(exclusiv) Karim Rashid, designer cu lucrari in marile muzee ale lumii „Bucurestiul are nevoie de crearea unor structuri si arhitectura iconice care sa spuna lumii sa vina sa il viziteze.” Rashid a creat recent designul restaurantului Raionul de Peste din Floreasca
Karim Rashid este una dintre cele mai unice voci din designul actual. Cu peste 4000 de modele de design produse, peste 400 de premii in palmares si clienti din peste 40 de tari, Karim are capacitatea de a transcende tipologiile si de a crea designul.
Printre modelele lui Karim se numara produse de lux pentru Christofle, Alessi, Veuve Clicquot si Riva 1920; produse democratice pentru Umbra, Paul Mitchell si 3M; mobilier atemporal pentru Bonaldo, Tonelli, BoConcept si Vondom; iluminat rafinat pentru Artemide si Fontana Arte; produse high-tech pentru Asus si SirinLabs; design de suprafata pentru Marburg si Abet Laminati; branding iconic pentru Hugo Boss si Citibank; si ambalaje premiate pentru Method, Paris Baguette, Kenzo si Eos.
A creat design pentru unele dintre cele mai mari restaurante sau hoteluri din lume, iar acum avem in Bucuresti un loc care poarta semnatura sa.
E vorba de Raionul de Peste din Floreasca, restaurant gourmet de peste si fructe de mare, un loc foarte spectaculos in estetica bucuresteana, care pune accent pe spatiul fluid, cu un design al luminilor care confera adancime si cu toate obiectele din interior create special pentru acest loc.
Lucrarile de arta contemporana create de Karim sunt prezentate in 20 de colectii permanente in diverse institutii de arta din intreaga lume, inclusiv Brooklyn Museum of Art, MoMA si Centrul Pompidou. A expus in intreaga lume si este un colaborator frecvent al Bienalei de la Venetia, precum si la expozitii retrospective majore ale lucrarilor sale de design la Sao Paulo, Seul, Milano si Ottawa.
Karim Rahid a fost in Romania la inaugurarea Raionului de Peste din Floreasca, asa ca urban.ro a stat putin de vorba cu el.
Sunteti in industria de design de peste 30 de ani si designul dumneavoastra continua sa fie inaintea timpurilor, cum v-ati adaptat designul de-a lungul timpului? Ce ati citit? De unde va inspirati?
Citesc reviste despre tehnologie si materiale, vizitez fabricile clientilor mei, vad noile tehnologii la targurile comerciale la care tin prelegeri si ascult expertiza clientilor mei. Designul industrial si designul de interior sunt impulsionate de designerii care imbratiseaza noile tehnologii, fie ca este vorba despre chimia materialelor, metoda de productie sau inovatiile care tin de mecanica.
Calatoriti foarte mult si intalniti oameni creativi din intreaga lume, care este cea mai importanta lectie pe care ati invatat-o despre dumneavoastra prin intalnirea cu alte minti stralucite?
Toti cei pe care ii intalnesc sunt atat de pozitivi, atat de inteligenti si imbratiseaza cu adevarat designul si progresul.
De exemplu, ati fost de mai multe ori in Romania, ati plecat de aici cu ceva care v-a inspirat in creatiile dumneavoastra?
Exista o pasiune si o nevoie uimitoare pentru design in Romania. Sunt foarte optimist in ceea ce priveste viitorul designului in Romania, deoarece constat ca atunci cand lucrez cu mici antreprenori, multi dintre ei sunt atat de ageri si sunt atat de la curent cu stilul nostru de viata in continua schimbare incat, in general, au succes si pot deveni un brand recunoscut peste noapte.
Ati creat acum designul pentru restaurantul Raionul de Peste Floreasca din Bucuresti. Ce v-a determinat sa va ocupati de acest proiect? Sunt sigur ca deciziile de a prelua un proiect nu sunt de natura financiara. Care au fost provocarile in acest proiect?
Raionul de Peste Floreasca a fost un concept unic, un provocare pentru mine. Ideea a fost de a crea un spatiu mai fluid si mai functional, care sa aiba o relatie cu fructele de mare. Sentimentul pe care am vrut sa il provoc este ca si cum cineva a intrat in mare si, din moment ce pestele lor este atat de proaspat, ca si cum ai fi in mare mancand direct pestele. Nu se poate avea o experienta alimentara mai proaspata decat aceasta. Proiectul a fost o provocare, deoarece a fost o reproiectare, asa ca nu am putut lucra de la zero si a trebuit sa respect unele elemente de design si infrastructura existente. In acelasi timp, toate elementele si componentele noului concept de design sunt personalizate pentru a se potrivi exclusiv noului restaurant Raionul de Peste. In plus, cromatica vie aleasa duce clientul intr-un univers imaginar subacvatic si evidentiaza abordarea senzoriala a designului interior. Liniile fluide ale noului spatiu, formele voluptuoase de forma rotunda se potrivesc cu profunzimea data de designul de lumini.
Oamenii va vad modelele si, fara sa se uite la eticheta sau la descriere, stiu ca a fost creat de Karim Rashid. Care sunt „ingredientele” stilului dumneavoastra?
Stilul meu este ca o amprenta digitala unica sau ca ADN-ul meu. Am incredere in viziunea mea, deoarece cu mult timp in urma mi-am dat seama ca esti pe pamant pentru un motiv si trebuie sa gasesti acel motiv. Motivul tau este pasiunea ta, iar cea mai luxoasa viata este aceea in care iti urmaresti pasiunea. Asadar, daca suntem originali, atunci cu totii suntem capabili sa contribuim cu originalitate la aceasta lume.
Fluiditatea spatiilor va defineste munca, chiar daca aceasta evolueaza si se adapteaza mereu la noile tale idei. Ce anume va face sa va ganditi la formele rotunde?
In general, ma intereseaza sa arat lumii cum o lume fizica contemporana poate fi calda, moale, umana si placuta. Estetica mea este foarte umana si cred ca se transpune bine in aceste obiecte/spatii senzuale. Intotdeauna proiectez in cadrul filozofiei mele de minimalism senzual (moale, confortabil, uman, cu caracter, dar reductiv). Ce este mai uman decat noi insine?!
De ce credeti ca are nevoie Bucurestiul, in materie de arhitectura sau design, ceva care ar face acest oras mai primitor, mai fluent si mai unitar?
Bucurestiul are nevoie de crearea unor structuri si arhitectura iconice. Un hotel, un parc sau altceva care sa fie foarte radical si care sa spuna lumii sa vina sa il viziteze. Exista un boom masiv in Bucuresti, asa ca trebuie sa atraga investitii si turisti la nivel mondial si fiecare oras din lume trebuie sa aiba un brand propriu. Turnul Eiffel primeste 20 de milioane de turisti pe an si cand a fost construit era o structura radicala. Bucurestiul are nevoie de acelasi lucru. Am stat in multe hoteluri din Bucuresti si nu exista niciun hotel de design care sa fie avangardist. Ar fi un job de vis pentru mine.
Sunteti vreodata in pana de inspiratie Si daca da, ce faceti de obicei pentru a iesi din aceasta situatie?
Nu exista nicio spaima in design. De fapt, nu am avut niciodata „blocaj de scriitor” – intotdeauna m-am trezit avand mai multe idei decat ar putea produce companiile. Observ, analizez si disec tot ceea ce ma inconjoara in mediile noastre construite. Cea mai mare parte a ceea ce se gaseste pe piata este prost proiectat, neinspirat, invechit, inutil sau pur si simplu nu este relevant pentru aceasta perioada in care traim. Totul, de la cutiile de ziare ingrozitoare de pe strazile oraselor, la baile incomode din avioane, la mobilierul de gradina urat si omniprezent din curtile oamenilor, la spatiile de birouri deprimante si as putea continua la nesfarsit.
Cu siguranta ceea ce este in mintea si imaginatia dvs este dincolo de formele si structurile fizice ale obiectelor create. Cum reusiti sa reduceti distanta dintre ceea ce ati avut in minte si in desenele pe hartie cu obiectul final rezultat in urma unor procese tehnice care uneori nu se ridica la nivelul imaginatiei?
Simt ca inspiratia si inovatia vin din limitari. Daca am avea multe resurse, nu ar mai exista experimentare. Uneori, cele mai creative lucrari ale mele au aparut in urma unui buget mic pentru interioare sau a unor limitari in ceea ce priveste utilajele. Am invatat ca multi designeri fac o munca foarte buna, dar ajungem sa nu vedem cea mai mare parte din ea si ramane sub forma de concept, doar pentru ca cheia pentru a pune munca pe piata este sa te asiguri ca este o colaborare. Daca lucrezi indeaproape cu un client si ii intelegi nevoile, poti fi mult mai productiv. Designul este o colaborare si atunci cand imi ascult clientii, nevoile lor, atunci rezultatul va fi un produs pe care-l va vedea lumea. Nu ma intereseaza doar conceptele. Am nevoie de ele pentru a-mi manifesta ideile. Stiti, solutiile la problemele noastre sunt in fata ochilor nostri, trebuie doar sa le vedem.
Va deranjeaza cand lucrurile nu ies exact asa cum erau in mintea ta? Si cum depasesti aceste momente?
M-am trezit de multe ori intorcandu-ma la ceea ce am crezut intotdeauna, adica la lucrurile banale din jurul nostru, lucruri pe care simteam ca le pot face mai bune. Fiecare obiect din viata noastra ar putea fi inspirat, poetic, frumos… dar singurul mod in care vor ramane este daca functioneaza cu adevarat. Si aici este locul unde designul isi pierde calea si unde consumatorii sunt dezamagiti de design – cand lucrurile arata grozav, dar nu functioneaza la acelasi nivel inalt.
Anul trecut ati venit la Bucuresti pentru a lansa RIDA (Asociatia Romana de Design Interior), cum merge proiectul si ce impact are asupra lumii designului romanesc?
In fiecare an creez coperta anuarului si jurizez concursul pentru RIDA, iar apoi tin o prelegere – imi place sa ma intalnesc cu toti arhitectii si designerii romani. In fiecare an, designul romanesc / designul italian / designul american / designul asiatic nu mai exista. Designul este global si se estompeaza granitele.
Pareti ca tot timpul sunteti in cautarea urmatorului lucru, intotdeauna priviti spre viitor si incercati sa anticipati ce va urma. Care este cel mai neasteptat lucru care credeti ca se va intampla in lumea designului in urmatorii ani?
Cred ca oamenii isi privesc din nou casele si incearca sa aduca in ele mai putin mobilier, dar mai bun si mai modular, mai functional. Dar tendinta va fi spre spatii si obiecte mai contemporane. In mod ideal, lumea se confrunta cu un apel de trezire din partea mamei natura pentru a ne gandi sa consumam mai putin, sa incetinim ritmul, sa ne bucuram si sa ne apreciem existenta si sa curatam lumea si corpurile noastre.
Aveti o cariera impresionanta care implica un anumit nivel de stres personal. Cum va gasiti echilibrul in viata dumneavoastra?
Ma aflu intr-o etapa a carierei mele in care imi dau seama ca practic lucrez virtual si simt ca sunt mult mai putin stresat. Am muncit din greu timp de 40 de ani, iar acum fac mult mai putin si incerc sa ma bucur de fiecare moment.
Sunteti foarte atent la calitatea alimentelor, sunteti vegetarian. Cum aveti grija de dumneavoastra? Pentru ca trebuie sa fii bland cu tine insuti la nivelul si la efortul pe care il depui in munca dvs.
Din cand in cand mananc carne si peste organic. Merg la sala pentru antrenamente cu greutati 5 zile pe saptamana si alerg 12 km. Imi place sa inot, sa gatesc si imi lucrez sanatatea mentala si spirituala mergand la o multime de muzee si galerii. Imi place sa fac schite, sa pictez, sa ascult muzica, sa stau intins langa piscina mea, sa ma bronzez, sa dorm, sa visez si sa ma gandesc la lume, la dragoste, la oameni, la pace, la frumusete si la un loc romantic, plin de energie, plin de farmec si seducator, pe care il numim pamant.
In termeni budisti, pentru ce ati fi recunoscator? Care este acea trasatura din personalitatea dvs care v-a adus in acest punct al vietii si pentru care va sunteti recunoscator?
Sunt recunoscator pentru familia mea, succesul meu, viziunea mea creativa, comunitatea mea de design, echipa mea, intreaga mea LUME!