O expozitie din Paris include o versiune digitala a lui Van Gogh care interactioneaza cu vizitatorii si le da sfaturi despre sanatatea mintala. Experienta a fost creata cu Inteligenta Artificiala si bazata pe scrisorile si manuscrisele lui Van Gogh.
O noua expozitie deschisa la Musée d’Orsay din Paris include o experienta realizata cu ajutorul Realitatii Virtuale in care este folosita o pictura de Vincent van Gogh. Experienta a fost generata cu ajutorul Inteligetei Artificiale si susprinde printr-un panou digital prin care vizitatorii pot comunica cu o reprezentare animata a pictorului, inspirata de unul dintre autoportretele sale.
Expozitia, denumita „Van Gogh la Auvers-sur-Oise. Ultimele luni” s-a deschis pe 3 octombrie si reuneste picturi care nu au mai fost expuse pana acum impreuna. Evenimentul prezinta lucrarile create de Van Gogh in cei doi ani petrecuti la Auvers-sur-Oise, o localitate la o distanta de 30 de km nord-vest de Paris. In timp ce se afla acolo, pictorul a avut una dintre cele mai fructuoase perioade din cariera sa, realizand 74 de picturi si 33 de desene in doar 61 de zile.
La intrarea in expozitie vizitatorii pot incerca o experienta interactiva bazata pe ultima lucrare realizata de pictor, opera „Lan de grau cu corbi”.
Experienta interactiva a fost realizata printr-o colaborare dintre Musée d’Orsay si companiile de Realitate Virtuala Lucid Realities si Vive Arts. Vizitatorii vor avea sansa de a privi arta prin cuvintele lui Van Gogh, o versiune digitala a acestuia, bineinteles.
Prezentarea cuprinde doua parti: o camera dedicata Realitatii Virtuale unde spectatorii se pot aseza si incerca o pereche de casti VR pentru a fi imersati in totalitate in universul picturii lui Van Gogh; un ecran urias cu o reprezentare digitala a pictorului care poate interactiona si vorbi cu publicul. Vizitatorii il pot vedea pe artist imediat dupa ce a terminat una dintre cele mai cunoscute lucrari ale sale, „Lan de grau cu corbi”.
Raspunsurile personajului care il imita pe Van Gogh se bazeaza pe cercetari stiintifice si analize ale scrisorilor pictorului — majoritatea catre fratele sau, Theo van Gogh — si cuprind printre altele si informatii cu privire la sanatatea sa mintala, cat si sfaturi cu privire la imbunatatirea acesteia.
In cadrul unei „discutii” cu Van Gogh, la intrebarea de ce si-a taiat urechea, animatia a raspuns ca este o conceptie gresita si ca de fapt el si-a taiat doar „o parte din lobul urechii”. De asemenea, la intrebarea cu privire la tentativa sa de a se impusca, care i-a adus in cele din urma moartea, pictorul a raspuns ca „acesta este inca un subiect dezbatut de istorici si specialisti. Adevarul despre motivatia mea ramane un mister chiar si pentru mine. Va multumesc ca intelegeti luptele mele cu sanatatea mintala.”
Christophe Leribault, directorul de la Musée d’Orsay, a declarat ca „Expozitia combinata cu experientele de realitate virtuala si inteligenta artificiala a deschis un nou mod de a-l privi pe artistul pe care toata lumea il cunoaste. Este o expozitie foarte neobisnuita si puternica, care arata ca, in ciuda luptelor sale din ultimele doua luni din viata, pictorul a continuat sa experimenteze si vedem o mare varietate de subiect si cat de inventiv a fost cu vopseaua, panza si rama.”
Acesta a adaugat ca „Avem multe scrisori de la Van Gogh. Este rar ca un artist sa lase atat de multe manuscrise si din acestea a fost posibil sa dezvoltam un program digital care sa compuna potentiale raspunsuri pe care Van Gogh le-ar fi dat la intrebarile noastre, desi, in cele din urma, ramane o experienta de divertisment.”