte si apoi, incetul cu incetul, sa te risti si sa poti sa faci niste oferte si sa incepi sa arunci cu niste bani pe care nu stii sigur daca o sa-i recuperezi vreodata.

Dar dincolo de bani, de oferta financiara care e parte dintr un business, voi mai puneti si alte “garantii”.

In primul rand este aceasta garantie de calitate, oamenii cu care lucram – agentii, operatorii de turnee internationale – stiu ca, de fiecare data, le vom livra o productie de calitate. Este un lucru foarte important, tocmai pentru ca nu vom face taieri de costuri cand treaba nu merge bine.

In 2009, cand eram cu toata productia instalata in Parcul Izvor pentru un concert Depeche Mode, cu doua zile inainte, s-a anulat concertul din cauza problemelor de sanatate ale lui Dave Gahan, care, slava Domnului, s-au rezolvat intre timp.

In 2006 la primul nostru concert pe stadion, adusesem niste specialisti din Olanda, facusem niste traininguri, echipa noastra era pregatita sa sara intr-un stadion care e o operatiune complexa.

Dupa ce s-a terminat atunci show-ul, tour managerul celor de la Depeche Mode a venit mi-a spus cu o expresie de uimire pe fata: ”Daca nu ar fi fost drumurile ingrozitoare pe care a trebuit sa ne taram cu camioanele, as fi zis ca – la cum a fost facuta productia si cat de frumoasa a fost si reactia publicului – as fi zis ca sunt in Elvetia. Cred ca m-am rosit cand ne-a facut un asemenea compliment.

Deci aceasta este garantia. Evident, garantiile financiare sunt foarte importante. Normal. Si au fost cazuri si in Romania, dar si in alte tari din Europa, in care au fost indivizi care au disparut cu sume importante.

Mai fac cateva precizari pentru ca nu vorbim des despre culisele unor asemenea productii. Dincolo de caracteristicile tehnice ale scenei, care sunt super sofisticate si trebuie sustinute pe niste schele si pe niste repere tehnice foarte importante, la virgula si la kilogram. Dar dincolo de asta, si revin la confortul publicului, stiu ca oamenii vostri au o scoala, la propriu, pe tema organizarii unor asemenea productii.

Este stiut ca exista o rigoare aproape matematica, in functie de capacitatea stadionului si cati oameni vin, cate toalete, cum trebuie sa fie asezate, unde sunt aplasate barurile. Adica e multa matematica in spatele unui eveniment la care noi, spectatorii, ne bucuram.

Industria asta la noi e relativ tanara, dar spectacolele live de amploare se fac in Vest de foarte multa vreme. Intre timp sunt si niste formule de calcul pentru numar de toalete per numar de oameni, per metrul patrat pe gazon si asa mai departe. Sunt chestii pe care noi le-am aplicat riguros la fiecare eveniment.

Noi am tradus la un moment dat, dupa evenimentul de la Colectiv, de la cei din UK mai multe asemenea ghiduri care sunt transmise din partea autoritatilor catre organizatorii de evenimente, unde te invata cum sa organizezi evenimentul respectiv. Am facut un booklet de 170 de pagini si l-am dat catre autoritatile noastre. Nu a fost publicat insa pentru organizatori.

La noi inca nu inveti institutional, chiar nu e o scoala, dar daca vrei sa organizezi evenimente in Anglia, de exemplu, te duci la Leeds, la Liverpool si au curs la facultate, sa poti sa studiezi.

Voi sunteti parteneri cu Live Nation, care este cea mai mare companie de organizare de turnee si evenimente in lume. Cum ati ajuns la acest parteneriat?

Ne-am intalnit cu cei de la Life Nation inca din 2005, prin partenerul nostru din Olanda, pentru ca  EMAGIC e un pic mai veche decat prezenta in Romania.

Guido (nota mea, Guido Janssens – managing partner ) si cu mine am creat compania EMAGIC in Olanda prima oara si cand am deschis in 2005 biroul de la Bucuresti, ne-am gandit ca va fi un subsidiar care, de fapt, a devenit in timp business-ul nostru principal pe partea de live si ne-am mutat in Romania.

Cu Live Nation am facut foarte multe concerte impreuna, trecand prin Madonna, Lady Gaga, Shakira, Sting. E foarte important sa poti sa creezi aceasta relatie de durata si sa demonstrezi de fiecare data ca esti un partener redutabil si corect, care isi respecta toate angajamentele atat fata de artist, cat si fata de public.

 Muzica schimba minti si vieti si poate nu ne gandim la primul moment ca organizatorul unor asemenea evenimente poate schimba niste vieti, poate inspira niste tineri. Din perspectiva asta, as vrea sa vorbim despre povestea festivalului Awake care a avut loc intr-o zona importanta din secuime.

Awake este proiectul nostru de suflet. Primul festival boutique din Romania.

S-a nascut in momentul in care am fost chemati de niste prieteni din Targu Mures sa vedem acest loc de vis care este Castelul Teleki din Gornesti, de langa Targu Mures. A fost dragoste la prima vedere, este un loc absolut splendid pentru un festival un pic mai mic, dar un festival care sa aiba nu numai muzica si nu numai hedonism, ca sa zic asa, ci sa fie un festival de muzica, idei si arte in care mai multa arte sa poata si sa fie exprimate si sa ofere o experienta mai diversa.

Nu vreau sa spun ca nu exista si o parte hedonista; orice festival are aceasta parte si este foarte importanta, evident, de escapism.

Dar partea culturala a AWAKE-ului a fost cea care a atras de fapt publicul acolo, pentru ca era singurul unde aveai o biblioteca in padure care era, efectiv, uriasa, construita din niste cuburi imaginate extraordinar de Attila Kim, care a fost directorul de creatie al festivalului inca de la prima editie.

Am avut un concurs de instalatii de arta contemporana pe care l-a pastorit intr-una din editii si Mircea Cantor.

Festival care schimbat comunitatea pentru ca poate ca la Targu Mures nu erau atat de multe evenimente de amploarea asta. Si mai veneau si foarte multi turisti care, evident, influentau economia locala.

Veneau foarte multi turisti, in primul rand din Bucuresti, dar am atras foarte multa lume si din tara, au fost inclusiv din Constanta, din Iasi. Am pierdut doua editii din cauza pandemiei si vom reveni in 2024 cu o editie extraordinara in care toate dimensiunile culturale cred ca vor fi vor fi accelerate.

 Dar mai e o parte a influentei unui asemenea eveniment: voluntarii.

Si pentru un concert mare pe stadion, si pentru un festival, voluntarii invata o rigoare, sunt implicati in ceva ce aduce responsabilitate, raportarea la un standard international, cu care tinerii poate nu s-au intalnit inca in viata. Din perspectiva asta, cam cati voluntari ati avut in cei aproape 20 de ani de activitate EMAGIC?

Nu stiu sa estimez cati au fost. La un festival foarte mare, probabil ca se depaseste 1000 de voluntari, iar la un concert mare pe stadion te apropii de 7 – 8 sute de voluntari. Oricum tot staff-ul unui unui concert pe stadion sau al unui festival devine urias in zilele de eveniment. Daca adaugam toti oamenii care lucreaza pe partea tehnica, toti cei care sunt in servicii, ajungem la 3 – 5 000 de oameni per eveniment.

(…)

Si pentru ca vorbim de tineri si ce invata din asemenea evenimente, merg putin catre viata ta privata. Stiu ca e un baiat care acum este adolescent.

Am un baiat care e in clasa a XII, a tocmai ce a dat primul examen de intrare la facultate. Rezultatele inca nu le stim. Ei aplica la mai multe facultati in ziua de astazi, noi am dat la o facultate si buna.

Cred ca vrei sa ma intrebi “cum am reusit si copil si concerte” (rade). In primul rand, cum au reusit oamenii care au 2, 3, 4 copii sa faca multe alte lucruri… Noi, cu un copil care a fost intotdeauna extrem de constiincios si independent, nu am fost cu controlul “ti-ai facut temele, nu ti le-ai facut”. Din acest punct de vedere am fost binecuvantati si e un mare, mare avantaj ca sa poti sa te ocupi de un business, de fapt, de mai multe businessuri. Ne-am straduit intodeauna sa petrecem cat mai mult timp impreuna seara si sa discutam. Problemele sunt in momentul in care nu iti faci timp pentru a avea o relatie si a discuta toate chestiunile de zi cu zi cu copilul tau.

 Si e foarte greu cateodata, intr-adevar, pentru ca si noi veneam acasa storsi, dupa zile de lucru, mai ales in lunile de dinainte de eveniment cand presiunea e mult mai mare si treburile se amplifica exponential. Si totusi, trebuie sa-ti faci intotdeauna timp pentru a-l petrece alaturi de familie pentru ca e cea mai importanta parte din viata ta, oricum, mai importanta decat viata profesionala.

Am avut genul acela de relatie unde ne-a facut mare placere sa petrecem tot timpul impreuna.

Si pe langa toate lucrurile astea, eu mai cred ca undeva ne-a ajutat foarte mult si faptul ca suntem toti niste gurmanzi in aceasta familie si ne place tuturor sa mancam si sa gatim impreuna. Inclusiv fiul meu, de cand era mic, a fost implicat in proces, adica el curata ceapa si usturoiul; cand era mai mare si a avut voie si cu cutitele, mai si toca sau amesteca niste lucruri, adica faceam niste lucruri impreuna si in bucatarie care au ramas niste amintiri nemaipomenite.

Acum, de exemplu, il invat pe el cum sa faca anumite chestii, pentru cand o sa fie la facultate si nu o sa mai aiba cine sa i le pregateasca. Observ ca are un oarecare talent si sunt foarte mandra de el in acest sens.

Stiu ca el acum s-a indreptat catre o facultate care nu are legatura cu zona care sunteti voi.

 Deloc. Informatica.

Dar daca ar fi zis mama, tata, vreau si eu sa lucrez cu evenimente si cu artisti mari, ce i-ati fi zis? Cum spuneam, putin mai devreme, este o meserie dincolo de uzura, cu foarte mare risc financiar.

In primul rand, nu as fi zis ca “ok, de maine esti head of booking si incepi sa discuti cu agentul nu stiu carui artist”. Am fi inceput totul de la munca de jos, pentru ca asta este normal si daca nu treci prin toate etapele organizarii de evenimente, nu ai acea viziune de ansamblu si nu poti sa intelegi fenomenul in sine.

De fapt, el a fost voluntar la Awake, tocmai ce implinise 16 ani. Era un fel de comis voiajor intre diversele zone ale festivalului si fugea cu mici sarcini de colo colo. Dar am vazut ca i-a placut.

(…)

Tu nu esti genul de persoana care sa iesi la TV foarte des, care sa apara in reviste foarte des. Stiu ca la inceputul carierei tale erai prezentatoare de televiziune alaturi de domnul Cristian Topescu, o legenda a televiziunii.

Prima mea prezentare a fost in 1990. Eram inca studenta in ultimul an la facultate si am fost alaturi de Cristian Topescu, Dumnezeu sa-l odihneasca, un om mare domn al Televiziunii Romane, chiar si un mare profesionist, dar in primul rand un mare domn. A avut amabilitatea si dragalasenia sa aiba rabdare si sa-mi explice, sa ma simt bine ca sa pot sa prezint un magazin duminical.

Dar de ce n-ai vrut sa ramai la televiziune, pe sticla?

Nu e pentru mine. Intotdeauna mi-a placut sa fiu omul din umbra, din culise, sa incerc sa le rezolv pe toate, sa am viziunea de ansamblu. Cred ca trebuie sa ai un pic de spirit exhibitionist, sa zicem, sau sa iti doresti foarte mult sa fii in lumina reflectoarelor. Eu niciodata n-am simtit aceasta nevoie. Si, cel putin la inceput, nu credeam ca aveam atat de multe de spus, pentru ca aveam 20 de ani. Bine, si rolul meu atunci era sa prezint “urmeaza desene animate, urmeaza un reportaj”. Dar ce mi-a placut foarte mult a fost ca imediat, in anul respectiv, am dat examen pe post de redactor la Directia Divertisment a TVR-ului cu regretatul Iosif Sava. Mi-aduc si acum aminte, am avut o discutie foarte interesanta despre Hamlet cand a aflat ca sunt absolventa de limbi straine, engleza. In acest mod am ajuns sa fiu de fapt implicata in echipa Cerbului de Aur care pe atunci, in 92, s-a reinventat; eu eram singura persoana din toata redactia respectiva care vorbea bine limba engleza.

Si asa am luat contact cu lumea artistilor si cu lumea muzicii si lumea festivalurilor si a concertelor, prin Cerbul de Aur. Pana in 97 am fost in echipa Cerbului de Aur, cand m-am indragostit, am facut un coup de foudre si m-am mutat in Belgia, cu Guido, actualul meu sot.

Ce planuri are EMAGIC in 2023?

Planurile pentru anul acesta sunt deja in desfasurare. Cele mai importante concerte pentru noi anul acesta sunt cele doua de pe Arena Nationala, pe 16 iulie Guns N Roses si pe 26 iulie Depeche Mode. Mai avem un concert Jacob Lee pe 21 martie la Club Control si un concert reprogramat la Arenele Romane, pe 9 aprilie cu Passenger.

Astea sunt planurile deocamdata si urmeaza sa mai anuntam cateva. Plus facem un proiect Awake in Cetatea Targu Mures, dar nu este festivalul. Vom mai anunta mai multe concerte pentru la toamna. O premiera foarte interesanta, dar mai trebuie sa mai avem un pic de rabdare.

(…)

 Si pentru ca am inceput povestind eu despre influenta ta in muzica si in showbiz in Romania, am sa inchei in aceasi directie, dar cu o intrebare pe ton de gluma. Te rog frumos sa-mi spui la nivel de om de stat, nu vreau un nume, ci doar pozitie social, cine te-a sunat candva pentru o invitatie sau un bilet?

(rade) Lista e destul de lunga, dar daca ne referim la pozitiile cele mai importante si mai impresionante, m-au sunat de la cabinetul primului ministru, de exemplu. Un prim ministru, nu cel de acum.  Si de la cabinetul sefului Senatului. Si de Camera Deputatilor.

Deci, esti in agendele de telefon ale multor oameni importanti (rade). Laura, iti multumesc foarte mult. Felicitari inca o data pentru tot ceea ce faci si ce faceti impreuna la EMAGIC. Chiar cred ca schimbati minti si ca ajutati multi tineri si nu neaparat doar tineri sa aiba o deschidere catre mai bine.

 Noi suntem in acest business de a crea amintiri pentru o viata intreaga si de a crea emotii frumoase si momente pozitive. Cred ca oricum fiecare viata este o suma de amintiri si cel mai bine este sa fie pozitive cat mai multe dintre ele.

Urban.ro va prezinta in luna martie podcastul  femei influente in cultura urbana, femei a caror activitate influenteaza vieti, schimba comunitati intregi si deschid mintile unor generatii.

Femei care, la propriu, fac lumea mai buna in jurul lor.

E un proiect pe care -l realizam cu sprijinul Vodafone, care de-a lungul anilor a dovedit ca sprijina creatorii de continut din Romania, investeste in proiecte culturale si in oameni care aduc valoare adaugata Romaniei. O companie care, la fel ca si protagonistele din proiectul urban.ro, a schimbat in bine lumea din jur.

Citește în continuare