Joi si vineri, dirijorul Cristian Macelaru are doua concerte alaturi de Orchestra Nationala a Frantei in cadrul Festivalului Enescu. Programul de pe 21 septembrie a fost prezentat si in deschiderea Stagiunii la Paris, in urma cu doar cateva zile.
Director artistic al Festivalului si Concursului International George Enescu, dirijorul Cristian Macelaru revine pe scena Salii Palatului pe 21 si 22 septembrie 2023, de aceasta data la pupitrul Orchestrei Nationale a Frantei, al carei director muzical este si alaturi de care lucreaza in prezent la inregistrarea integralei Enescu.
Primul concert va avea in program 3 lucrari de referinta din muzica clasica a secolului XX, respectiv Notations I-IV & VII de Pierre Boulez, compozitor reprezentat pentru prima data in Festivalul Enescu, cu o compozitie scrisa pentru o orchestra ce cuprinde peste 120 de artisti pe scena, urmata de Concertul pentru vioara si orchestra L’Arbre des songes de Henri Dutilleux, compozitor care a scris de-a lungul vremii multe compozitii pentru Orchestra Nationala a Frantei.
Concertul pentru vioara si orchestra L’Arbre des songe va fi prezentat alaturi de violonistul Augustin Hadelich, unul dintrei cei mai mari violonisti ai lumii, iar in partea a doua a concertului va fi prezentata una dintre cele mai cunoscute compozitii ale secolului XX – Le Sacre du printemps de Igor Stravinski.
Acest program a fostprezentat de maestrul Cristian Macelaru si in deschiderea Stagiunii Orchestrei Nationale a Frantei, la Paris, in urma cu doar cateva zile.
Vineri, 22 septembrie, de la ora 20:00, pe scena Salii Palatului va avea loc un moment cu totul deosebit in cadrul caruia, alaturi de Cristian Macelaru si Orchestra Nationala a Frantei se vor afla Orchestra Romana de Tineret si Corul Filarmonicii George Enescu dirijat de Iosif Ion Prunner.
In prima parte va fi prezentat Concertul nr. 2 in do minor pentru pian si orchestra op. 18 de Serghei Rahmaninov, alaturi de Kirill Gerstein la pian, iar in a doua parte vor fi prezentate doua lucrari semnate de George Enescu: Simfonia nr. 3 in do major op. 21 si Rapsodia romana in la major op. 11 nr. 1.
Cand vom interpreta aceasta Simfonie cu Orchestra Nationala a Frantei voi respecta exact ceea ce a scris George Enescu in partitura, cand a cerut 20 de instrumentisti la vioara intai si 18 instrumentisti la vioara a doua. Eu nu am auzit niciodata Simfonia nr. 3 cu toate instrumentele pe care Enescu le-a cerut in partitura. De obicei, intr-o orchestra normala nu se canta cu mai mult de 16 instrumentisti la vioara intai, 14 instrumentisti la vioara a doua si asa mai departe. Enescu cere cate 4 instrumentisti in plus la instrumentele de coarde. Nu este o indicatie care tine de volum, ci una de culoare a sunetului, acest numar sporit de instrumentisti da o anumita catifelare a sunetului. Sunt, in total, 20 de instrumentisti in plus, la vioara intai, vioara a doua, viola, violoncel si contrabas. Ne vom bucura impreuna de o ocazie cu adevarat speciala, explica maestrul Cristian Macelaru.
La doar 43 de ani, Cristian Macelaru este al treilea roman care a castigat un Premiu Grammy si este, de asemenea, dirijor-sef al Orchestrei Simfonice WDR, director artistic si dirijor principal al Orchestrei Simfonice Internationale de Tineret a Centrului Interlochen pentru Arte si director muzical si dirijor al Festivalului de Muzica Contemporana Cabrillo.
Cristian Macelaru a captat atentia internationala pentru prima data in 2012, cand a aparut la pupitrul Orchestrei Simfonice din Chicago, in locul lui Pierre Boulez. In acelasi an, a primit „Solti Emerging Conductor Award” pentru tineri dirijori, o distinctie prestigioasa acordata o singura data in istoria fundatiei, urmata in 2014 de premiul „Solti Conducting Award”. De atunci, a dirijat cu regularitate concertele unora dintre cele mai bune orchestre americane, printre care Orchestra Simfonica din Chicago, Orchestra Filarmonicii din New York, Orchestra Filarmonicii din Los Angeles, Orchestra Simfonica din Cleveland, Orchestra Simfonica din St. Louis si Orchestra Simfonica Nationala. O colaborare deosebit de stransa il leaga de Orchestra din Philadelphia: de la debutul sau din aprilie 2013, a dirijat aceasta orchestra de peste 150 de ori si a ocupat timp de trei stagiuni functia de dirijor rezident. Inainte de aceasta, a fost dirijorul lor asociat timp de doua stagiuni si, anterior, dirijor asistent timp de o stagiune, din septembrie 2011. Continua sa aiba o relatie stransa cu orchestra, dirijand-o in cadrul programelor anuale de subscriptie si al altor concerte speciale.
Cunoscutul dirijor roman si-a facut debutul la Carnegie Hall in februarie 2015, in cadrul unui program cu Orchestra Simfonica Nationala a Danemarcei si Anne-Sophie Mutter. Dirijor pasionat de opera, in iunie 2015 a condus Opera din Cincinnati in interpretari foarte apreciate ale operei Il Trovatore. In 2010, si-a facut debutul in opera cu Grand Opera din Houston in Madama Butterfly si a dirijat premiera americana a operei Turning Point de Colin Matthews cu Orchestra Centrului pentru Muzica Tanglewood, in cadrul Festivalului de muzica contemporana Tanglewood. In 2019, s-a intors la Grand Opera din Houston pentru o productie a lui Kasper Holten a operei Don Giovanni.