O pictura de Picasso care o reprezinta pe tanara lui amanta va fi vanduta pentru minim 113 milioane de euro. Un portret al acesteia se afla in prezent si la Bucuresti, in expozitia „Efectul Picasso” de la MARe.
„Femme a la montre” —„Femeie cu ceas”, o pictura in ulei realizata de Pablo Picasso in 1932 va fi piesa centrala intr-o licitatie de arta gazduita de Sotheby’s la New York in luna noiembrie. Pictura face parte in prezent din colectia filantroapei newyorkeze Emily Fisher Landau si a fost dezvaluita recent in Dubai, in cadrul unei expozitii itinerante care va avea loc pana la licitatie.
Lucrarea are o dimensiune de 130 cm cu 96,5 cm si o reprezinta pe una dintre amantele tinere ale lui Picasso, Marie-Thérèse Walter, o prezenta feminina care apare in mai multe din portretele realizate de artist, adesea numita de critici drept „muza de aur” a pictorului spaniol.
Portretul ar putea fi vandut pentru cel putin 113,3 milioane de euro, insa expertii spun ca s-ar putea sa depaseasca recordul actual pentru o pictura de Picasso, cel de 169 de milioane de euro, detinut in prezent de lucrarea „Femei din Alger”.
Julian Dawes, directorul departamentului de arta moderna si impresionista de la Sotheby’s New York, a declarat ca „Recordul mondial la licitatie pentru Picasso, care a fost atins in 2015, este de 179 de milioane de dolari (n.r. 169 de milioane de euro). Cred ca aceasta licitatie are tot potentialul sa-l depaseasca”.
Marie-Thérèse Walter l-a intalnit prima data pe Picasso in 1927 la Paris, cand ea avea 17 ani si el 45 de ani. Picasso i-a propus imediat sa realizeze un portret cu aceasta. Intalnirile zilnice au dus la o relatie secreta dintre cei doi, pictorul fiind casatorit la acea vreme cu prima sa sotie, balerina ucraineana Olga Khokhlova, impreuna aveau un fiu, pe Paulo.
Relatia dintre cei doi a ramas secreta pana in 1935, desi in 1932 Picasso a prezentat o serie de portrete nud ale lui Walter, ceea ce a dus la mai multe discutii cu privire la natura relatiei lor.
La finalul lui decembrie 1934, Walter a ramas insarcinata cu Picasso, astfel ca artistul i-a inchiriat o casa in apropiere si a parasit apartamentul unde locuia cu familia sa. Din aceste motive Khokhlova l-a parasit ulterior pe pictor, mutandu-se in sudul Frantei alaturi de fiul lor. Desi nu au divortat niciodata, acestia au trait separat pana la moartea lui Khokhlova din 1955.
In septembrie 1935, Walter a nascut-o pe María de la Concepción, cunoscuta mai ales sub numele de „Maya”, fiica lui Picasso pe care a folosit-o ulterior ca model pentru unele din picturile sale. Desi parea ca Picasso incerca sa-si intemeieze o familie cu Walter, in aceeasi perioada, geniul spaniol a intretinut relatii si cu alte femei, printre care Alice Paalen si Valentine Hugo.
O versiune a portretului cu Walter poate fi vazuta in premiera si la Bucuresti, in cadrul expozitiei „Efectul Picasso” de la Muzeul de Arta Recenta (MARe). Este cea mai importanta lucrare din expozitie si are o poveste impresionanta, fiind vazuta vara aceasta si pe marile ecrane in blockbusterul american „Oppenheimer”.
Versiunea de la Bucuresti, denumita „Femeie stand cu bratele incrucisate”, a fost realizata in 1937 si poate fi vazuta si pe posterul expozitiei, fiind imprumutata de la Muzeul Picasso din Paris. Este una dintre multele imagini pe care Picasso le-a pictat cu Walter.
Lucrarea a avut o aparitie recenta si in filmul „Oppenheimer” al lui Christopher Nolan, un lungmetraj cu incasari record din box office care este considerat principalul favorit pentru trofeul Cel mai bun film al anului la premiile Oscar 2024.
Mai multe informatii si un ghid de vizitare al expozitiei „Efectul Picasso” de la Bucuresti, puteti citi in articolul de mai jos.