(galerie foto) Dior a prezentat noua colectie in fata Portii Indiei din Mumbai. Dupa secole in care moda europeana s-a bazat enorm pe producatorii indieni, Dior devine primul brand de lux cu o prezentare sezoniera in India, punand in evidenta artizanii locali.
Casa de moda Dior a prezentat la finalul saptamanii trecute o defilare a colectiei pre-toamna (Pre Fall) la Poarta Indiei din Mumbai. Showul are o insemnatate istorica, Dior devine primul brand european de lux care organizeaza o prezentare de moda sezoniera in India.
Desi in trecut au existat cateva branduri occidentale care au organizat defilari punctuale in India – printre care Pierre Cardin in 1967, Yves Saint Laurent in 1989 si Valentino in 2004 – Dior este primul care include tara intr-unul dintre programele sale sezoniere regulate.
Alegerea Indiei ca decor al defilarii Dior este simbolica din mai multe motive. In primul rand, este bine documentat rolul muncitorilor indieni in productia de moda de lux.
In trecut, atat Dior cat si alte case de moda celebre s-au inspirat din tinutele traditionale ale diverselor culturi din afara Occidentului (inclusiv din Romania). Defilarea din Mumbai este un mod de a promova spatiul si cultura locala indiana, aducand un tribut unui simbol iconic care se regaseste in toate fotografiile din timpul defilarii de moda: Poarta Indiei. Este o multumire mult-asteptata de indieni.
Alegerea Indiei este importanta si din punctul de vedere al consumatorilor de lux, cumparatorii indieni devenind o forta majora in industria modei in ultimii ani. Potrivit Euromonitor, achizitiile au crescut cu peste 24% intre 2019 si 2022.
O alta asociere importanta dintre Dior si India este inspiratia noii colectii din folclorul indian si legatura cu artizanii locali.
Piesele noii colectii au fost lucrate manual de catre artizanele de la Chanakya School of Embroidery, o fundatie care isi propune sa ofere femeilor cu venituri mici acces la educatie superioara.
Colectia Dior Pre-Fall 2023 a fost prezentata in fata unei multimi formata atat din vedete de la Hollywood — precum modelul Cara Delevingne si actrita Maisie Williams — dar si vedete de la Bollywood precum Rekha, Sonam Kapoor si Anushka Sharma.
Podiumul a fost decorat cu galbenele si lampi diya iar hainele au fost realizate din tesaturi „Madras check” si brocart Benarasi, cu detalii tie dye, gulere Nehru si croiuri kurta. Intregul show a fost o celebrare a culturii indiene.
Dior apeleaza adesea la artizani indieni pentru colectiile sezoniere dar si Haute Couture. O mare parte a broderiilor si materialelor prezentate pe podium au fost realizate de Chanakya International, un atelier din Mumbai care colaboreaza de aproape trei decenii cu Maria Grazia Chiuri, directorul de creatie Dior.
Inaintea defilarii de joia trecuta, Chiuri a declarat intr-o conferinta de presa sustinuta la Mumbai ca „este foarte important sa sarbatorim creativitatea artizanilor si cultura Indiei, oferindu-le in acelasi timp o aroma contemporana. Aceasta colectie este rezultatul tuturor eforturilor pe care le-am depus pentru a da viata acestui limbaj.”
Chiuri a colaborat cu artistii indieni Madhvi si Manu Parekh si anul trecut cand le-a comandat o colectii de 22 de tapiserii uriase care au fost utilizate ca scenografie pentru prezentarea colectiei Haute Couture primavara-vara 2022.
Mai jos puteti urmari defilarea Dior Pre-Fall 2023.
Legaturile artizanilor indieni cu moda franceza de lux dateaza inca din secolul al XVII-lea, cand croitorii de la curtile regale europene profitau de eficienta comertului maritim si se aprovizionau cu textile din India.
In prezent, o mare parte a lantului de aprovizionare din industria produselor de lux se bazeaza pe munca producatorilor indieni, de la artizani la fabrici ale marilor companii care detin atat case de moda dar si branduri mass-market. Insa directorii marcilor respective se asigura ca eticheta nu specifica tara reala de productie, reusind sa transporte hainele in Europa si sa adauge ulterior etichetele cu „Fabricat in Italia” sau „Fabricat in Franta”. Contributia Indiei la industria modei ramane deseori necunoscuta consumatorilor.
Potrivit unui interviu oferit de designerul indian Rahul Mishra pentru CNN: „In timpul procesului de realizare, o piesa de imbracaminte petrece mai mult timp in India decat in Europa, din cauza productiei textile si a ornamentelor de suprafata. Dar tesaturile produse in India vor continua adesea sa fie asamblate – si, prin urmare, sunt etichetate ca fiind „fabricate” – in Europa.”
Mishra se afla intr-o pozitie istorica devenind in 2020 primul primul designer indian invitat sa prezinte o colectie pe podium in timpul sezonului Haute Couture de la Paris.