Ascensiunea artistilor creati in intregime pe computer. Warner Music a semnat recent prima cantareata digitala iar o melodie creata de Inteligenta Artificiala, care ii imita pe Drake si The Weeknd, a fost inscrisa si aprobata la premiile Grammy.
Utilizarea frecventa a Inteligentei Artificiale a devenit un adevarat fenomen in ultimii ani si promite sa schimbe lumea din jur asa cum o stim. De la domeniul sanatatii la cel ospitalier si mai ales in lumea artei, impactul pe care il au „creierele digitale” ar putea fi urias in perioada urmatoare.
Un exemplu recent vine din industria muzicala acolo unde un personaj digital intitulat Noonoouri, cu peste 400.000 de urmaritori pe Instagram, a devenit primul artist creat prin Inteligenta Artificiala care a primit un contract de inregistrare de la Warner Music, una dintre cele mai mari case de discuri din lume.
Noonoouri este creata dupa asemanarea unor popstaruri feminine deja cunoscute si a lansat recent primul ei single intitulat „Dominoes”.
Ceea ce face ca acest contract sa fie o premiera pentru Warner Music este faptul ca Noonoouri nu exista in realitate, este un avatar digital iar vocea ei este creata prin inteligenta artificiala.
Creatorul din spatele lui Noonoouri este artistul CGI Joerg Zuber, stabilit in Germania. Melodia „Dominoes” a fost creata impreuna cu DJ-ul Alle Farben si lansata pe YouTube unde a strans peste 70.000 de vizualizari in cateva zile. Succesul a fost suficient pentru ca Warner Music sa-i recunoasca atractivitatea si sa-i ofere un contract de inregistrare, fiind primul „influencer” digital care a obtinut un contract discografic important.
Marile case de discuri s-au confruntat in ultimii ani cu o problema majora: artistii lanseaza melodii noi dar nu au energie sa le promoveze si sa duca la capat turnee mondiale, multi dintre ei anulandu-si concertele din cauza epuizarii fizice si psihice. Astfel, Noonoouri este o solutie potrivita pentru o industrie muzicala care mizeaza tot mai mult pe profituri si un capitalism exacerbat.
Un artist digital nu va simti uzura turneelor si a jobului si poate lansa oricate melodii se doreste.
In plus, un astfel de avatar isi poate schimba stilul in cateva minute pentru a fi in pas cu tendintele in schimbare din randul adolescentilor. Iar costurile de intretinere ar fi mult mai reduse.
In ceea ce priveste interesul tinerilor pentru avatarurile digitale, au avut loc deja turnee vandute pana la epuizare in care artistii de pe scena erau de fapt proiectii video si holograme. Cel mai recent exemplu in acest sens sunt „ABBAtarele” , versiuni digitalizate ale membrilor trupei ABBA care sustin zilnic concerte in Londra, se estimeaza ca ar putea aduce cateva miliarde de lire sterline la economia britanica.
Noonoouri a fost creata in intregime prin intermediul mecanismelor complexe ale inteligentei artificiale. Vocea ei imprumuta atributele vocale ale unor cantarete celebre care au fost prelucrate pentru a crea ceva nou, care nu incalca in mod evident legea drepturilor de autor.
In esenta, Noonoouri este descrisa ca un avatar „metaversal” (din metaverse, spatiul digital), iar abilitatile sale vocale sunt aduse la viata prin tehnologia folosita este Inteligenta Artificiala generativa, capabila sa creeze ceva cu totul nou din datele existente – in acest caz, vocea unei cantarete.
Momentan, nu au fost dezvaluite detalii exacte despre tehnologia utilizata. Insa se stie ca vocea a fost creata prin preluarea unor inregistrari ale unor cantarete umane, reale, pe care software-urile de Inteligenta Artificiala le prelucreaza pentru a crea ceva nou.
In ceea ce priveste oamenii din spatele lui Noonoouri, publicatia britanica The Independent scrie ca solistii si muzicienii care au lucrat la cantecul ei vor primi drepturi de autor, la fel cum fac muzicienii traditionali.
In ceea ce o priveste pe Noonoouri, inainte de a deveni cantareata, artista digitala a avut o cariera de succes in modeling, mai prolifica decat majoritatea modelelor care se zbat astazi sa ajunga pe podium si sa fie platite de marile de case de moda.
Prima aparitie publica a lui Noonoouri a fost in 2018, la New York Fashion Week, cand avea 18 ani. Cinci ani mai tarziu, ea are tot 18 ani si a promovat creatiile unor branduri exclusiviste precum Dior, Valentino si MiuMiu, promovand inclusiv produse de frumusete prin tutoriale in care explica urmatorilor ei cum sa se machieze.
Germanul Joerg Zuber a declarat ca a fost influentat de revista Vogue in crearea lui Noonoouri, descoperind celebra publicatie de moda cand avea numai cinci ani. Fiind atras de industria modei, Zuber a cautat o modalitate de a lucra cu cele mai mari case de moda din lume, rezultatul fiind un influencer digital.
Este interesant de observat ca Noonoouri este prezentata ca fiind activa si din punct de vedere politic si social – ea a vorbit despre probleme precum veganism, cruzimea fata de animale, rasism si drepturile comunitatii LGBT+.
In plus, Noonoouri este unul dintre cei 35 de influenceri virtuali care au primit marcaje albastre pe contul lor de Instagram (care atesta veridicitatea profilului respectiv). Daca la inceput erau considerati o moda trecatoare iar oamenii erau speriati de astfel de creatii, „artistii” digitali au inceput sa fie din ce in ce mai des acceptati, in special de generatiile tinere care cauta sa descopere mereu elementul de noutate.
Cercetarile recente au constatat ca aceste personaje, in medie, ajuta brandurile sa obtina rate de implicare mai mari decat in cazul campaniilor in care sunt folositi influenceri umani.
Acest lucru a dus deja la o serie de ingrijorari din partea muzicienilor care au inceput sa faca presiuni asupra autoritatilor pentru a crea o legislatie care sa le protejeze drepturile de autor (deoarece software-urile bazate pe Inteligenta Artificiala utilizeaza materiale deja existente, fie ca este vorba despre imagini, continut audio-video sau arta digitala).
Amenintarea pe care o constituie Inteligenta Artificiala este de altfel unul din punctele cheie pentru care Hollywood-ul este blocat de aproape trei luni din cauza grevelor scenaristilor si actorilor care refuza sa munceasca pana cand marii producatori de filme si seriale nu vor accepta sa schimbe legislatia pentru a le proteja munca si imaginea. In prezent, oricine poate utiliza continutul audio-video pentru a fi prelucrat prin Inteligenta Artificiala si mai apoi prezentat ca fiind o opera noua care va aduce incasari unui om din spatele computerului.
Un alt caz care a atras atentia recent este o melodie generata de Inteligenta Artificiala care a fost inscrisa in cursa pentru premiile Grammy de anul viitor.
Recent, o piesa colaborativa cu facsimile generate de Inteligenta Artificiala din vocile lui Drake si The Weeknd, intitulata „Heart on My Sleeve”, a fost inscrisa pentru a fi luata in considerare pentru premiile Grammy. Nici Drake si nici The Weeknd nu au avut nimic de-a face cu procesul de creatie sau lansare al acesteia si nu sunt platiti pentru incasarile obtinute in urma difuzarilor sau vanzarii ei.
Ghostwriter, creatorul din umbra al cantecului care a devenit viral in aprilie, doreste sa obtina cel mai ravnit premiu al industriei muzicale pentru un duet fals si, potrivit directorului Academiei Americane de Inregistrari (care administreaza premiile Grammy), Harvey Mason Jr. intr-un interviu pentru The New York Times, „este absolut eligibil, deoarece a fost compus de un om”.
Potrivit unui reprezentant al lui Ghostwriter (care in limba romana se traduce „scriitor din umbra”), „Heart on My Sleeve” a fost depusa in cursa Grammy pentru cel mai bun cantec rap si pentru cantecul anului, premii care sunt acordate autorilor unui cantec, spre deosebire de interpretii acestuia. In acest caz, versurile se presupune ca au fost scrise de Ghostwriter, in ciuda interpretarilor vocale generate pe computer.
Directorul Grammy a declarat pentru NY Times ca au fost create recent o serie de noi reguli care protejeaza sistemul premiilor de posibilele creatii realizate in intregime pe computer, fara un factor uman care sa intervina in mod decisiv in realizarea unei melodii sau a unui album.
Astfel, chiar daca piesa lui Ghostwriter este considerata eligibila din punct de vedere creativ, regulile Grammy cer ca melodiile sa aiba „distributie la nivel de generatie”, ceea ce inseamna „lansarea pe scara larga a unei inregistrari, disponibila la nivel national prin intermediul magazinelor fizice, al retailerilor online terti si/sau al serviciilor de streaming”.
Melodia a fost primita cu reactii negative inclusiv din partea casei de discuri care ii reprezinta pe The Weeknd si Drake — Universal Music — care a trimis notificari pentru a retrage inregistrarea de pe YouTube si de pe serviciile de streaming. Ulterior, single-ul a fost sters insa a reaparut pe internet si pe Spotify si alte platforme de streaming.
La inceputul acestei veri, Mason Jr. a clarificat noile reguli ale Academiei Americane de Inregistrari cu privire la Inteligenta Artificiala declarand pentru Variety: „Nu vom acorda o nominalizare sau un premiu unui computer IA sau cuiva care doar a cerut un cantec de la IA. Aceasta este distinctia pe care incercam sa o facem. Este premiul uman care evidentiaza excelenta, condus de creativitatea umana”.
Recent, cu ajutorul acestei tehnologii a fost recreata ultima melodie inregistrata de trupa The Beatles care va fi lansata in decursul acestui an.
Urmand aceasta directie, ar putea fi create zeci de albume noi din partea unor artisti decedati iar industria muzicala ar putea fi revolutionata de un astfel de fenomen.
Mason Jr. a comentat pe urma anuntului The Beatles si a spus ca „o lucrare care nu contine niciun autor uman nu este eligibila in nicio Categorie. Dar utilizarea IA ca un asistent nu este complet interzisa, ca in cazul lui Paul McCartney care a curatat o veche piesa vocala a lui John Lennon cu ajutorul tehnologiei computerizate intr-un „nou” cantec Beatles. Daca trei sau patru Beatles canta pe un disc, iar una dintre voci a fost imbunatatita din punct de vedere sonor de catre IA, este totusi o performanta umana live, cu o cantitate mai mult decat minima de Beatles. Prin urmare, ar fi eligibila la premii”.
In acelasi timp, Mason Jr. a declarat ca a vorbit cu Ghostwriter, creatorul piesei „Heart on My Sleeve”, numindu-l „vizionar” si „creativ”. Directorul a spus ca vede melodia inscrisa la Grammy ca un exercitiu de a stabili un dialog in jurul posibilitatilor existente.
Un alt exemplu aparut recent este duo-ul Donna & Kirk care generat in intregime de Inteligenta Artificiala de la melodii, imaginile promotionale, inclusiv biografia trupei.
Donna & Kirk se autodescriu ca „iubiti si artisti. Muzica pop moderna si melancolica, nascuti si crescuti in SUA, UK, Norvegia, Islanda si Franta, unde locuim in prezent.” Melodiile si aspectul lor sunt elemente inspirate de The Weeknd, Taylor Swift, M83 si Ariana Grande, ii puteti asculta mai jos si ii puteti urmari pe Facebook.