O celebra pictura de Vermeer ar putea avea un autoportret ascuns al artistului sub stratul de culoare. Descoperirea a fost facuta de catre Muzeul MET cu ajutorul razelor X si noilor tehnologii
Pictura „O fata adormita” a lui Johannes Vermeer de la Metropolitan Museum of Art din New York (MET) ar putea ascunde un autoportret al artistului sub stratul de culoare.
Despre aceasta lucrare, realizata intre 1656 si 1657, s-au vehiculat mai multe teorii in ultimele decenii cu privire la faptul ca ar ascunde imaginea unui barbat peste care artistul ar fi pictat pentru a o acoperi. Pictura reprezinta o tanara care a atipit la masa, asezata in stanga unei usi partial deschise. Unii cercetatori au sustinut pana acum ca ar fi fost vorba de o imagine a iubitului fetei, ulterior acoperita de Vermeer.
In prezent, lucrarea a inceput sa fie din nou discutata datorita atentiei acordate maestrului olandez cu prilejul expozitia-eveniment „Vermeer” de la Rijksmuseum din Amsterdam. Astfel, a fost supusa unor noi investigatii si analize care au dezvaluit ca, intr-adevar, lucrarea ascunde figura unui barbat sub primul strat de pictura. Specialistii au asociat-o cu cea a unui artist care manuieste o pensula in fata unui sevalet. Desi parerile sunt impartite momentan, unii experti sunt de parere ca este vorba despre un autoportret al lui Vermeer.
Descoperirea a fost facuta cu prilejul unui proiect de cercetare coordonat de conservatoarea Dorothy Mahon si cercetatoarea Silvia Centeno, alaturi de specialisti de la MET. Acestia au folosit cele mai recente tehnologii, inclusiv raze X fluorescente (XRF), care le-a permis sa vada mai multe detalii sub straturile de culoare.
Figura descoperita are mana intinsa de o maniera care sugereaza ca tine in mana o pensula. Cand Vermeer a acoperit-o cu un nou strat de pictura, a transformat chipul barbatului intr-o oglinda dreptunghiulara, iar zona in care s-ar fi aflat un presupus sevalet a acoperit-o cu ramele unei ferestre.
Rezultatele cercetarii au fost prezentate in martie in cadrul unui simpozion dedicat maestrului olandez la Rijksmuseum si au fost dezbatute ulterior in cercurile de specialisti si istorici de arta.
Potrivit publicatiei The Art Newspaper, exista posibilitatea ca Vermeer sa fi fost inspirat de un pictor contemporan lui, Nicolaes Maes, care a inclus in acelasi fel o figura a unui artist care lucreaza la sevalet in pictura „Tobosarul obraznic”, realizata in jurul anului 1655.
Personajul lui Maes este reprezentat in reflexia unei oglinzi atarnate pe peretele din spatele scenei principale din pictura. Aceasta lucrare a fost realizata inaintea celei pictate de Vermeer, ceea ce ar sugera ca maestrul ar fi putut sa fie influentat de ea.
Maes a locuit in Dordrecht la 30 de km de Delft, orasul in care traia Vermeer. In prezent, nu exista dovezi care sa sugereze ca artistii s-au cunoscut sau chiar intalnit, dar aceasta posibilitate exista, mai ales ca se cunosc foarte putine detalii despre viata lui Vermeer.
Specialistii sunt de parere ca Vermeer a vazut probabil cateva lucrari de Maes in decursul vietii sale. Daca a preluat modelul acestuia, atunci se poate spune ca figura ascunsa din pictura lui Vermeer este, de fapt, o reprezentare a unui artist la lucru, iar tanara adormita ar putea fi un model epuizat, reprezentat ca atare de pictor.
Daca aceasta ipoteza ar fi confirmata, atunci intreaga semnificatie a picturii trebuie recontextualizata. In acest sens, Mahon si Centeno au sustinut ca vor continua cercetarea pentru a descoperi mai multe despre circumstantele in care a fost realizat aceasta pictura si, in cele din urma, pentru a vedea daca este vorba de fapt despre un autoportret al maestrului.
Din cauza lipsei documentelor oficiale si vietii retrase pe care a dus-o, Vermeer este considerat „Sfinxul din Delft”. Se stiu putine informatii oficiale despre cariera si viata lui.
Vermeer era relativ necunoscut pana in 1860 cand directorul unui muzeu german a vazut tabloul „The Art of Painting”, l-a recunoscut ca fiind o lucrare originala a pictorului olandez si l-a recomandat pentru a fi introdus intr-un catalog de arta important. Pana atunci pictura i-a fost atribuita lui Pieter de Hooch, contemporan cu Vermeer.
Johannes Vermeer s-a nascut in 1632 in orasul Delft din Vestul Olandei si a fost relativ cunoscut in comunitatea in care a trait. Nu exista dovezi ca ar fi avut succes in afara Delftului. A invatat singur sa picteze si a mostenit de tatal lui o taverna si o mica afacere de vanzare a tablourilor.
Cand tatal lui a murit in 1652, Olanda trecea printr-o perioada de saracie dupa ce fusese atacata de francezi in repetate randuri. Un an mai tarziu, Vermeer s-a casatorit cu Catherina Bolnes, fiica uneia dintre cele mai bogate femei din oras, s-a convertit la catolicism pentru a respecta traditia familiei in care intrase si au avut 11 copii impreuna.
Soacra lui Vermeer a fost protectoarea lui de-a lungul carierei insa chiar si cu ajutorul ei, pictorul avea probleme financiare destul de mari si a lasat familia cu datorii cand a murit in 1675. Este un semn al lipsei succesului artistului in perioada vietii.
Sunt cunoscute 50 de tablouri semnate de Vermeer din care 34 au supravietuit pana in prezent. Majoritatea prezinta aceleasi doua camere din casa in care a locuit.
Mai jos puteti citi despre alte descoperiri recente legate de lucrarile lui Vermeer.