Penélope Cruz este protagonista ecranizarii romanului „Zilele abandonului” de Elena Ferrante. Filmul va fi regizat de Isabel Coixet, cartea care sta la baza lui este tradusa si in limba romana.
La cateva zile dupa ce a aparut pe marele ecran la Festivalul de Film de la Venetia in filmul „Enzo Ferrari” in regia lui Michael Mann, a fost anuntat un nou proiect care o avea ca protagonista pe Penélope Cruz.
Actrita de origine spaniola a fost distribuita recent in rolul Olgai in ecranizarea „The Days of Abandonment”, in regia lui Isabel Coixet. Este vorba despre o adaptare in limba engleza a romanului scris de celebra autoare italiana Elena Ferrante.
Romanul a fost tradus si in limba romana si publicat de editura Pandora M sub titlul „Zilele abandonului” — poate fi achizitionat de aici.
Contractul pentru realizarea filmului a fost semnat inainte de greva SAG-AFTRA care a blocat Hollywood-ul in ultima luna (in prezent, actorii care lucreaza sub contract american nu au voie sa semneze contracte noi sau sa lucreze). Din cauza grevei, Cruz nu a participat la Festivalul de Film de la Venetia, pentru proiectia „Enzo Ferrari” insa a starnit aplauze din partea criticilor pentru rolul Laurei Ferrari, o femeie furioasa, singura si devastata de durere, instrainata emotional de sotul ei Enzo Ferrari (Adam Driver).
„The Days of Abandonment” (Zilele abandonului) va transpune in context american povestea originala a romanului lui Ferrante. Pentru Cruz si Coixet va fi o reuniune dupa ce au mai colaborat anterior la „Elegy” din 2008, o adaptare a nuvelei lui Philip Roth „The Dying Animal”, despre o aventura intre un profesor (Ben Kingsley) si studenta sa, interpretata de Cruz.
Romanul devenit bestseller al lui Ferrante, tradus si publicat in engleza in 2005 — in limba romana in 2018 — relateaza coborarea Olgai, in varsta de 38 de ani, intr-un gol devastator atunci cand sotul ei de 15 ani o paraseste pentru o alta femeie.
Olga este o scriitoare fortata sa renunte la ambitiile sale artistice atunci cand sotul ei o paraseste brusc pe ea si pe cele doua fiice mici ale lor. Prinsa intre cei patru pereti ai apartamentului lor din turnul din Torino, cu responsabilitatea deplina a celor doua fete, Olga isi pierde controlul asupra personalitatii sale si se teme ca se va autodistruge.
Scenariul filmului a fost adaptat de Laurence Coriat, cunoscuta pentru colaborarea cu Michael Winterbottom, care cuprinde „Wonderland”, care a avut premiera la Cannes, „Summer in Genoa”, cu Colin Firth in rolul principal, si „Everyday”, o perspectiva in stilul cinema verité asupra sistemului penitenciarelor britanice.
Coriat a scris, de asemenea, serialul de televiziune britanic de mare audienta „McMafia”, care ofera o perspectiva interesanta asupra crimei organizate. Povestea a fost inspirata de cartea „McMafia: A Journey Through the Global Criminal Underworld”, scrisa de jurnalistul Misha Glenny.
Filmul va fi o co-productie Italia, Spania si SUA intre o companie spaniola fondata de Penelope Cruz, una americana condusa de fratele ei, Edu Cruz si o firma italiana, Lotus Production.
Pentru regizoarea Isabel Coixet, detinatoare a 9 trofee Goya (cele mai prestigioasa premii ale industriei cinematografice spaniole), povestea ar putea fi considerata una tipica. Coixet alege sa exploreze de obicei viata interioara a femeilor, fiind cunoscuta pentru filme multi-premiate precum „My Life Without Me” si „The Secret Life of Words”, ambele cu Sarah Polley, si „The Bookshop”, cu Emily Mortimer.
In curand, Coixet va fi prezenta la San Sebastian cu drama in limba spaniola „Un Amor”, o poveste de dependenta emotionala care se petrece intr-un sat si care ii are ca protagonisti pe Laia Costa („Lullaby”) si pe Hovik Keuchkerian, actorul din „Money Heist”. Anul trecut, Coixet a prezidat celebra competitie Orizzonti din cadrul Festivalului de Film de la Venetia.
Romanul original ─ I giorni dell’abbandono ─ a mai fost ecranizat anterior intr-un film in limba italiana in regia lui Roberto Faenza lansat in 2005. In rolurile principale au jucat Margherita Buy, Luca Zingaretti si Goran Bregovic, filmul avand incasari aproximate la 4 milioane de dolari.
In 2021, HBO anuntase ca va ecraniza romanul in limba engleza intr-un film care urma sa o aiba ca protagonista pe actrita Natalie Portman. Scenariul si regiza ar fi fost semnate de Maggie Betts insa proiectul nu s-a concretizat, fiind abandonat.
„Days of Abandonment” vine dupa multe alte adaptari ale operelor lui Ferrante, printre care serialul RAI si HBO „My Brilliant Friend” si debutul regizoral al lui Maggie Gyllenhaal „The Lost Daughter”, ambele prezentate in premiera la Venetia, precum si serialul Netflix „The Lying Life of Adults”.
Elena Ferante este celebra si pentru faptul ca isi ascunde identitatea, considerand ca anonimatul ei este necesar pentru a oferi mai multa greutate personajelor si intrigilor din romanele sale. Nu este prima data cand o opera scrisa de ea este adaptata pentru micul sau marele ecran.
Ferrante, care foloseste acest nume fictiv ca pseudonim deoarece nu doreste ca identitatea sa ii fie dezvaluita, a devenit unul dintre cei mai bine vanduti autori italieni din toate timpurile prin „Cvartetul napoletan”, o serie de romane care include „Prietena mea geniala” si „Povestea fetitei pierdute”.
Una dintre cele mai serioase anchete de investigatie privind identitatea reala a scriitoarei a fost facuta de jurnalistul italian de investigatie Claudio Gatti, care a afirmat in 2016, ca in spatele pseudonimului Elena Ferrante s-ar afla o traducatoare sexagenara din Roma, Anita Raja. Reprezentantii editurii care ii publica romanele Elenei Ferrante, Edizioni E/O, nu au confirmat si nici infirmat descoperirea jurnalistica.
Una dintre cele mai recente traduceri ale lui Ferrante in limba romana este „Inventii ocazionale”, o serie de articole scrise de autoarea italiana timp de un an pentru cotidianul The Guardian, adunate intr-un volum insotit de ilustratii. Mai jos puteti citi un fragment din carte.