In curand, veti putea lua cina cu stele Michelin in stratosfera. Trei companii pregatesc pentru anul viitor calatorii cu capsule presurizate atasate la baloane cu hidrogen.
Tot mai multe agentii de turism se pregatesc sa trimita turisti in stratosfera la bordul unor baloane atasate la capsule presurizate. Este noua frontiera a industriei turistice.
Astfel de programe propun zboruri cu balonul prin stratosfera Pamantului care pot dura pana la 8 ore si includ mai multe beneficii, printre care un bar-restauranta cu feluri de mancare sofisticate si cocktailuri. Prima experienta de acest fel va putea fi testata anul viitor.
Calatorii nu vor ajunge efectiv in spatiu, ci in stratosfera, adica in stratul superior al atmosferei, situat deasupra troposferei, la o distanta maxima de 50 km de nivelul marii si care incepe de la o intaltime de 12 km.
Este vorba de cele mai noi tehnologii care cuprind, printre altele, baloane umplute cu hidrogen de care sunt atasate capsule presurizate, dotate cu bai, baruri si retea Wi-Fi. Dincolo de faptul ca sunt mai ieftine decat calatoriile cu navele spatiale, acestea sunt mai accesibile pentru pasagerii de diverse varste si conditii fizice diferite.
Calatoriile cu balonul dureaza mai mult decat o calatorie cu racheta — care in medie dureaza 10 minute pentru decolare si doar 2 minute de plutire in spatiu — fiind vorba despre un drum mult mai lent si linistit, cu o viteza de 18km/h, timp in care se poate admira planeta de la inaltime. Acestea pot dura intre 6 si 8 ore dus-intors, iar distanta parcursa prin plutire efectiva este de pana la 32 de km. Acest lucru va oferi sansa pasagerilor sa observe curbura Pamantului, atmosfera si spatiul vast al universului.
Zephalto, o companie franceza, este prima care si-a propus sa lanseze in premiera un zbor cu balonul in stratosfera. Aceasta urmeaza sa aiba loc la finalul anului 2024, iar pretul porneste de la 120.000 de euro per persoana.
Calatoria va avea loc bordul capsulei „Céleste”, care poate gazdui pana la sase pasageri si include preparate ale unei bucatarii cu stele Michelin si o lista de vinuri de lux, asortate cu mancarea. Capsula va avea si doi piloti si a fost proiectata de Joseph Dirand, designerul francez responsabil pentru magazinele Balmain si Givenchy din Paris.
Pana in prezent Zephalto a realizat trei zboruri de test cu intentia de a ajunge la inaltimea de 25 km pana la finalul acestui an. De altfel, balonul lor va fi certificat de catre Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatiei (EASA) ca fiind o „aeronava” comerciala.
Zephalto planuieste sa ajunga la un numar de 60 de zboruri pe an, si nu este singura companie care are astfel de intentii. Space Perspective din Florida, SUA, isi propune sa ofere incepand cu finalul anului viitor calatorii de lux la o inaltime de 32 km in stratosfera pentru un pret de 115.000 de euro per persoana.
Balonul lor a fost denumit „Neptune” si poate gazdui pana la opt pasageri, alaturi de un pilot. Compania a declarat ca pana acum a vandut 1.200 de astfel de bilete, calatorii nu au nevoie de vreo pregatire speciala sau de o tinuta specifica.
O alta companie care va lansa anul viitor astfel de calatorii cu balonul este World View, cu sediul in Arizona, SUA. Pachetele lor turistice pornesc de la 46.000 de euro, iar o calatorie dureaza cinci zile.
In cazul World View, decolarea poate avea loc din mai multe locuri de pe Pamant, printre care se numara padurea tropicala amazoniana din Brazilia, piramidele din Giza, Egipt, Marele Canion din Arizona, Marea Bariera de Corali din Australia sau Marele Zid Chinezesc din China. Balonul lor are o capacitate de 14 milioane de metri cubi si este umplut cu heliu. Se poate ridica pana la o inaltime de 30 de kilometri.
Astfel de baloane pot urca la o inaltime de trei ori mai mare decat cea a unui avion obisnuit, insa vor ramane la o distanta adecvata fata de linia Kármán, aflata la 100 km inaltime, fiind cea care limiteaza atmosfera Pamantului de spatiul cosmic.
Cu toate acestea, inaltimea stratosferei este suficient de mare pentru a produce „efectul vederii de ansamblu”, fenomenul de uimire si coplesire emotionala pe care astronautii il descriu atunci cand vad Pamantul din spatiu. In acest sens, Zephalto va oferi clientilor si posibilitatea de a vorbi cu un psiholog inainte si dupa zbor, deoarece o astfel de experienta poate fi extrem de emotionanta.