In Austria, persoanele care isi fac un tatuaj primesc un abonament gratuit pentru transport public la nivel national timp de un an. Campania presupune tatuarea logoului noului card verde pe corp.
Leonore Gewessler, ministrul austriac pentru clima, a lansat recent o campanie care prevede ca oamenii sa beneficieze de transport public gratuit timp de un an daca isi tatueaza pe corp logoul noului card verde pentru transport public. Campania a inceput sa fie promovata in ultimele saptamani la cele mai mari festivaluri de muzica din Austria si a starnit un val de controverse in randul populatiei.
„Klimaticket” — „Biletul Climatic”, cel mai nou card verde pentru transport public din Austria, este un abonament anual unic care costa putin peste 1.000 de euro si asigura calatorii nelimitate cu trenul, autobuzul sau metroul in toata tara. Acesta face parte din noua strategie a Austriei de a sustine si incuraja transportul public si de a reduce traficul si emisiile produse de autoturismele private.
„Klimaticket” este oferit in mod gratuit celor care promoveaza abonamentul printr-un tatuaj vizibil cu logo-ul cardului. Campania este dedicata mai ales tinerilor, iar Gewessler a fost acuzata ca profita de acestia pentru a-si promova noua politica climatica.
Gewessler a lansat campania acum doua saptamani in cadrul unui festival de muzica din orasul Saint Pölten din nord-estul Austriei. Ulterior, pe paginile ministrei de pe retelele de socializare a fost postata o fotografie cu tatuajul pe bratul acesteia, alaturi de cuvintele „Gewessler takes the lead” — „Gewessler ia initiativa”.
Desi tatuajul ministrei a fost realizat cu cerneala temporara, la festival se ofereau trei carduri „Klimaticket” primelor trei persoane care isi tatuau permanet numele noului abonament. Persoanele interesate de un astfel de tatuaj pot alege o varianta din mai multe modele de la inimi cu aripi care au in interior textul „Klimaticket” la zaruri cu literele KLIMA sau chiar texte precum „Go green” sau „No planet B”.
Gewessler a declarat pentru un post de televiziune locala ca „Am gandit aceasta campanie cu mare atentie. Tatuajele se fac doar in locuri autorizate, doar pe timpul zilei si numai persoanelor cu varsta de peste 18 ani. Persoanele care ar fi interesate de un astfel de tatuaj au, de cele mai multe ori, altele.”
Tatuajele au fost gandite in mod imaginativ, logoul fiind integrat sub o forma creativa in diferite forme pe care tinerii ar fi predispusi sa si le tatueze in mod obisnuit.
Tinerii au fost cei mai receptivi la campania ministrei si au postat comentarii de sustinere pe retelele de socializare. In schimb, criticile au venit de la partidele conservatoare si de la unele publicatii liberale din Austria.
Campania lansata de Gewessler a devenit controversata dupa ce ziarele liberale au inceput sa critice modul prin care este promovat noul card verde. Ziarul liberal austriac Standard a descris initativa ca fiind „sustenabil de stupida”, in timp ce publicatia Salzburger Nachrichten a condamnat-o ca fiind „cinism gol-golut”.
In acelasi timp, Florian Klenk, redactorul sef al saptamanalului Falter a scris pe platforma X (cunoscuta anterior drept Twitter): „Ce va urma? O pompa de caldura gratuita pentru oricine isi tatueaza numele lui Gewessler pe frunte?”.
De asemenea, Henrike Brandstötter, un deputat al partidului liberal NEOS, a declarat intr-un comunicat ca „Oferirea de bani oamenilor pentru a-si tatua publicitate pe piele dezvaluie o viziune inacceptabila asupra umanitatii din partea unui ministru al guvernului”.