Duminica la Biserica din Alma Vii se deschide expozitia „Pahar cu flori” a artistului Stefan Caltia. Ingrijita de scenograful Cosmin Florea, expunerea dedicata glajariei va putea fi vizitata pana pe 3 septembrie.
Duminica, pe 3 iunie 2023, la orele 13:30, se deschide in incinta bisericii evanghelice fortificate Alma Vii expozitia “Pahar cu flori” a artistului Stefan Caltia. Evenimentul va include un concert acustic al interpretei si compozitoarei Valeria Stoica, originara din Republica Moldova.
Proiectul creat de Fundatiile Mihai Eminescu Trust si Stefan Caltia este ingrijit de scenograful si ceramistul Cosmin Florea si va invita sa redescoperiti lumea glajariei — sticla suflata si decorata de artizani dupa traditia inceputa in secolul XVII in Transilvania.
Alegerea bisericii din Alma Vii este simbolica pentru industria glajariei. In zona de sud a judetului Sibiu acest mestesug a cunoscut o dezvoltare importanta.
La Avrig, Porumbacu de Sus, Cartisoara si Arpasu de Sus, in urma cu aproape 400 de ani existau fabrici de sticla coordonate de mesteri priceputi veniti din mai multe tari ale Europei. In timp, mestesugul glajaritului s-a dezvoltat si multi romani au devenit foarte priceputi in practicarea sa. Din pacate insa, istoria glajaritului in aceasta zona si-a scris ultimul capitol in urma cu putin timp, odata cu inchiderea fabricii de sticla de la Avrig.
Expunerea de la Alma Vii continua seria de micro-expozitii care a avut loc in locurile istorice unde a inflorit mestesugul glajaritului. Vor fi expuse naturi statice ale maestrului Stefan Caltia care redau de multe ori transparenta si fragilitatea unor vase sau cani cu flori, care decoreaza cel mai adesea casele albastre din picturile artistului .
Fundatia Stefan Caltia a initiat in 2021 un amplu proiect care se va intinde pe cativa ani, dedicat redescoperirii mestesugului sticlariei transilvanene si a reintegrarii glajariei in contextul cultural contemporan.
Mai multe detalii despre expozitia de la Alma Vii veti descoperi pe pagina de Facebook a evenimentului.
Fiind unul dintre cei mai importanti pictori romani contemporani, maestrul Stefan Caltia este apreciat la o cota exceptionala de catre colectionarii de arta din Romania si nu numai.
Fiind preocupat de pastrarea lumii traditionale, artistul descrie in lucrarile sale frumusetea locului romanesc reimaginat in nuante reci si fundaluri gri si bucuria prezentului, plasandu-si personajele inspirate din universul imaginatiei si al copilariei intr-o continua calatorie si intr-o serie de salturi, sarituri si zboruri.
Potrivit eseului cinematic„Albastrul lasat printre noi”, primul albastru utilizat de maestrul Caltia era albastrul profund din ochii bunicii Eudochia a artistului. De la bunica Eudochia, domnul Caltia isi aminteste cum a invatat despre cum ar trebui sa ocroteasca natura si animalele salbatice. Bunica ii spunea: „Vedeti ca trebuie sa vina randunelele, sa deschideti geamul la grajd ca sa intre. Sau sa nu omorati broastele. Sau serpii. Bunica stia plantele, animalele si insectele pe o raza de 15 kilometri.”
Obiceiurile invatate si descoperite in copilarie aveau sa il formeze si sa lase amprenta asupra fiecarui tablou dar si asupra filozofiei de viata pe care o transforma adesea intr-un activism pentru o lume mai simpla, mai prezenta si mai conectata cu natura.
Intr-unul din interviurile acordate, vorbeste despre cum, in perioada copilariei sale nu exista conceptul de mers duminica la gratar. In schimb, oamenii se imbracau frumos si mergeau pe jos sau cu carutele pe camp unde inflorisera bujorii sau sa adune muguri de brad si plantele pentru leacuri. Sau pur si simplu, oamenii plecau sa se bucure de natura. Maestrul isi aduce aminte cum parintii le dadeau teme de competitie intre ei: cine face cel mai frumos buchet de flori: „Parintii nostri, cand ne scoteau la plimbare, duminica, ne dadeau teme asa frumoase de „competitie”: ia sa vedem cine face cel mai frumos buchet de flori! Timpul si lumea se scurgeau altfel… Era si timp, era si lume!”
O mare parte din patrimoniul artistului a fost inspirat de satul Sona din Tara Fagarasului in care a copilarit, a crescut, unde continua sa traiasca. Mai jos puteti urmari documentarul „Albastrul lasat printre noi”.
Biserica evanghelica fortificata din Alma Vii a trecut printr-un amplu proces de restaurare derulat de catre Fundatia Mihai Eminescu Trust intre 2015 si 2022.
Proiectul in valoare de 6,3 milioane de lei a fost finantat printr-un grant SEE, cofinantat de MET si fundatia HORIZON. Turnurile si zidurile de fortificatie au fost restaurate si ulterior amenajate si transformate intr-un centru cultural care azi gazduieste evenimente pentru vizitatori dar si sarbatori ale comunitatii.
Intre 2019 – 2022, restaurarea bisericii a continuat prin REVEAL Alma Vii – Redescoperiti Alma Vii, un proiect integrat de restaurare si reconversie functionala a bisericii fortificate, ramasa singura cladire din complex nerestaurata. Sub protectia Fundatiei Mihai Eminescu Trust, acoperisul a fost reparat, problemele de structura remediate, conceptul de restaurare pastrand cat mai mult din tencuiala istorica, cea care da valoare cladirii.
Proiectul a inclus, pe langa restaurarea bisericii evanghelice, si o multitudine de actiuni prin care Fundatia a urmarit redarea acesteia comunitatii si folosirea ei in scopuri culturale, educative si turistice.
In ceea ce o priveste pe Valeria Stoica, artista s-a remarcat in perioada pandemiei cu un stil de muzica mai putin abordat pana acum in Romania.
Valeria a inceput sa cante la chitara la 9 ani, dar si-a descoperit vocea la 16 ani, dupa ce a ascultat artisti indie internationali si a postat cover-uri pe YouTube. Ea a atras atentia unor case de discuri din Romania, iar apoi s-a mutat la Bucuresti pentru a incepe sa produca primul ei album pe care l-a lansat in 2020, intitulat „I Don’t Like Roses”.
A sustinut concerte la o multime de festivaluri din Romania, unul dintre preferatele ei fiind Electric Castle, care se afla pe lista ei al patrulea an consecutiv. Lucreaza acum la al doilea album, pe care vrea sa-l lanseze in 2023, cu un sound mai dinamic, mai matur.